Börja med AVR, men i vilken ende?.
- Greensilver
- Kontakt:
Det ligger länkar till AVR nybörjar information med grundläggande laborationer och kodexempel både för ASM och C++.
Kolla under microdatorer längst ner under övrigt..
Hittar du inte så PM:a så kan jag maila dem till dig.
Koden som finns där är avsedd för AT90s8515 men ser väldigt lika ut även för din processor.
Förstår att du vill hålla kostnaden nere nu i början, men investera i en AVR Butterfly. Skulle tro att en sådan underlättar för dig.
gå GENAST
till AVR Freaks.net och registrera dig!
Lycka Till!
Kolla under microdatorer längst ner under övrigt..
Hittar du inte så PM:a så kan jag maila dem till dig.
Koden som finns där är avsedd för AT90s8515 men ser väldigt lika ut även för din processor.
Förstår att du vill hålla kostnaden nere nu i början, men investera i en AVR Butterfly. Skulle tro att en sådan underlättar för dig.
gå GENAST

Lycka Till!
Hekt OK, datablad kan vara lite "mycket" ibland. 
Men, det *jag* ofta saknar i olika frågor, är att man skriver t.ex :
"Jag har kollat i databladet, men..."
eller :
"På sidan xx i databladet står det "det-och-det", men..."
eller något liknande, så att det framgår att man i alla fall har *försökt*.
Alltså, kolla tillgänglig dokumentation *först*, fråga sedan. Inte tvärtom...
Annars blir det lätt RTFM-liknande svar...

Men, det *jag* ofta saknar i olika frågor, är att man skriver t.ex :
"Jag har kollat i databladet, men..."
eller :
"På sidan xx i databladet står det "det-och-det", men..."
eller något liknande, så att det framgår att man i alla fall har *försökt*.
Alltså, kolla tillgänglig dokumentation *först*, fråga sedan. Inte tvärtom...
Annars blir det lätt RTFM-liknande svar...

Nu sitter jag här med Ponyprog & en tillhörande programmeringskabel, men får inte fanskapet att kommunicera med kretsen.
Jag har kopplat enklast möjligt runt AVRn, alltså en enkel resetkrets till ben 1.
Stabbad 5V, till kretsen & programmeraren.
Jag har valt rätt programmeringskabel & kretstyp i Ponyprog & vid test så säger den OK.
Har testat med & utan extern kristall, men enligt databladet så ska den interna ocsilatorn rulla när kretsen är fabriks ny. Frågan är då ska Xtal benen på kretsen kopplas på nått speciellt vis eller kan dom bara hänga oanslutna, när den interna oscilatorn används?.
Programmeraren ger ifrån sig en resetsignal & fladdrar lite på data & klock pinnarna när man trycker på Read knappen, men AVRn verkar inte vilja svara enligt Ponyprog (Error -24).
Någon som har, någon idé?.
Mvh/ Gravt uppstimmad Fagge
Jag har kopplat enklast möjligt runt AVRn, alltså en enkel resetkrets till ben 1.
Stabbad 5V, till kretsen & programmeraren.
Jag har valt rätt programmeringskabel & kretstyp i Ponyprog & vid test så säger den OK.
Har testat med & utan extern kristall, men enligt databladet så ska den interna ocsilatorn rulla när kretsen är fabriks ny. Frågan är då ska Xtal benen på kretsen kopplas på nått speciellt vis eller kan dom bara hänga oanslutna, när den interna oscilatorn används?.
Programmeraren ger ifrån sig en resetsignal & fladdrar lite på data & klock pinnarna när man trycker på Read knappen, men AVRn verkar inte vilja svara enligt Ponyprog (Error -24).
Någon som har, någon idé?.
Mvh/ Gravt uppstimmad Fagge
Du körde tiny2313, visst?
XTAL-benen ska vara oanslutna.
Vad är det för tillhörande programmeringskabel du kör?
Du har kopplat in alla programmeringspinnarna?
miso, mosi, reset, sck, gnd, vcc.
Och du nämner resetkrets? Pull upp på reset till Vcc?
EDIT: Har du verifierat att reset går låg på din µC när du försöker programmera?
XTAL-benen ska vara oanslutna.
Vad är det för tillhörande programmeringskabel du kör?
Du har kopplat in alla programmeringspinnarna?
miso, mosi, reset, sck, gnd, vcc.
Och du nämner resetkrets? Pull upp på reset till Vcc?
EDIT: Har du verifierat att reset går låg på din µC när du försöker programmera?
Yes, tiny2313
Programmeringskabeln är denna http://www.lancos.com/e2p/avrisp-siprog.gif
Jepp alla 6 pinnar är anslutna!
Resetkretsen består av en resistor & en kondensator för att göra en liten fördröjd uppstart, så att spänningen ska hinna stabilisera sig!. Har även testat att ta bort fördröjningen, men utan resultat...
Jepp Reseten går låg när jag klickar i programmet!.
Programmeringskabeln är denna http://www.lancos.com/e2p/avrisp-siprog.gif
Jepp alla 6 pinnar är anslutna!
Resetkretsen består av en resistor & en kondensator för att göra en liten fördröjd uppstart, så att spänningen ska hinna stabilisera sig!. Har även testat att ta bort fördröjningen, men utan resultat...
Jepp Reseten går låg när jag klickar i programmet!.
Hehe, den där programmeraren har jag brottats med en del i mina dagar...
Jag etsade då ett ytmonterat kretskort till den och efter mycket huvudbry kom jag fram till att jag hade spegelvänt parallellportskontakten.
Det du kan göra är att kolla att du verkligen kopplar rätt till parallellporten och kontrollera så att "enable" på LS244 verkligen går låg då du vill det.
Detta löste mina problem och jag gjorde en liten mysig dongle som jag kör mycket med ännu!
Jag etsade då ett ytmonterat kretskort till den och efter mycket huvudbry kom jag fram till att jag hade spegelvänt parallellportskontakten.
Det du kan göra är att kolla att du verkligen kopplar rätt till parallellporten och kontrollera så att "enable" på LS244 verkligen går låg då du vill det.
Detta löste mina problem och jag gjorde en liten mysig dongle som jag kör mycket med ännu!
Nja.... PonyProg försöker direkt åtkomst till porten men det kan man inte i XP, det finns lösningar men då måste programmet använde en speciell drivrutin och interfacen till den drivrutin är avsevärd annolunda mot att prata direkt mot porten.
Så om programmet vill ha direkt åtkomst fungerar det till o med Win98, sen är det dött...
Så om programmet vill ha direkt åtkomst fungerar det till o med Win98, sen är det dött...
> Behöver Ponyprog någon särskild drivrutin för att få åtkomst till LPT-porten i XP eller vad?.
DLPORTIO.SYS ?
Se sista raderna på http://www.lancos.com/e2p/ponyprog2000.html
DLPORTIO.SYS ?
Se sista raderna på http://www.lancos.com/e2p/ponyprog2000.html
Samma felmeddelande får jag som nedan, men samma felmeddelande får man även om man inte kör med någon krets inkopplad.
Q: I can't read or write AT90S1200 device. I receive the error message:
"Device missing or unknown device -24"
A: Select "Ignore" button, if the final message is "Write succesful" you have a sample that doesn't reply to the identify command. It seems that early devices don't reply to this command.
Aja nu skiter jag i detta & gör ett nytt försök i morgon med en annan krets.
Q: I can't read or write AT90S1200 device. I receive the error message:
"Device missing or unknown device -24"
A: Select "Ignore" button, if the final message is "Write succesful" you have a sample that doesn't reply to the identify command. It seems that early devices don't reply to this command.
Aja nu skiter jag i detta & gör ett nytt försök i morgon med en annan krets.