Skitfråga

Användarvisningsbild
MiaM

Re: Skitfråga

Inlägg av MiaM »

Är det en klassisk sån som installerades i "alla" hus på 60-70-talet, ungefär?

I så fall kan jag ha en komplett cistern i en hemsk gulgrön färg över. Finns i gnällbältet. Dock underst-bakom [tm] och jag måste dubbelkolla att den verkligen finns kvar. :)

Har sparat den dels för eventuella experiment av olika slag, men också för att den kan ju agera reservdel. Stolen den tillhörde sprack pga nån före mig tappat saker från hylla ner i stolen (ingen vidare idé att montera en hylla ovanför stolen...), men jag har fått tag på en komplett likadan stol med cistern, som dessutom är vit och inte hemskfärgad så att säga. Tror dock inte jag provat spolningsmekanismen i denna ännu. Om du har kvar mekanismen från din så är det kanske enklare att du endast tar cisternen utan mekanismen, eller att jag får din gamla mekanism i utbyte mot den som redan sitter i min cistern.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 27 oktober 2024, 13:32:36 Är det en klassisk sån som installerades i "alla" hus på 60-70-talet, ungefär?
Det är en sådan här, med bakelitring.
Det stora problemet är att jag är sjuk och kan inte ta mig någonstans.
Gustafsbergs toastol.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Min är nyare, plastring, men det skulle inte förvåna mig om cisternen passar.

Typ kolla på valfria bilder på husförsäljning på hus som inte renoverats sen det byggdes på 60-70-talet så hittar du en sån.

Undrar om inte cisternen rent av kanske är samma? Det fanns väl ingen anledning att byta även om stolen och ringen byttes.

Gravt sidospår: Har noterat att plast, t.ex. lock för toaletter och typ "landstingets hjälpmedel-stol för duschen", blir extremt ful om det förvaras i sol utomhus. Typ ser ut som att den inte tvättats sen andra världskriget trots att den är nytvättad. Typ spräckliga gråskalor.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Gustavsberg 315 tillverkades 1953-1977.
De senare med plastring.
Tror du att det kan vara en sådan cistern du har?

Du kan ju bildgoogla på Gustavsberg 315 och jämföra med din toa.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Cisternen verkar finnas med kort eller långt lock.
Förmodligen är det om cisternen är smalast upptill eller nertill.
Det borde inte spela någon roll så länge packningen är lika?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför köper du inte en ny toastol, istället för att strula omkring med detta?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Säter:
Den ser bekant ut.
Jag måste gräva underst-bakom, och är dessutom inte på plats den närmaste tiden.

TomasL:
En anledning är väl att äldre toaletter ofta var skruvade i golvet, och om man byter till en ny så måste man sannolikt både krångla med att fylla igen de gamla hålen med nån slags tätningsmassa, och då måste man ta reda på vad för sån massa man ska ha, och framförallt så måste man ta reda på vad för slags lim man limmar fast den nya med, eftersom lim verkar vara vad som gäller idag, och typ av lim lär väl variera beroende på vad för underlag man har.
Jag inser att man bör väl ha nån tätning även om man skruvar fast en toalett med rätt hålbild, men det är något man kan "fixa sen" i efterhand om man inte ordnar det direkt. Men man kan inte bara ställa en toastol löst. Alternativet om man inte kan ordna rätt tätningsmedel, lim osv med en ny stol är väl att göra en passbit av typ plywood, skruva den i befintliga hål och ha typ vagnsbult underifrån i den för att skruva den nya stolen.

Det må låta som att jag gör den lättaste sysslan till ett oöverkomligt hinder, men jämför att det är trivialt för oss elektronikpysslare att t.ex. lödbättra några glappa chassimonterade kontaktdon, spraya nån lämplig spray i oxiderad omkopplade/potentiometer osv, men för den som inte har utrustning och kunskap så går det åt en lödstation, lödtenn, några sprayburkar, skruvmejslar osv som folk i allmänhet inte har hemma. Vet inte var Säter bor (men kan gissa i närheten av orten Säter :) ) men jag bor rätt långt från någon annan typ av butik än en mataffär, så de enda verktyg och material jag kan köpa är väl typ sax, kanske handsprit, och möjligtvis i bästa fall nån slags halvuselt hobbylim för pyssel-och-papp-aktiviteter. Allt annat kräver resa eller postorderbeställning.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

I mitt fall är toalettstolen skruvad i betonggolv.
Problemet med att byta är att jag fick modifiera denna för 40 år sedan när jag monterade den.
Så jag tvivlar på att någon ny passar rakt av.
Jag inbillar mig att det är mycket enklare att byta cistern än att byta hela toaletten.

Var det mycket jobb att skruva bort cisternen från toalettstolen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det är garanterat enklare att byta stol, och det finns stolar för skruvfäste för runt tusenlappen.

På vilket sätt fick du modifiera den?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag fick kapa porslinsröret som går ner i avloppsröret.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ok, du behöver en universaltoa, med avlopp rakt bakåt, och en 90-gradig toaböj.
Lite mer kostsamt, men problemfritt
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

säter skrev: 28 oktober 2024, 21:18:33 I mitt fall är toalettstolen skruvad i betonggolv.
Problemet med att byta är att jag fick modifiera denna för 40 år sedan när jag monterade den.
Så jag tvivlar på att någon ny passar rakt av.
Jag inbillar mig att det är mycket enklare att byta cistern än att byta hela toaletten.

Var det mycket jobb att skruva bort cisternen från toalettstolen?
Jag kan minnas fel, men tror att det var vingmuttrar eller liknande, eller något som var lätt att lossa med ganska amatörmässiga handverktyg. Jag har inget minne av att jag skulle ha plockat fram hylsnyckelsats eller liknande. Jag kan minnas fel dock, det är många år sen jag lossade den. (Huset har ett badrum där denna satt, och en separat toalett, där det en fungerande stol sitter, och eftersom jag ändå tagit bort toaletten från badrummet så kan jag äckla alla med bacillskräck genom att nämna att nu förekommer inga toalettmässiga bakterier i luften i rummet, varpå det blev en utmärkt plats att ha diskmaskinen i :D

Jag trodde att man alltid var tvungen att kapa porslinet till viss längd, om det inte råkar passa ändå?

Fulvarianten är väl att lägga en passbit under toaletten, men då bör man nog också ha en fotpall. (Den andra toaletten, den som finns kvar, är en IDO, och för mig passar en badrumsvåg från stenåldern bra som fotpall :) )
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 29 oktober 2024, 00:49:13 Fulvarianten är väl att lägga en passbit under toaletten, men då bör man nog också ha en fotpall
Jag har tänkt tanken.
Ett problem för mig nu, är att toaletten är för låg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, det är svårare att såga av benen än lägga en pall under fötterna :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Just nu har jag typ en pottstol för vuxna uppepå toaletten.
Jag är så svag i knäna att jag inte orkar resa mig annars.
Skriv svar