Möjlighet att dra 3x 2,5 mm² kabel i 10 mm rör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
KrKB

Re: Möjlighet att dra 3x 2,5 mm² kabel i 10 mm rör

Inlägg av KrKB »

rikkitikkitavi skrev: 16 juli 2024, 12:23:36 Får man avsäkra till 16A i så smal rör? Det beror på ledaren. Och kylningen. Jag har svårt att se en vanlig elektriker går med på det, utom det rent praktiska att få genom ledaren.

Det är inga problem att driva värmaren på 2kW på 10A säkring. Den drar 9,5A. Vad skulle du koppla in i övrigt som drar 16-9,5A = 6,5A som är så viktigt?

Dessutom tror jag inte du får dra EKK i pansar/plåtrör längre utan det måste vara mantlad kabel. Vilket i sig är en utmaning i ett 10 mm rör om det ligger som vanlig kabelrör dvs ej rakt och långa sträckor.

Lite osäker här dock men det finns en anledning till att VP rör / slang är isolerande. Så det kan stöka till hela installationen för dig.

Tre alternativ alltså om det inte går
1) Sätt in en grupp till för uttag.Det skall ändå på jordfelsbrytare.
2) Skaffa en värmare på 1500W. I praktiken är det inte någon större skillnad.
3) Kolla om det går att säkra upp 1,5 kvadrat till 13A.

Så innan du börjar fulinstallera (du vill inte ha kabelbrand i väggarna då försäkringen kommer inte ge dig något och risken är överhängande att du drar sönder 2,5 kvmm EKK och därmed få avbrott eller skadad isolering om du försöker dra dem genom ett för smalt rör så har vi ansvaret gentemot grannarna också) 8)
'
Som du inser tror jag inte att du planerar för elektrikern alltså :)
Hej, tack för din intressanta kommentar.

Jag behöver inte 16A, men jag är orolig att 10A kanske inte räcker. Om jag använder en 2000W värmare och vill använda något annat samtidigt.

Angående kablarna: Just nu har jag 3 eller 2 separata ledare som går genom rören. Är denna installation tillräckligt bra för att använda en C13-skyddsbrytare utan att öka temperaturen på ledningarna för mycket? Denna lösning skulle vara perfekt för mig eftersom jag inte behöver 16A.

Och jag planerar för elektriker men bara för att jag behandlar försäkringsrelaterade saker på största allvar :). Jag gillar också att förstå vad som kommer att göras och kunna välja det bästa alternativet.

Kanske är det ingen dålig idé att köpa en värmare på 1,5 kW...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

även

10A säkring skall tåla x1.15 imånga timmar innan den löser ut
och
11.5Ax 230v =2645W :wink:
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Brukar väl tåla 13-14A i en timma om jag inte minns fel.
Senast redigerad av alexanderson 16 juli 2024, 13:51:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är bara elektrikern som kan göra bedömningen om 13A är ok.
Normalt sett behöver han mäta förimpedansen för att kunna se om utlösningsvillkoret är uppfyllt.
Han gör också bedömningen för hela elanläggningens status.

Bara för att 3x2,5 teoretiskt får plats i röret, så vill jag påstå att det i princip är omöjligt i praktiken.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad har du för ledare idag?

Jag har sett en farlighet som behöriga installatörer & co verkar göra ibland:
Gamla installationer med dessa rör kan ibland ha klenare ledare och hade från början proppar på 6A. Det är nog inte helt ovanligt att de säkrats upp till 10A när man bytt central.

Om nuvarande ledare inte är "moderna" (60-tal och framåt) plastisolerade FK så bör du absolut byta ut dem oavsett om du kör säkring på 10A eller 16A.

Angående värme osv så gissar jag att väggarnas material spelar roll. Om rören är ingjutna i väggar av betong så lär de kylas bättre än om rören ligger löst i träväggar, och dessutom är det omöjligt att sätta eld på betong så det är bara temperaturtåligheten hos ledarna som bör ha betydelse här. Vet inte vad reglerna säger men i princip borde man kunna använda ledare med högre värmetålighet i ett sånt fall. I praktiken kan man nog inte veta helt säkert ifall det förekommer trä eller andra material längs vägen, så detta är väl inget man kan lita på ifall man inte var med och dokumenterade när betongen gjöts för många år sen.

Den viktiga frågan är väl om denna grupp matar fler uttag. Om det endast är balkongen och kanske några lampor så lär 10A räcka. Om det däremot ska matas t.ex. en fläskig platt-TV osv så är 10A totalt kanske lite klent.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man säkrar aldrig upp en gammal installation till 13A, det krävs att den är hyffsat ny.
Haralt

Inlägg av Haralt »

KrKB,
är det månde i en bostadsrätt du har Bergmannrör?
KrKB

Inlägg av KrKB »

MiaM skrev: 16 juli 2024, 14:15:19 Vad har du för ledare idag?

Jag har sett en farlighet som behöriga installatörer & co verkar göra ibland:
Gamla installationer med dessa rör kan ibland ha klenare ledare och hade från början proppar på 6A. Det är nog inte helt ovanligt att de säkrats upp till 10A när man bytt central.

Om nuvarande ledare inte är "moderna" (60-tal och framåt) plastisolerade FK så bör du absolut byta ut dem oavsett om du kör säkring på 10A eller 16A.

Angående värme osv så gissar jag att väggarnas material spelar roll. Om rören är ingjutna i väggar av betong så lär de kylas bättre än om rören ligger löst i träväggar, och dessutom är det omöjligt att sätta eld på betong så det är bara temperaturtåligheten hos ledarna som bör ha betydelse här. Vet inte vad reglerna säger men i princip borde man kunna använda ledare med högre värmetålighet i ett sånt fall. I praktiken kan man nog inte veta helt säkert ifall det förekommer trä eller andra material längs vägen, så detta är väl inget man kan lita på ifall man inte var med och dokumenterade när betongen gjöts för många år sen.

Den viktiga frågan är väl om denna grupp matar fler uttag. Om det endast är balkongen och kanske några lampor så lär 10A räcka. Om det däremot ska matas t.ex. en fläskig platt-TV osv så är 10A totalt kanske lite klent.
Hej
Denna krets är för belysning och uttag i hall och vardagsrum. Totalt finns det 4 uttag och 2 belysningsuttag. Så en 2kW värmare och en TV kan vara för mycket. Kablarna går genom metallrör som löper genom betong. Just nu har jag bara 2 ledare på 1,5 mm² som går igenom dem.

Jag vill undvika att lägga en extra linje bara för balkongen på grund av arbetet som skulle behöva göras på väggen. Därför vill jag förlänga den befintliga linjen. I "bästa fall" skulle jag vilja:

1. Lägga till en 1,5 mm² jordledare till alla uttag.
2. Dra ut linan till balkongen.
3. Byta ut säkringen mot en C13 (beror på elektriker).

Är det något fel med detta tillvägagångssätt?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bergmannr%C3%B6r
Rören är alltså skyddsrör, och skulle kanske varit jordade (men det kan man inte lita på när det är gamlar rör i betong)

Jag har svårt att se att du klarar dig ifrån dubbelisolering om du petar i anläggningen, oavsett vad du gör. 7Dvs antingen ledare som är avsedd för att kunna ligga i mantelrören, det betyder att den är dubbelisolerad eller så en kabel med 3X1,5 eller något annat.

Men jag har inte läst standarder utan googlar, alternativt låter elektrikern bestämma och ge alternativ.

EKK 1,5X3 är runt 9,5 mm så om det är snälla böjar...

Skall du nu planera får du nog ta med i planeringen att det blir utanpåliggande förläggning för ny grupp till balkongen, alt får elektriken fräsa i väggarna och lägga in nya rör och kablar. Det kan alltså bli ett betydligt större jobb än du tänkte dig. Lite beroende på hur man bedömmer kablarna i befintliga uttag. Man drar ut kablarna och med de drar man in de nya + jord. Har du inte jord i gruppen du vill dra ut på balkongen måste det till såklart.

Att säkra upp till 13A är nog att betrakta som nyinstallation och då gäller gällande standard och det kan dra med sig en hel del.

Här är mer , och vår Bo.Siltberg (elsäkerhetsguru) har även uttalat sig. Notera att det är en 14 år gammal tråd, så standarden kan ha ändrats.

https://www.byggahus.se/forum/threads/e ... er.155219/

Jag ser nog minsta insats här som 1500W värmare, nytt uttag på balkongen och jordat och detta tas från befintlig grupp som jordas och avsäkras till 10A.
Men det blir bara uttaget på balkongen, övriga uttag inne i rummet är inte jordade. Om man får göra så, det är väl separata rum :) ?

Alla andra alternativ innebär nog byggdamm.
Haralt

Inlägg av Haralt »

KrKB,
Du behöver förmodligen en jordfelsbrytare om du ska ha ett 230 Volts uttag på balkongen. Jag tror att ett el-uttag på en balkong ska sitta på en viss höjd över golvet.

Vad säger hyresvärden när du grejar med elanläggningen och bygger om den och har egen elektriker? Finns skriftligt medgivande?
Senast redigerad av Haralt 16 juli 2024, 16:27:41, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi

Inte förmodligen. Han måste ha det.
KrKB

Inlägg av KrKB »

Haralt skrev: 16 juli 2024, 16:24:15 KrKB,
Du behöver förmodligen en jordfelsbrytare om du ska ha ett 230 Volts uttag på balkongen. Jag tror att ett el-uttag på en balkong ska sitta på en viss höjd över golvet.

Vad säger hyresvärden när du grejar med elanläggningen och bygger om den och har egen elektriker? Finns skriftligt medgivande?
Balkong är inglasad men jag vill ha den jordad ändå. Jag grejar inte. Jag bara planerar :) Och jag hyr inte, jag har bostadsrätt.
rikkitikkitavi

Spelar ingen roll om balkingen är inglasad. Det räknas som utomhus, eller fuktigt område oavsett hur mycket glas det är.

Men det kvittar, eftersom vid en utvidgning av en anläggning skall nya regler gälla för de berörda delarna och reglerna kräver att jordfelsbrytare installeras i bostäder undantagslöst, om det inte är till olägenhet. Exempelvis är ett dedikerat uttag för kyl/frys (bakom kyl / frys i köket) som kan ligga utanför.

Kolla Elsäk.

Det troligaste är att elektrikern sätter jordfelsbrytare på hela anläggningen så får man en känsla för hur de där gamla el-ledarna i Bergmannrör mår :)
Om det är stört omöjligt kanske hen drar en separat grupp via jordfelsbrytare men då blir det bara den gruppen. Och att några uttag inomhus och ett utomhus är skyddade men inget annat låter lite ... dumt.

Som jag sa, det kan lätt dra iväg. Planera för det.

Och nej, du får inte använda ett jordat värmeelement med stickkontakt i ett ojordat uttag, vare sig du har jordfelsbrytare eller ej.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Definitivt måste jordfelsbrytare installeras.
Att säkra vanliga infällda uttag med 16A i en lägenhet är lite ovanligt. Om de är gamla behöver de bytas till moderna som är märkta att tåla 16A.

Det skulle räcka med 1.5mm2 jordledare samt 2.5mm2 nolla&fas. Dock är det långt ifrån alla elektriker som kan göra uträkningen som visar att det är ok.

I praktiken räcker det säkert med 10A och definitivt med 13A.
Varken balkongvärmaren eller dammsugaren går kontinuerligt och både säkring samt kabel klarar kortvarigt mycket överlast.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man använder material som fanns på marknaden förr så kan man komma undan utan dubbelisolering genom att hävda att det är installerat på 90-talet :D

Men seriöst så tycker jag att det är rent idiotiskt att kräva att nya regler följs fullt ut om man ändrar en befintlig installation, om det kravet innebär att man avstår från ändringen. I värsta fall kan det resultera i att man har kvar gamla OVIR med isolering som smulas sönder.

Rätt säker på att man numera INTE ska jorda rören. Större risk för brand och annat elände om man jordar nån dosa här och var och det blir överledning men med så hög resistans att säkringar inte löser ut, än faran om man låter rören blir strömförande. Visst, jordfelsbrytare lär lösa ut direkt, men ändå.

Jag har missat att man får ha tunnare jordledare med JFB. Behövs det ens någon beräkning? Antar att det är utlösningsvillkor osv som beräknas och de uppfylls väl "alltid" med JFB? (Med "alltid" avser jag i typ alla normala bostäder, d.v.s. inte om man har hundratals meter kabel till nån gatubelysning eller liknande).

Detta räknas nog som ombyggnad/renovering och inte komplettering av befintlig installation. Annars om det kan räknas som komplettering så kan man i princip ha en dubbelisolerad värmare som är fast ansluten och slippa dra fram jordledare. Tveksamt om det regelmässigt är okej, men elsäkerhetsmässigt så fyller en ej ansluten jordledare ingen funktion jämfört med ingen jordledare. Faran är väl när papphammar byter ut värmaren mot en som inte är dubbelisolerad.

Sidospår: Kan däremot tycka att infravärmare på balkong osv är en grej som förtjänar en överkorsad ratt i betyg miljömässigt. Res på rumpan och gå in i lägenheten om det är för kallt ute.

Det något mer miljövänliga alternativet vore en vatten-vatten-värmeväxlare kopplad på husets uppvärmning och ha ett element på balkongen, liten cirkulationspump och litet expansionskärl, och köra glykolvatten (som i kylaren på bil) i detta lokala system. Nästan alla flerfamiljhus har effektivare värme än vanlig elvärme. Dessutom så för dig som boende så läggs kostnaden på föreningen istället för din egen budget, och kostnaden kan ju jämställas med att ha balkongdörren öppen.
Skriv svar