Flämtande ljus med LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson

Re: Flämtande ljus med LED

Inlägg av alexanderson »

opampen skrev: 11 november 2023, 13:15:24 Det borde gå att lösa på ett enkelt sätt!
Detta är ett återkopplat system !
Du får som övnings-uppgift att rita upp bode-diagrammet !
Berätta därefter för oss om det kommer att självsvänga eller inte !
opampen

Inlägg av opampen »

alexanderson skrev: 11 november 2023, 14:06:39 Det är ingen fotocell utan ett ljuskänsligt motstånd
Ja, det har du rätt i! Men av bara farten så kallar man dom för fotocell även om jag vet att det inte är riktigt samman sak! Men bra att du påminde mig!
opampen

Inlägg av opampen »

alexanderson skrev: 11 november 2023, 18:30:44
opampen skrev: 11 november 2023, 13:15:24 Det borde gå att lösa på ett enkelt sätt!
Detta är ett återkopplat system !
Du får som övnings-uppgift att rita upp bode-diagrammet !
Berätta därefter för oss om det kommer att självsvänga eller inte !
Ja, det kanske jag kan men testa du får du se! Kan vara intressant!
opampen

Inlägg av opampen »

Hittade en för sammananhanget bättre och intressantare lösning:

Den här ska jag däremot bygga så fort jag kommer till labbat på måndag! Funkar den så ska jag göra några trevliga jule ljus att ha på bordet! Vad säger ni?

Klicka på länken:

https://blog.warningsciencecontent.com/ ... ing-flame/
opampen

Inlägg av opampen »

Har kopplat upp den och fungerar utmärkt! https://blog.warningsciencecontent.com/ ... ing-flame/

Man bör istället som visas i schemat koppla varje led till + med varsit förkopplingsmotstånd, som måste användas 470-1000 ohm lite beronde på vilken typ av led man använder och matningsspänning. Jag anväder 9V.

Detta för att uppnå den önskade "fladder effekten" med två 555:or! Sen kan man ju bygga ut med fler led parallellt och eventuellt med en eller fler driv transistorer för att bygga ut till i stort sett hur många led som helst!

Man kan labba med motstånden och kondingarna i tidskretsarna för att få den frekvens på led man önskar!

Ett alternativ är att bygga ut med LDR som visades här tidigare som ser till att led är släckt när det är ljust ute och tänder automatiskt när det blir mörkt!

Ett trevligt projekt att ha till t.ex. jul belysningen.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

1). Med tre stycken IC typ 555 går det att slumpvis åstadkomma 3 olika ljusnivåer samt helt släckt.
Avslöjar ej kopplingen. Detta är en Tävling.
2). Med tre stycken IC typ 555 går det att slumpvis åstadkomma 7 olika ljusnivåer samt helt släckt.
Ni som har klarat av den första uppgiften klarar kanske även denna.
3). Med tre UJT(dubbelbasdioder) går det att åstadkomma många kul kopplingar när det gäller flämtande ljus. Kan vi få se några exempel.
Skriv svar