Hej, tack för din intressanta kommentar.rikkitikkitavi skrev: ↑16 juli 2024, 12:23:36 Får man avsäkra till 16A i så smal rör? Det beror på ledaren. Och kylningen. Jag har svårt att se en vanlig elektriker går med på det, utom det rent praktiska att få genom ledaren.
Det är inga problem att driva värmaren på 2kW på 10A säkring. Den drar 9,5A. Vad skulle du koppla in i övrigt som drar 16-9,5A = 6,5A som är så viktigt?
Dessutom tror jag inte du får dra EKK i pansar/plåtrör längre utan det måste vara mantlad kabel. Vilket i sig är en utmaning i ett 10 mm rör om det ligger som vanlig kabelrör dvs ej rakt och långa sträckor.
Lite osäker här dock men det finns en anledning till att VP rör / slang är isolerande. Så det kan stöka till hela installationen för dig.
Tre alternativ alltså om det inte går
1) Sätt in en grupp till för uttag.Det skall ändå på jordfelsbrytare.
2) Skaffa en värmare på 1500W. I praktiken är det inte någon större skillnad.
3) Kolla om det går att säkra upp 1,5 kvadrat till 13A.
Så innan du börjar fulinstallera (du vill inte ha kabelbrand i väggarna då försäkringen kommer inte ge dig något och risken är överhängande att du drar sönder 2,5 kvmm EKK och därmed få avbrott eller skadad isolering om du försöker dra dem genom ett för smalt rör så har vi ansvaret gentemot grannarna också)![]()
'
Som du inser tror jag inte att du planerar för elektrikern alltså![]()
Jag behöver inte 16A, men jag är orolig att 10A kanske inte räcker. Om jag använder en 2000W värmare och vill använda något annat samtidigt.
Angående kablarna: Just nu har jag 3 eller 2 separata ledare som går genom rören. Är denna installation tillräckligt bra för att använda en C13-skyddsbrytare utan att öka temperaturen på ledningarna för mycket? Denna lösning skulle vara perfekt för mig eftersom jag inte behöver 16A.
Och jag planerar för elektriker men bara för att jag behandlar försäkringsrelaterade saker på största allvar

Kanske är det ingen dålig idé att köpa en värmare på 1,5 kW...