Kretskort till värmepump spökar
Re: Kretskort till värmepump spökar
Kretsen som styr kompressorn heter PS21964 om någon är intresserad av att titta på databladet.
I brist på annat... Jag tror det vore värt att löda loss lite elektrolyter och mäta kapaciteten på dom. Då tänker jag inte på dom stora bara utan små till 5, 12 volts drivningar och några seriekondensatorer som sitter lite här och var. Leta gärna upp elyter jämte effektmotstånd som blir varma. Jag ögnade också igenom manualen och konstaterade att just kretschema saknas! Får väl ta en koll på drivsteget.
Det som krånglar till det hela lite är att allt är indränkt i kladdig skyddslack som först får lösas upp med aceton. Man kan dock peta igenom detta med vassa prober som tur är, så det går att mäta men krångligt att löda loss saker. Det jag provat är iallafall att byta drivsteget mot ett annat från ett skrotat kort utan att det gjorde någon skillnad.
Nu har jag stött på ytterligare en Mitsu som bråkar på samma sätt. En FH35, vilket är modellen större. Den larmar också hög ström, men för fläktmotorn istället. Fläkten funkar perfekt och mäter korrekt så falsklarm även där. Kretsen som styr fläkten är samma typ som till kompressorn och heter PS21963. Eventuellt är det så att MCUn inte får sina 5 volt in på pinnen korrekt. Kanske är för mycket rippel på 5 volt railen pga kass elektrolyt? Kan det vara ett rimligt problem eller hade MCUn crashat då den matas från samma 5V?
Märket på de stora högspänningskondingarna är Nippon och på lågspännings sidan är det LXZ kondingar. Nippon är ju bra grejer men LXZ?
Liten uppdatering. Har nu mätt spänningar och rippel med oscilloskop.
320V DC: mätt 324V och 350mV peak to peak rippel
15V DC : 14,8V 290mV vid kondensatorn och 125mV vid kretsen
5V DC: 4,9V 350mV rippel
Detta är ju obelastat. Låter det mycket? Hade ju hoppas på att någon spänning skulle avvika mer.
320V DC: mätt 324V och 350mV peak to peak rippel
15V DC : 14,8V 290mV vid kondensatorn och 125mV vid kretsen
5V DC: 4,9V 350mV rippel
Detta är ju obelastat. Låter det mycket? Hade ju hoppas på att någon spänning skulle avvika mer.
320 volt, detta rippel är nästan obefintligt.
15 v likaså.
5 v möjligtvis, det ligger lite högt.
Men utan belastning så blir det ganska lätt missvisande...
Det kan ju lika gärna var en medkopplingskondensator! Jag tror du måste mäta i live ute när den är inkopplad och går. Alternativt om det är för svårt/farligt i utemiljö så löda loss elyter och kapacitetsmäta varje för sig inne på arbetsbänken/köksbordet...
15 v likaså.
5 v möjligtvis, det ligger lite högt.
Men utan belastning så blir det ganska lätt missvisande...
Det kan ju lika gärna var en medkopplingskondensator! Jag tror du måste mäta i live ute när den är inkopplad och går. Alternativt om det är för svårt/farligt i utemiljö så löda loss elyter och kapacitetsmäta varje för sig inne på arbetsbänken/köksbordet...
Om nätdelen är switchad (vilket jag antar) så lär den kunna reglera rätt bra vid låg last även med ruttna kondingar, men vid högre last lär ripplet öka.
Inser att det är krångligt att mäta med kortet monterat, men om du inte vill ha ett dyrt oscilloskop ute i ruskvädret så kan du annars spela in ripplet, med seriekondensator, seriemotstånd samt dioder som överspänningsskydd, med ungefär vad som helst som kan spela in ljud. Du kan ju med fördel spela in med mikrofon på en kanal och rippel på den andra kanalen på en stereoinspelare, så kan du korrelera rippel med hur maskinen faktiskt låter.
Eller chansbyta alla kondingar och hålla tummarna.
Inser att det är krångligt att mäta med kortet monterat, men om du inte vill ha ett dyrt oscilloskop ute i ruskvädret så kan du annars spela in ripplet, med seriekondensator, seriemotstånd samt dioder som överspänningsskydd, med ungefär vad som helst som kan spela in ljud. Du kan ju med fördel spela in med mikrofon på en kanal och rippel på den andra kanalen på en stereoinspelare, så kan du korrelera rippel med hur maskinen faktiskt låter.
Eller chansbyta alla kondingar och hålla tummarna.

Har nu lödat loss 3 kondingar. 2 till 5V railen (330uF och 470uF 25 volt med en induktor mellan sig) och 1 till 15 volt (1000uF 25 volt). Alla mätte korrekt C och låga ESR. Provade dem även i labbaggregatet upp till spec 25 volt och de läckte ingen ström. Nästa steg blir att löda på en massa kablar på kortet på olika ställen och dra in dem för att mäta under drift inomhus. Tänkte använda vanlig nätverkskabel så har jag iallafall 8 mätpunkter att välja på. Vad tror ni om det?
Förutom att det tar lite tid så låter det som en god idé. Börja med dom mest troliga mätpunkterna först. Sen gäller det väl att sitta på en matta och inte ha jordade grejer typ oscilloskopet... Det borde inte vara farligt att köra 300 volt ihop med 5 volt i samma kabel men det kanske ändå är best att göra en lite separation?
Oscilloskopet kör jag på batteri och jag har nitrilhandskar på mig när jag leker med farliga saker. Det skadar inte att vara försiktig. Jag kommer inte mäta något på högspänningssidan för jag tror inte felet ligger där.
Tänker byta alla elektrolyter på lågspänningssidan på vinst och förlust. Hur ska man tänka när det gäller storlek? Är det bättre att gå upp ett snäpp i C där det finns plats? Tänker att priset skiljer nog inte något större men är större bättre? Känns ju så om det handlar om glättning?
Storleken bestäms av den spänning den skall tåla. Högre spänning med samma kapacitans
då blir den tjockare. så det är bara ta samma värde som dom du byter
då blir den tjockare. så det är bara ta samma värde som dom du byter
Jo det förstår jag, tänkte mest på snäppet högre kapacitans. Volt är höga nog då det sitter 25v på 5v. Om de bygger på höjden så går det ju bra med större.