Återuppliva uråldrig högtryckstvätt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Re: Återuppliva uråldrig högtryckstvätt

Inlägg av petertub »

Imponerande ! Backventilerna fixar du säkert med den kompetens du visat .

Tack för visningen
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Och senaste uppdateringen från denna helg!

Har tillverkat verktyg för att tillverka verktyg och sen tillverkat verktyget.

Bild

Först gjorde jag denna chuck för små borrar, jag behövde borra ett ganska litet hål (2mm) i rostfritt stål och det gick inte så bra med den vanliga utrustningen. Joe Pieczynski på youtube kom nyligen ut med ett tips om detta verktyg, så kan man handmata små borrar och nyper dom fast så snurrar hela chucken med.

Här används det i svarven, hela chucken kan snurra fritt, den åker fram och tillbaka på den mindre stången som syns i tidigare bilden. Man borrar för handkraft alltså.

Bild

Bild

Jag har alltså tillverkat ett eget munstycke till högtryckstvätten. Till vänster ser man originalet och till höger min prototyp. Jag försöker klura ut ur man designar dessa för att få olika sorts mönster. Den jag har ger mest en rak stråle (efter jag borrade upp den, den var gjord för en mindre tvätt och resulterade i för höga tryck innan, efter det så ger den en stråle på kanske 5 grader). Den jag tillverkade breder ut sig litet mera men inte så mycket mera kanske 10 graders strålvinkel, vinkeln på avfasningen runt hålet är dock mera än 40 grader skulle jag tro. Det är förmodligen många faktorer som inverkar. Djupet kanske och inte bara höjden. Det skulle vara intressant med lite litteratur kring utformningen av dessa.

Bild

Videon av Joe Pie
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

DennisCA skrev: 3 juni 2024, 10:53:27
Glenn skrev: 3 juni 2024, 10:20:30 Imponerande, man kan tycka att det inte är värt det när en högtryckstvätt kostar rätt lite ny, men dom där gamla brukar väl vara betydligt bättre, kanske klarar den varmvatten med ?
80 gradigt vatten ska den klara står det. Man får ju en tvätt billigt, men får man en bra tvätt som håller i det långa loppet? Den här är brutal jämfört med min gamla konsumentmaskin som frös sönder.
Ja, en tvätt som klarar 80 gradigt vatten är ju inte speciellt billig.

Sen beror det väl på hur mycket man ska använda den, min nilfisk högtryckstvätt har ju hållt för "hemmaanvändning" i >10 år än iaf.. men den är ju säkerligen sämre än den där.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

rikkitikkitavi skrev: 3 juni 2024, 11:33:58
Glenn skrev: 3 juni 2024, 10:20:30
18 l/min och 120 bar ger en hydralisk effekt på 3,6 kW. Med en motor på 4kW (vilket i sig är rejält) bör den kunna leverera runt 10 l/min vid fullt tryck 120 bar. Det är mycket.
Hur stor är genomlupen cylindervolym ?
Senast redigerad av alexanderson 4 juni 2024, 08:53:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt projekt!

Hur ser "fjäderänden" av den trasiga delen för avlastningsventilen ut?

Nu har du redan löst det, men en gissning är att det där är en standard-VVS-del. Typ bussning för vilka rörgängor det nu må vara, typ R25-R15 eller R20-R10 eller liknande. Vinkeln från TA är näst intill 100% säkert en standard VVS-del. Vet inte riktigt vad man söker på för att hitta "lång bussning", men ändå.

Annars så angående backventiler, tryck osv så är väl standard på högtryckstvättar att ha tryckbrytare som slår av motorn så fort ett visst tryck uppnås. Fungerar även denna på detta vis, eller matar avlastningsventilen tillbaka vatten till ingången? Om avlastningsventilen matar tillbaka till ingången så är kanske avlastningstrycket fel? I det läget bör väl munstyckets flöde inte påverka? Däremot om munstycket har för lågt flöde och det är tryckbrytare som styr motorn så är väl risken att den kör motorn av-på-av-på eller bara kör motorn så trycket blir för högt.

Går det kanske att montera backventiler separat på rören för vatten in/ut till varje cylinder, istället för att reparera det befintliga?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Biten som var trasig var bara en hållare egentligen för fjädern, som styr avlastningsventilens funktion.

Den här går hela tiden och vattnet matas tillbaka i en loop, man kan ställa in den genom att justera fjädern just så att den inte slår till när man håller in handtaget, för detta måste man koppla ur slangen till returen så man kan se när det sprutar vatten.

Jag har funderat i sådana tankar gällande backventilerna men vet inte var jag ska börja kolla.
Skriv svar