elschema 3 motorer.jpg
Sluta och öppna kretsar med mekaniska brytare?
- SeniorLemuren
Re: Sluta och öppna kretsar med mekaniska brytare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Grejen kan ju vara att själva styringen ska kunde vara lite mer avancerat...
* En knapp per motor.
* Ett tryck på en ANNAN knapp än den aktiva, släcker alla andra och startar knappens motor.
* Men om nu ett tryck MER på SAMMA knapp stoppar motorn för den knapp - och alla andra är ju redan stoppat.
Detta vill ge båda On/Off och "radio-knapp"-funktion.
Knapparna ska dock vara tryckknappar och det bör vara en indikerings-LED för varje knapp.
Problemet med mekaniska radio-knappar är att det saknas valet för ingen.
Det kan såklart lösas vid att ha en knapp mer som väljer <ingen>.
* En knapp per motor.
* Ett tryck på en ANNAN knapp än den aktiva, släcker alla andra och startar knappens motor.
* Men om nu ett tryck MER på SAMMA knapp stoppar motorn för den knapp - och alla andra är ju redan stoppat.
Detta vill ge båda On/Off och "radio-knapp"-funktion.
Knapparna ska dock vara tryckknappar och det bör vara en indikerings-LED för varje knapp.
Problemet med mekaniska radio-knappar är att det saknas valet för ingen.
Det kan såklart lösas vid att ha en knapp mer som väljer <ingen>.
Radioknapparna brukar slå ifrån alla om man trycker in någon av dem till hälften.
Ja, och ibland finns det en extra knapp som "resetar" alla andra knapparna, en sån knappsats hade jag som barn (troligen från en slaktad rörradio)
Eftersom det redan är en raspberry inblandad så kan ingen annan lösning än att använda mjukvara vara rimlig. Och för att göra det så enkelt som möjligt så bör ingen "hård" koppling mellan knappar och motorer göras. Knappar in till GPIO på raspberryn, och andra GPIO ut till motorerna.
Hur styr du kopplingen mellan gpio och video? Den implementationen borde gå att utöka.
Hur styr du kopplingen mellan gpio och video? Den implementationen borde gå att utöka.
Radioknapparna är fortfarande intressant, funderar bara hur man kan kombinera det med momentan-knapparna för video-val. Man skulle ju kunna göra någon typ av ful mekanisk lösning bakom panelen, där tryckomkopplarna möter en liten momentan brytare vid intryck. Problemet jag ser där är väl när en tryckomkopplare fjädrar tillbaka ut automatiskt och möter den momentana brytaren på tillbakavägen.
Att lösa det genom GPIO på Pi hade väl vart det enklaste kanske, men vet inte vart jag skulle börja där.
Här är infon kring video-spelaren och dess GPIO-funktioner:
https://learn.adafruit.com/raspberry-pi ... oper-2/use
Att lösa det genom GPIO på Pi hade väl vart det enklaste kanske, men vet inte vart jag skulle börja där.
Här är infon kring video-spelaren och dess GPIO-funktioner:
https://learn.adafruit.com/raspberry-pi ... oper-2/use