Återuppliva uråldrig högtryckstvätt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Återuppliva uråldrig högtryckstvätt

Inlägg av DennisCA »

Denna köpte jag julen 2022 och renoverade över vintern:

Märket Norcar, den är säkert från 70 talet, drivs med en 4kw 3-fas motor. Säljaren säger den har antagligen frusit, läckande "kolvar" (den har kanske inte kolvar, oklar hur en högtryckspump fungerar). Jag köper den för värdet av 3-fas motorn.

Bild

Plockade hem tvätten nån vecka före julen, har inte haft tid å titta på den före idag.

Jag tycker jag förstår principen någorlunda klar, vattnet kommer in på undersidan till fördelaren och går till alla fyra kolvar på undersidan. På översidan är högtryckssidan med hydraulkopplingar och de går alla ihop till en förgrening, där finns också en tryckmätare inkopplad.

Bild

Bild

Bild

Rejäl mässingskonstruktion ser det ut som.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Återuppliva uråldrig högtryckstvätt

Inlägg av DennisCA »

Började med att plocka ut motorn. Vände den upp och ner och lämnade den så för att oljan ska rinna ut. Oljan är brun och full med avlagringar, jag är inte hundra om det är metall eller bara nåt annat skräp, väldigt väldigt fint är det, nästan som lera. Ska skölja ur med lacknafta.

"Oljeknappen" är bara en oljesticka, inget mer.

Bild

Bild

Två drev, det ena verkar gjort i nån sorts kompositmaterial, tufnol kanske.

Fortsattär plocka isär, kolven såg ju inte så trevlig ut

Bild

Bild

Tog isär cylindern bedvid och ungefär likadant där

Bild

Båda verkar ha rostat i mitten. Det är också hål i mitten men dom ska vara där.

Kolvarna ser ut att ha nån beläggning som släppt, nån plättering kanske som skulle ge rostskydd. Hårdkrommning tror jag...

Själva cylindertopparna såg väl ganska OK ut dock.
Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Plockar isär mera... Pumpen blir mindre och mera lätthanterlig desto mera delar jag får bort

Bild

Returen från övertrycksventilen, första stället jag hittar en spricka.

Bild

Bild

Bild

Värsta kolven
Bild

3 och 4 ser ut ungefär såhär. 2an ser bäst ut.
Bild

Detta är gjutjärnsdelen (eller så är det stål) som sitter mellan mässingscylindern och pumpkroppen, ser OK ut, nån sorts plasttätning där, denna del är i kontakt med oljan i pumpen och jag gissar den ska se till oljan inte läcker ut.

Bild

Mässingscylindrarna ser ut såhär, inuti är det nån sorts kolvring som verkar vara en hel ring och jag gissar den sköter jobbet så att vatten inte tar sig förbi.

Bild

På cylinder 2 som annars såg bäst ut, ser ringen ut såhär.

Bild

Så på cylinder 1 är kolven mest ärgad fast den verkar inte ha spridit sig hela vägen om tätningen ännu. Detta är cylindern säljaren påstod läckte. Baserat på bilderna känns det som nummer två är den som borde läcka. Men kan ju hända säljaren hade fel. Jag har faktiskt inte provstartat den då jag inte har nåt utevatten att prova med under vintertid.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jobbat på att få isär resten av tvätten. För att få av den här översta delen bröt jag sönder min tre-armade avdragare och fick svetsa den, tre gånger, det var den enda jag hade som passade in där så jag kunde inte ta den stora avdragaren. Den andra gången tog jag och värmde delen med en gasolbrännare innan jag provad den tredje gången. Då kom den av.

Bild

Här blev det att modifiera ena armen lite så den skulle få rum och jag kunde dra av det stora drevet. Det satt så innihelsike.

Bild

Under denna så är väl den sista saken som håller ihop allting och jag har inget verktyg som klarar att få den här ringen ihoptryckt. De tänger jag har är för små. Sen borde det gå att plocka ut kolvarna. Blir att köpa större tång.

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Okej så detta är planen alltså. Jag ska kapa bort de förstörda delarna av kolvarna och svarva nya kolvar. Jag köpte en halvmeter med hårdkrommad stång som var slipad till rätt dimension och det var ganska billigt faktiskt. Sen svarvar jag till den och passar in den på kolven. Kolven får ett "lock" i rostfritt så kolstål inte exponeras för vatten å rostar.

Ritade upp i CAD hur jag ska göra reparationen. Ungefär, detta kommer ändras litet:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fått de första delarna tillverkade, det ser ju ut som det faktiskt kan funka.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Imponerande, man kan tycka att det inte är värt det när en högtryckstvätt kostar rätt lite ny, men dom där gamla brukar väl vara betydligt bättre, kanske klarar den varmvatten med ?
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Jag är imponerad av arbetet ! Fortsätt gärna att dokumentera förloppet.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Glenn skrev: 3 juni 2024, 10:20:30 Imponerande, man kan tycka att det inte är värt det när en högtryckstvätt kostar rätt lite ny, men dom där gamla brukar väl vara betydligt bättre, kanske klarar den varmvatten med ?
80 gradigt vatten ska den klara står det. Man får ju en tvätt billigt, men får man en bra tvätt som håller i det långa loppet? Den här är brutal jämfört med min gamla konsumentmaskin som frös sönder.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Mycket vackert. Både arbetet i sig och att du håller liv i en gammal kvalitetspjäs.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag designade om hur jag skulle modifiera kolvarna mitt i processen. Det blev rationalisering och förenkling. Nu blir det en gängstång i M10 som håller ihop allting så slipper jag hålla på med intern gängning i svarven och kan köra allt med tapp.

Bild

Bild

Bild

Nya tätningar till cylindrarna införskaffade
Bild

Alla kolvar är tillverkade och monterade ihop igen med loctite 2701. Alla cylindrar har nya tätningar och jag har testat alla ventiler i cylinder-huvudena med tryckluft och dom verkar fungera. En kolv är udda p.g.a. designändring mitt i projektet men den kommer funka, hoppas jag.

Bild

Jag har börjat med att montera ihop pumpen igen och det är en upplevelse jag bävat för egentligen, att få isär den var hemskt jobbigt... Man måste sätta in kolvarna först annars får man inte dit dom om pumphuset inte är tomt och sen trä på de kraftiga fjädrarna som håller ihop dem mot kammen. Detta måste göras innan man sätter dit kam eller axel.

Jag tillverkade ett par "spännare" för att få axeln monterat kring kolvarna igen.

Bild

Bild

Bild

Alla fyra kolvar måste vara på plats innan axeln monteras.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Börjar sättas ihop igen:

Bild

Bild

Bild

Tyvärr vid test visade det sig att avlastningsventilen läcker. Jag kanske nämde jag såg en spricka där.

Jag tänker jag har inget att förlora så jag provade tig-löda ihop det med bronstillsats, men det blev väl nog svetsning av materialet ändå. Och vilket hemskt material, det puffade till med rök regelbundet och bildade vita beläggningar, fick stanna och borsta av delen och ha fläkt och dörren öppen. Jag tror det är zink eller nåt i mässingen som orsakade det. Det kan hända delen är kaputt för det, den vinklade delen kan liksom vridas och jag tror den sitter med nån packning där inne som förmodligen tog stryk av svetsningen. Om den inte går att få upp och bytas, eller mot förmodan den klarade sig.

Bild

Bild

Men man kan säga detta blev inte till något. Vid den här tidpunkten kom hjälp utifrån och jag fick en bit med mässing donerad så jag kunde tillverka en ny del till avlastningaventilen:

Bild

Bild

Bild
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Glenn skrev: 3 juni 2024, 10:20:30 Imponerande, man kan tycka att det inte är värt det när en högtryckstvätt kostar rätt lite ny, men dom där gamla brukar väl vara betydligt bättre, kanske klarar den varmvatten med ?
Tyckte det stod max 80C. Det är bra. Varmvatten och högtryck är da shit.

Det är för övrigt en rejäl pjäs.

18 l/min och 120 bar ger en hydralisk effekt på 3,6 kW. Med en motor på 4kW (vilket i sig är rejält) bör den kunna leverera runt 10 l/min vid fullt tryck 120 bar. Det är mycket.

Imponerande arbete är det och fortsätt det goda dokumentationsjobbet! Hoppas se provkörning :)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Avlastningsventilen funkar nu igen:
Bild

Jag saknar vid denna tidpunkt handtag och slang. Så jag improviserade ett munstycke med tigsvetsen och borrade ett 1,5mm hål, den borde ha ett 075 munstycke (1,8mm) enligt specifikationerna jag har för den så 1,5mm är i minsta laget. Men det är det närmaste jag har.

Bild

Returlinjen pluggade jag med den gamla blandaren, det läcker litet här också.
Bild

Detta är kanske tvättens akilleshäl, backventiler av en dimension som inte längre finns:

Bild

Bild

Bild

24mm diameter, 17mm höjd. Jag försöker istället serva dessa så bra det går

Och första testet:
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag köpte ett handtag och slang (för kort!) och tillverkat en adapter för att gå till M22x1.5 som är Kränzles standard.

Bild

Bild

Och den funkar! Den känns riktigt kraftig, man får verkligen hålla emot rekylen.

Bild

Och sådär långt kom jag förra sommaren, den funkade nån månad och sen gav den upp, backventilerna pajade igen. Då hade jag fullt upp med Saaben istället.

En delorsak att den pajade var nog munstycket som var storlek 050, för denna borde det varit 075 men svårt att få tag i ett handtag och slangpaket i rätt storlek och pris. Det mindre munstycket resulterade i högre tryck och jag gissar det var för mycket för backventilerna.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Där runt förra julen tittade jag på detta igen. Det var stört omöjligt att få tag i nya ventiler, Norcar har aldrig svarat på nån fråga jag skickat åt dom, inte ens för att säga nej, även om jag inte förväntade mig dom skulle ha nåt.

Så vad jag gjorde var att jag köpte backventiler (aliexpress) som låg någorlunda ditåt storleksmässigt och gjorde en adapter åt dom.

Bild

Nyare backventil monterad i adapter.

Bild

I cylindern, backventilen hålls på plats av kopplingen till ledningen som skruvas fast ovanpå, jag har mätt ut så det ska matcha där. Detta är för högtryckssidan:

Bild

I maj denna månad bytte jag alla högtrycksventiler och valde ut de fyra bästa av originalen för lågtryckssidan och den funkar igen. Jag borrade upp hålet i munstycket till 2mm för att minska trycket.

Bild

Jag har också köpt 15m extra slang!
Skriv svar