Råd om filter till stereon...
Re: Råd om filter till stereon...
Undrar om den här kretslösningen kan ge ett bra subwooferfilter?
Med andra värden för lägre brytfrekvens så klart.
Vore kul att analysera i LTSpice.
Elektors Summer Circuits 1980.
Med andra värden för lägre brytfrekvens så klart.
Vore kul att analysera i LTSpice.
Elektors Summer Circuits 1980.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Man kan hitta euqlizers på t.ex. tradera för ganska små pengar, rca in rca ut ( ibland tom balanserade). Då slipper man fundera utan kan direkt dra i reglarna för att påverka ljudet hur man vill.
Har du noll koll på elektronik så köper du av någon som begriper sånt och har byggt åt dig.
Det ska bara fungera och låta bra.
Det ska bara fungera och låta bra.
Den där elektor-kretsen är verkligen från ett väldigt snävt tidsintervall då OP-förstärkare slagit igenom men det ändå var enklare/billigare att ha en spola istället för en koppling utan spolar men eventuellt med fler OP-förstärkare. Hade det varit 1985 så hade det inte varit nån spole, hade det varit 1970 så hade det inte varit nån OP.
- Mizzarrogh
Jag kan grunderna i detta men det var ohyggligt länge sedan jag höll på med filter för musik.
- Mizzarrogh
Jo, det finns färdiga men jag var inte helt nöjd med karaktäristiken och val av komponenter på någon av dem som ligger i rimlig prisklass som jag hittade, men de från Kina är säkert helt ok för hörlursförstärkare och liknande.
Sedan börjar de kosta typ 2000:- och uppåt Jag hittade inget som kändes prisvärt däremellan när jag letade.
Sedan börjar de kosta typ 2000:- och uppåt Jag hittade inget som kändes prisvärt däremellan när jag letade.
- Mizzarrogh
Jag har några tankar kring lågnivåfilter i skallen, men det skadar ju inte med input från folk som hållit på mer med just detta.
Högnivåfilter ger ju andra fördelar som sagts här.
Jag var inne på mjukvaru equalizer förut, men en en gammal analog sådan kostar ju inte många kronor idag såg jag.
Högnivåfilter ger ju andra fördelar som sagts här.
Jag var inne på mjukvaru equalizer förut, men en en gammal analog sådan kostar ju inte många kronor idag såg jag.
- Mizzarrogh
Mest för att det är kul att bygga filter, men det blir nog en analog equalizer att ha som referens i allafall.