Säter:
Den ser bekant ut.
Jag måste gräva underst-bakom, och är dessutom inte på plats den närmaste tiden.
TomasL:
En anledning är väl att äldre toaletter ofta var skruvade i golvet, och om man byter till en ny så måste man sannolikt både krångla med att fylla igen de gamla hålen med nån slags tätningsmassa, och då måste man ta reda på vad för sån massa man ska ha, och framförallt så måste man ta reda på vad för slags lim man limmar fast den nya med, eftersom lim verkar vara vad som gäller idag, och typ av lim lär väl variera beroende på vad för underlag man har.
Jag inser att man bör väl ha nån tätning även om man skruvar fast en toalett med rätt hålbild, men det är något man kan "fixa sen" i efterhand om man inte ordnar det direkt. Men man kan inte bara ställa en toastol löst. Alternativet om man inte kan ordna rätt tätningsmedel, lim osv med en ny stol är väl att göra en passbit av typ plywood, skruva den i befintliga hål och ha typ vagnsbult underifrån i den för att skruva den nya stolen.
Det må låta som att jag gör den lättaste sysslan till ett oöverkomligt hinder, men jämför att det är trivialt för oss elektronikpysslare att t.ex. lödbättra några glappa chassimonterade kontaktdon, spraya nån lämplig spray i oxiderad omkopplade/potentiometer osv, men för den som inte har utrustning och kunskap så går det åt en lödstation, lödtenn, några sprayburkar, skruvmejslar osv som folk i allmänhet inte har hemma. Vet inte var Säter bor (men kan gissa i närheten av orten Säter

) men jag bor rätt långt från någon annan typ av butik än en mataffär, så de enda verktyg och material jag kan köpa är väl typ sax, kanske handsprit, och möjligtvis i bästa fall nån slags halvuselt hobbylim för pyssel-och-papp-aktiviteter. Allt annat kräver resa eller postorderbeställning.