Jag hade några tunna gamla kort med "original" fotoresist som jag klippte upp med saxen. Sen tejpade jag fast det ovanpå en CD. Jag vill helst inte modda nåt på printern, den är fortfarande ganska ny
En annan sak. Är det ingen som har provat tunna kretskort (0,2mm) i vanliga printern, tex lasern. Och sen limmat ihop två eller flera så man får ett tjockare kort. Fördelen är att dom tunna korten kan man nog köra igenom på vanligt sätt, dom är nästan lika flexibla som vanligt papper.
JimmyAndersson skrev:Jojje: Det var precis sånt resultat jag var orolig för. Du använde alltså bara ren kopparlaminat? Inget fotoresist ovanpå? Har du (eller någon annan) möjlighet att testa kort som har fotoresist på sig?
Om du ser längre upp, så provade jag först med fotoresist.
sorry jojje, jag måste vara blind då jag inte ser nåt med etsat resultat som jag frågade om i nåt av inläggen ovan.
Det är en sak att skriva på något, kan se OK ut men sen kommer frågan håller bläcket för etsvätskan.
Om ni tar er tid och läser igenom vad som skrivits i ämnet på de länkarna som angivits så klarnar både det ena och andra gällande bläckis utskrifter på kopparlaminat.
Volkan som nämns har hållit på bra länge och nu först börjar han se resultat, det är inte så enkelt som ni tror.
Stefan i Alpernas land har tagit en annan väg och där är det mycket kvar innan han når målsnöret men han är på god väg.
Har följt detta ämne på Yahoo i drygt ett år, börjar känna att det är så smått på G men vi ska komma ihåg att bläcket som nämns inte finns i Sverige mig veterligen. Fabrikatet är MISPRO. Det återstår en hel del labbande gällande härdningen av bläcket mm mm mm mm mm mm...
Join the club och börja rapportera detaljerat som ovan nämnda kamrater gör så kanske fler hobbyister hoppar på tåget med bläckis mönsterkort.
för att du Pixma bläcket kanske funkar med den resisten du har. Det gäller ju bara att den är tillräckligt tät så att resisten ej genomlyses där under bläcket. Så blaska på bara, det ska bli intressant.
Nädu, e allt för gammal för att dra den typen av grejer. Har hållit på med så mycket olika experiment i mina dar så jag vet att det krävs misslyckanden innan man når målsnöret. Men provar man inte så vet man ju inte......
De flesta vanliga bäckstrålebläck går inte att skriva med på någon slags blank yta alls. Det blir som att måla med vattenfärg på vaxduk.
Sen tyckte jag det var ganska uppenbart att det var specialfärg de använde, eftersom de härdade den i 230° i 3 minuter. Vid 225° började den ändra färg, och kunde inte längre tvättas bort med aceton...
"Kanske skaffa ett knippe med "mönsterkortspennor" och tömma över dom i patronen ?"
sodjan: Vem vet, det kanske fungerar. Men hur pass flytande är innehållet i dessa? Någon som öppnat?
"Annars kan man kanske sätta in en mönsterkortspenna i CNC-fräsen"
jojje: Precis! Jag har sneglat på min signalskrivare, men den kan tyvärr inte lyfta på pennan. Det är lite lockande att montera ett servo som ordnar det.
Man måste ha en special bläck dvs , en seg men tunn.
Vilket är möjligt att få tag på men dyrt.
Denna bläck används i *offset industrin* de printar på ******allt******!
Den finns varianter som kan härdas för att motstå repor.
(ja har ju sagt detta i et tidigare mail/tråd men ingen verkade ju bry sig då).
Jamen gå då till din lokala repro firma som har en * industri repro maskin*
en så kallad *print-on-demand-offset-tryck-maskin* för bövelen och
bryt dig in, stjäl en dunk! Ta en klunk!:D