Helt nya laddbara 1,5 V litiumbatterier uppvisar 0 Volt, defekta?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Helt nya 1,5 V litiumbatterier uppvisar 0 Volt, defekta?
Som jag har fattat det så är det kemin som ger 1.5 V nominellt och inte någon elektronik. Energizer är märket. Jag har köpt AA och AAA på både Nkon och lokala Superbrugsen.
hcb,
Dessa engångsbatterier du har alltså?
De har ingen nerreglering av själva cellens spänning, utan det är kemin litium-järndisulfid, som ger 1,5 V.
https://se.rs-online.com/web/p/aaa-batt ... 08834?gb=s
Dessa engångsbatterier du har alltså?
De har ingen nerreglering av själva cellens spänning, utan det är kemin litium-järndisulfid, som ger 1,5 V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 13 juni 2025, 17:10:37, redigerad totalt 1 gång.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Exakt dessa.
Edit: de på bilden.
Edit: de på bilden.
-
Det är inte dessa du lämnat datablad på.Haralt skrev: ↑13 juni 2025, 13:30:13 hcb,
Dessa engångsbatterier alltså?
Databladet säger att det är LiCoO2, dvs litium cobalt batterier. De har en utspänning på drygt 4 V.
Vad är det som gäller?
Re: Helt nya laddbara 1,5 V litiumbatterier uppvisar 0 Volt, defekta?
Haralt har uppladdningsbara. Hcb har engångs.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Exakt. Det finns noll mening med att ha uppladdningsbara i mina miniräknare eller multimetrar. Den portabla radion däremot, det är en annan femma.
Laddaren som jag har och är avsedd för de uppladdningsbara 1,5 V litium-batterierna är denna, se bild!
Om jag skulle lägga i mina helt nya 4 st "döda" (uppvisar 0 V) litiumbatterieri denna apparat, hur ska laddapparaten veta vad det är för typ av batteri?
Jag har inte provat ännu.
Laddapparaten kan nämligen ladda både 1,5 V uppladdningsbara litiumbatterier och även uppladdningsbara 1,2V NiMH / NiCd batterier.
Det finns ingen knapp att trycka på för att starta uppladdning, utan laddaren ska tydligen själv starta laddning när den känner att batterier lagts in.
nifelheim i inlägg 12 juni 2025: föreslår "Sätt den på laddning i avsedd laddare så funkar det nog utmärkt.".
Med "den" menar han de uppladdningsbara 1,5 V litiumbatterierna.
Om jag skulle lägga i mina helt nya 4 st "döda" (uppvisar 0 V) litiumbatterieri denna apparat, hur ska laddapparaten veta vad det är för typ av batteri?
Jag har inte provat ännu.
Laddapparaten kan nämligen ladda både 1,5 V uppladdningsbara litiumbatterier och även uppladdningsbara 1,2V NiMH / NiCd batterier.
Det finns ingen knapp att trycka på för att starta uppladdning, utan laddaren ska tydligen själv starta laddning när den känner att batterier lagts in.
nifelheim i inlägg 12 juni 2025: föreslår "Sätt den på laddning i avsedd laddare så funkar det nog utmärkt.".
Med "den" menar han de uppladdningsbara 1,5 V litiumbatterierna.
NiMh och NiCd känns igen på hur kurvan över spänning i förhållande till intryckt energi når en platå när de är fulladdade.
Relevant sidospår: Denna kurva skiljer sig något mellan NiMh och NiCd varpå många NiCd-laddare gjorda före NiMh slog igenom missar att ett NiMh-batteri laddats fullt och därför fortsätter ladda och steker batteriet.
Relevant sidospår: Denna kurva skiljer sig något mellan NiMh och NiCd varpå många NiCd-laddare gjorda före NiMh slog igenom missar att ett NiMh-batteri laddats fullt och därför fortsätter ladda och steker batteriet.
Finns ju risk för att ingenting händer. Annars finns det nog ingen risk för skada. Elektroniken i batteriet ser till att en helt död cell aldrig laddas, och att en urladdad laddas upp.
Bara sätta i och prova tycker jag. Om du är nyfiken på vad som händer har du några mätalternativ. Ett är en nätansluten effektmätare som visar förbrukningen från laddaren. Ett annat är typ två nickelbleck med en tunn kartong mellan vid minussidan av batteriet i serie med multimeter i strömläge
Bara sätta i och prova tycker jag. Om du är nyfiken på vad som händer har du några mätalternativ. Ett är en nätansluten effektmätare som visar förbrukningen från laddaren. Ett annat är typ två nickelbleck med en tunn kartong mellan vid minussidan av batteriet i serie med multimeter i strömläge
XTAR-laddaren jag har för uppladdbara 1,5 V litiumbatterierna har en kabel med USB-A kontakt, ska alltså stickas i USB-A-kontakt på en dator för att få ström.
(billigare att tillverka laddaren, då nätaggregat inte behövs).
Laddaren får alltså inte ström från 230-volts-uttag.
Om själva cellen i mina batterier är död, och saknar spänning, vet jag inte, utan bara att batteripolerna ger ut 0 V när jag mäter mellan dem.
Jag förstår vad du menar med " Ett annat är typ två nickelbleck med en tunn kartong mellan vid minussidan av batteriet i serie med multimeter i strömläge
Upp". Du menar att batteriet ska sitta i laddaren som vanligt och med hjälp av nickelblecken göra så att laddströmmen tar en omväg via en multimeter.
Bra förslag!
(billigare att tillverka laddaren, då nätaggregat inte behövs).
Laddaren får alltså inte ström från 230-volts-uttag.
Om själva cellen i mina batterier är död, och saknar spänning, vet jag inte, utan bara att batteripolerna ger ut 0 V när jag mäter mellan dem.
Jag förstår vad du menar med " Ett annat är typ två nickelbleck med en tunn kartong mellan vid minussidan av batteriet i serie med multimeter i strömläge
Upp". Du menar att batteriet ska sitta i laddaren som vanligt och med hjälp av nickelblecken göra så att laddströmmen tar en omväg via en multimeter.
Bra förslag!
Senast redigerad av Haralt 15 juni 2025, 12:52:19, redigerad totalt 5 gånger.
Den bör alltså gå utmärkt att koppla till USB-mobilladdare , t.ex. ifall du vill köra det på någon plats med mindre risk för katastrof ifall det uppstår kaos. Typ lägg laddaren med cellerna i ugnen och kläm USB-kabeln i kanten på stängd ungslucka.
Jag mätte på ett 1,5 V litiumbatteri och fick återigen 0 Volt, och anslöt laddarens kabel till datorns USB-A-uttag, satte batteriet i laddaren och röd lysdiod tänds för det facket för det batteriet.
Så batteriladdaren känner att det är något i det facket.
Medan övriga 3 tomma batterifack och deras lysdioder lyser grönt. Jag laddar 5 minuter.
Jag mäter igen spänningen på batteriet, nu 1,512 V. Det lever och har vaknat! Jag hör applåder, hurrarop, trumpetfanfarer, trumvirvlar, salutkanoner.
nifelheim har återigen rätt, danke schön!
Rédigé:
Efter de 5 min laddning av ett batteri, stoppade jag i övriga 3 st i laddaren. Nu efter ca 1,5 h, är batterierna ljumna, kanske 35 °C, men är väl normalt.
I laddarens bruksanvisning står:
laddström 0,5A x 4
Laddslutström ≤ 100 mA.
Kan man verkligen ta ut 2A ut från ett USB-A uttag på datorn? Jag har för mig max 0,5 A, men jag kanske har fel?
Datorn är tillverkad dec 2015.
Nu slog lysdioden över till grönt på 1:a batteriet jag stoppade i laddaren, efter 1h 40 min laddning. Övriga röda.
De anges vara på 800 mAh. Så 500 mA laddström under 1h 40 minuter, blir 835 mAh, stämmer bra!
Mina litiumbatterier kanske inte är totalt kassa ändå?
Och där efter 1 h och 55 minuter är alla 4 lysdioder på grönt, dvs fulladdade.
De uppvisar nu:
1,524 V
1,524 V
1,529 V
1,499 V
Så batteriladdaren känner att det är något i det facket.
Medan övriga 3 tomma batterifack och deras lysdioder lyser grönt. Jag laddar 5 minuter.
Jag mäter igen spänningen på batteriet, nu 1,512 V. Det lever och har vaknat! Jag hör applåder, hurrarop, trumpetfanfarer, trumvirvlar, salutkanoner.
nifelheim har återigen rätt, danke schön!
Rédigé:
Efter de 5 min laddning av ett batteri, stoppade jag i övriga 3 st i laddaren. Nu efter ca 1,5 h, är batterierna ljumna, kanske 35 °C, men är väl normalt.
I laddarens bruksanvisning står:
laddström 0,5A x 4
Laddslutström ≤ 100 mA.
Kan man verkligen ta ut 2A ut från ett USB-A uttag på datorn? Jag har för mig max 0,5 A, men jag kanske har fel?
Datorn är tillverkad dec 2015.
Nu slog lysdioden över till grönt på 1:a batteriet jag stoppade i laddaren, efter 1h 40 min laddning. Övriga röda.
De anges vara på 800 mAh. Så 500 mA laddström under 1h 40 minuter, blir 835 mAh, stämmer bra!
Mina litiumbatterier kanske inte är totalt kassa ändå?
Och där efter 1 h och 55 minuter är alla 4 lysdioder på grönt, dvs fulladdade.
De uppvisar nu:
1,524 V
1,524 V
1,529 V
1,499 V
Senast redigerad av Haralt 15 juni 2025, 15:35:48, redigerad totalt 5 gånger.
Om det är ett uttag med blå "tungs" så kan det lämna mer än 500mA. Googla USB3 för detaljer.
Marta,
Tack för tipset!
Det är grå tunga på USB-A uttagen på min kontorsdator, tillverkad år 2015.
Däremot är det blå tunga på USB-A-uttaget på min bärbara dator, kanske 5 år yngre.
Dock fattar jag ej att batterierna kunde laddas så snabbt på ett USB-A med max totalt 500 mA strömuttag.
De kanske var 3/4-dels laddade, men gav ut 0 V för att spela döda hoppades gå till återvinningen och vila sig i alla sina dagar?
Tack för tipset!
Det är grå tunga på USB-A uttagen på min kontorsdator, tillverkad år 2015.
Däremot är det blå tunga på USB-A-uttaget på min bärbara dator, kanske 5 år yngre.
Dock fattar jag ej att batterierna kunde laddas så snabbt på ett USB-A med max totalt 500 mA strömuttag.
De kanske var 3/4-dels laddade, men gav ut 0 V för att spela döda hoppades gå till återvinningen och vila sig i alla sina dagar?
Senast redigerad av Haralt 15 juni 2025, 17:37:05, redigerad totalt 2 gånger.
Grattis, då fick du 4 gratis batterier.
5V 500mA är 2.5W, så du får fundera om det var en rimlig medeleffekt för att ladda batterierna. Lär finnas program som visar förbrukningen ur USB-porten om du vill kontrollera att det bara var 500mA.
5V 500mA är 2.5W, så du får fundera om det var en rimlig medeleffekt för att ladda batterierna. Lär finnas program som visar förbrukningen ur USB-porten om du vill kontrollera att det bara var 500mA.