Videokamerastyrning från mobilen

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oj, då har den gått ordentligt på grund.

Kul att du var i närheten och tog bilder! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det verkar som att lizerdboy kommer rädda projektet med en ny CCD-sensor till kameran. :whoho:

Servo-mekaniken är nu helt klar. Visserligen är det en prototyp som ser lite konstig ut, men det fungerar. :)

Det som återstår rent mekaniskt är nu två saker: Ett fäste för kameran och något som gör att jag kan montera hela paketet på kamerastativet.

Det viktigaste hittade jag i resterna av en kasserad sängstomme: Skruvarna till den visade sig vara av samma sort som skruven i kamerastativet! 8)

Hmm, hittills har delarna till kamerastyrningen bestått av:
*Ett trasigt nätagg.
*Metall från en transformator.
*Skruvar från en säng.

Jag funderar på att fråga Macgyver om vi ska byta namn.. :D
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Är det bara jag som inte ser några bilder? :wall: :vissla: :humm: :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:D

Det kommer bilder så småningom. Har inte haft tid att lägga upp dem ännu.

Däremot har jag gjort massa annat:

* Knappat lite QBasic så jag kan se x/y-positioner på skärmen. Kan även styra kameran från datorn.

* Monterat IR så att kameran själv ska kunna hitta mitten-positionen vid initiering eller om den tappar bort var den är. Fotodioden och IR-dioden sitter i små rör av aluminiumfolie för att bara reagera när kameran är i exakt rätt position. (En 741'a och ett 12k-motstånd fixar förstärkningen.)

* Tillverkat ett fäste så att jag kan skruva fast styrningen i kamerastativet. -Det blev stadigare än jag trodde.

* Förstärkt fästet för X-servot.

En av båtarna kom in i hamnen idag. Passar fint som övningsobjekt. Däremot är jag lite orolig för morgondagen. Är inte säker på att jag får något att filma. Jag har varken fått en tid för ankomst eller bekräftat att den stora båten verkligen kommer. Så om det inte blir någon live-tv från Oskarshamn i morgon så vet ni varför. :roll:
Hm, jag kan visserligen lägga upp en webkamera-länk ändå, så får ni se hamnen iallafall. :D

Kanske bäst att förtydliga: Projektet är inte slut om/när båtarna filmats. Det var mer för att sätta lite "eld i baken" på mig själv. :) Jag ska bl.a fixa andra servon, bättre fästen, mm senare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Här kommer ett par bilder på Gerda af Gefles grundstötning:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Du får hoppas att den blir klar i nynäs så den hinner ner då :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Gerdan är mycket fin, jag såg när den sattes ner i vattnet för några år sedan. Den byggdes 200m ifrån mig och har skådat verket under bygget, det är minst sagt under att den flyter eftersom de byggde den med samma teknik som den byggdes förr. Hade jag byggt den så hade den sjunkit direkt
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ajdå, det såg inte så bra ut. Läste att dykarna inte hittade några skador, men det kanske hände något när båten kom loss.

Kul att ni båda (Meduza och Adis) sett båten. :)
Tack för bilderna förresten!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

På hemsidan (med informationen om när båtarna kommer) står det fortfarande "Inom kort kommer vi att ge dig information om tider."

Men när jag tittade ut genom fönstret så låg båtarna redan vid kajen. Jahopp.. och jag som velat använda kamerastyrningen när de började synas vid horisonten... :?

Nåja, man kan ta kort iallafall. Lite smakprov på bilder:

Alla båtar. (Gerda är den största båten. Jämför med de minde båtarna till höger...)

Gerda.

Snart kommer det lite bilder på kamerastyrningen också. :)
Det har varit på tok för lite elektronik i den här tråden. Ska ändra på det under kvällen. :)
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

.. Väntar otåååligt! :(

Update snart? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Visst ja, man kanske skulle uppdatera lite.. :D

En sak kan jag säga: När man behöver hålla koll på var servoaxlarna är så rekommenderar jag inte moddade servon. Det var *massor* med kod som gick åt till att få ihop ett kart-liknande system för att få lite fason på dem... Men det gick! Har provkört kameran från mobilen och lyckades imponera på både mig själv och sambon. :D

Detta var bara prototypen, så nu ska det mesta plockas isär och byggas om med bättre mekanik och *omoddade* servon. Tyvärr har jag inte tagit så mycket bilder, men här är några som tagits under bygg-tiden:

En prototyp ska se ut som en prototyp. Så det så :D
Bild

Bild

Bild

Bild

Knappar för att kunna styra (ifall mobilen eller överföringen får fnatt) :
Ser nästan lite snygg ut tillochmed.. :)
Bild
0° och 180º stämmer inte längre, det ska vara "vänster/upp" och "höger/ner".

Labbplattor:
Bild
Längst till höger på översta labbplattan: PIC18F1320. Till vänster på den undre: Mätning av var kameravaggan är. Till höger på samma platta: MAX232.

Övervakning:
Bild
I rutan till höger syns (i vanliga fall) en pixel som visar vilket håll kameran är riktad. Man kan även spara hur kameran har rört sig och låta den repertera dessa rörelser.

Jag fattar inte att jag hann allt på en vecka. Det konstiga är att jag mådde ovanligt bra förra veckan. Annars kommer stress-symptomen när man minst vill. Det är lite kul att alla delar (bortsett från servona) kommer från ett datornätagg, en transformator och en säng... :D

Nu ska jag beställa några nya servon av Sodjan, sedan ska jag börja bygga en förbättrad version. :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

haha vilken klockren prototyp! fasicken trodde aldrig denna ögonblick skulle inträffa. riktigt kul att se! :whoho:
Har du någon videosnutt?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

:tumupp: Snajsigt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu har jag fått hem 3st nya omoddade servos. :D

Jag har visserligen en film inspelad med de gamla servosarna (skumt ord..) men eftersom jag hade lagt kameran löst i 'vaggan' så blev det lite skakigt. När jag bytt servon så kommer däremot en film som ger en mer rättvis bild (film) av det hela. :)

Ordlista:
Ett servo
Flera servos
Det servoset
De servosarna

..... :roll:
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Din ordlista är fel, tror ja, det är ett sådan oregelbundet ord, men satan vad ordet låter helvete, flera servon blir det väl?

Men en film är inte så tråkigt, tycker jag :whoho:
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Ordlista:
Ett servo
Flera servos
Det servoset
De servosarna

..... :roll:[/quote]

Nope..