Navigator har fått fnatt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Navigator har fått fnatt

Inlägg av TomasL »

Detta är anledningen till att Android Auto och Apple Carplay tar över marknaden - din telefon blir aldrig för gammal.
Android Auto är fullständigt värdelöst, efter att ha testat det ett tag, kan jag bara konstatera att det är ren skit.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

mrfrenzy skrev: 30 juli 2023, 15:23:32 Det finns ingen logik i att ha dyrbara programmerare som sitter med en XP-dator och konverterar alla kartor till en enhet som slutade säljas för fem år sedan och används av ett fåtal personer.
Särskilt inte när kartorna blivit så stora pga nya adresser och sevärdheter att de inte får plats, eller den enda person som vet hur man kör den gamla programvaran gått i pension.
Kanske man måste lägga hundratusentals kronor på att göra omvandlingsprogramvara.
varför måste man byta kartformat menar du ?

Det är exakt samma kartformat på min 15+ år gamla garmin som en du köper ny idag.

Den navigatorn jag har på motorcykeln har förvisso inte fått programvaruppdatrering på många många år, men att lägga in nya kartor är inga problem, att dom inte får plats löser man
enkelt genom att sätta in ett minneskort för några tior och vips har man färska uppdaterade kartor.
Detta är anledningen till att Android Auto och Apple Carplay tar över marknaden - din telefon blir aldrig för gammal.
..Eller att det blir integrerat i bilen och är gratis kanske.. ?

Men det är helt klart framtiden, men har man inte en bil med android auto (eller carplay om man har sålt sin själ till djävulen) så är det fortfarande smidigare med en navigator.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: 30 juli 2023, 15:32:21 Android Auto är fullständigt värdelöst, efter att ha testat det ett tag, kan jag bara konstatera att det är ren skit.
Nä windows phone i bilen är ju mycket bättre.. eller hrrm, microsoft la ju ner det för att ingen ville ha det :)

De veckorna när jag kör beredskapsbilen på jobbet och sedan går tillbaka till min egen bil är det i princip bara två saker jag saknar av alla moderna finesser,
det är adaptiv farthållare och android auto, allt annat trams med filhållning, keyless go,start-stop och fan och hans moster kunde jag lika gärna vara utan.

Det är onekligen väldigt trevligt att kunna styra appar direkt från bilens system, trots att ens telefon ligger i fickan.

jag använder det för att styra telefonsamtal, lyssna på poddar och musik, och som sagt navigering.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

pi314 skrev: 30 juli 2023, 08:18:48Jag har kört MAPS.ME (MapsWithMe) ett par år, eller så.
Jag valde den för att den är gratis och fungerar off-line.
Den har IMO förvånansvärt bra kartor.
Om det är den app jag tror det är så använder den data från OpenStreetMap. För länge sen, läs kanske 2014 eller så?, så var det en semi-betalapp där man bara kunde ha ett begränsat område nedladdat för offlineanvändning.
pi314 skrev: 30 juli 2023, 08:18:48Tidigare körde jag Waze, men den var inte lika bra, tycker jag.
Waze är utmärkt för att få olika former av trafikvarningar.

Har försökt använda navigationsdelen en gång, men tyckte den var rätt usel.

Finns det ens bra navigationsgrejer? Grundläggande krav är t.ex. att den kan säga saker som "sväng höger i korsningen med trafikljus och var beredd på att svänga vänster i efterföljande korsning". Eller istället för "korsningen med trafikljus" så kan den t.ex. säga "korsningen med 2+2-väg". Detta för att det ska gå att begripa vilken korsning som avses utan att behöva ögonmåtta hur långt 150 meter är eller behöva titta på kartan, och infon om efterföljande korsnining för att man ska välja rätt fil direkt.

Jag tycker det verkar lättare att titta på karta i förväg och sen köra från minnet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

hsd skrev: 29 juli 2023, 21:12:38 Jag hade trassel på min nuvi , tog ut minneskortet och anslöt till datorn för uppgradering
Den tuggade ganska länge men nu funkar det igen
Ringde supporten och frågade varför jag inte fick ner senaste kartan , har lifetime abonnemang, då sa en kille att jag behövde större minneskort ,fixade det men fick inte nya kartor så ringde supporten igen och de sa att det inte finns nya kartor enheten är för gammal Bild, Vadå jag har ju betalat för lifetime uppdate och både jag å enheten lever, nej sa de den har utgått och får inga nya program uppdateringar därför finns inte nya kartor
Jäkla tur att det går bra å köra med google maps för någon ny Garmin blir det inte
Om du orkar så kontakta konsumentverket.
TomasL skrev: 30 juli 2023, 15:32:21
Android Auto är fullständigt värdelöst, efter att ha testat det ett tag, kan jag bara konstatera att det är ren skit.
Sidospår: Det vore önskvärt med en öppen standard för hur bilar pratar med mobiler.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Om det är den app jag tror det är så använder den data från OpenStreetMap. För länge sen, läs kanske 2014 eller så?, så var det en semi-betalapp där man bara kunde ha ett begränsat område nedladdat för offlineanvändning.
MiaM:

Jag minns inte varifrån kartorna till MAPS.ME (MapsWithMe) kommer, men dom uppgraderas då och då. Kanske någon eller ett par gånger om året? Hus och husnummer finns med. Mer detaljerat än så behöver jag sällan.

Jag har laddat ner hela Sverige, om jag skulle behöva det.

Om jag ska på en "krånglig" utfärd och känner mig tveksam så brukar jag orientera mig innan jag åker. T.ex. med gatuvy, så att jag vet hur det ser ut.

Jag kollade. Kartorna till MAPS.ME kommer från OpenStreetMap.

Här kan man kolla hur bra dom kartorna är.
https://www.openstreetmap.org/#map=5/61.846/14.370

/Pi
hsd

Inlägg av hsd »

MiaM skrev:
hsd skrev: 29 juli 2023, 21:12:38 Jag hade trassel på min nuvi , tog ut minneskortet och anslöt till datorn för uppgradering
Den tuggade ganska länge men nu funkar det igen
Ringde supporten och frågade varför jag inte fick ner senaste kartan , har lifetime abonnemang, då sa en kille att jag behövde större minneskort ,fixade det men fick inte nya kartor så ringde supporten igen och de sa att det inte finns nya kartor enheten är för gammal Bild, Vadå jag har ju betalat för lifetime uppdate och både jag å enheten lever, nej sa de den har utgått och får inga nya program uppdateringar därför finns inte nya kartor
Jäkla tur att det går bra å köra med google maps för någon ny Garmin blir det inte
Om du orkar så kontakta konsumentverket.
TomasL skrev: 30 juli 2023, 15:32:21
Sidospår: Det vore önskvärt med en öppen standard för hur bilar pratar med mobiler.
Ingen ide att jiddra med Konsumentverket, stjäl bara energi
Som jag skrev så funkar Google Maps utmärkt och vad jag förstår så kan man köra med Hittas karttjänst också

Det roliga är att jag såg en på tradera som säljer en likadan gps som jag har,utrop 1000sek ,med Lifetime uppdateringar Bild, en köpare blir nog sur
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Glenn skrev: 30 juli 2023, 15:53:18
mrfrenzy skrev: 30 juli 2023, 15:23:32 Det finns ingen logik i att ha dyrbara programmerare som sitter med en XP-dator och konverterar alla kartor till en enhet som slutade säljas för fem år sedan och används av ett fåtal personer.
Särskilt inte när kartorna blivit så stora pga nya adresser och sevärdheter att de inte får plats, eller den enda person som vet hur man kör den gamla programvaran gått i pension.
Kanske man måste lägga hundratusentals kronor på att göra omvandlingsprogramvara.
varför måste man byta kartformat menar du ?

Det är exakt samma kartformat på min 15+ år gamla garmin som en du köper ny idag.
Det skiljer sig uppenbarligen mellan olika varianter av Garmin, både på den Garmin Nuvi som hsd berättar om här i tråden och en Garmin jag skötte om åt en släkting uppstod samma problem.
Kommer inte ihåg exakt varför det inte gick men har något svart minne av att supporten sade att internminnet var för litet för att uppgradera till ett OS som klarade senaste kartformatet eller något sådant, detta måste varit cirka tre år sedan, det hjälpte inte att sätta i större SD-kort.

De har ju haft många olika modellserier med olika underliggande operativsystem och olika metoder för att läsa in kartor, det är också olika metoder att verifiera licensen om man bara köpt Sverigelicens och inte world-wide. Jag försökte en gång att läsa in kartor manuellt och konvertera med något program men det var ju ett sisyfosjobb att göra om varje år.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Teknikern skrev: 30 juli 2023, 10:00:21 Papperskarta funkar annars fortfarande bra, den hänger sig inte när man bäst behöver den. :wink:

Tyvärr görs det knappt några papperrskartor längre.
Taxikartan Storstockholm var helt oslagbar.
Har man grundläggande lokalkännedom så går det fortare att slå upp den än att mata in adressen i nån GPS.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gissar att det blir att köpa en ny, dock verkar alla sakna TMC idag.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 30 juli 2023, 16:47:12 Jag tycker det verkar lättare att titta på karta i förväg och sen köra från minnet.
Oj, det räcker väl med att köra i ett mindre samhälle för att inte det ska fungera att memorera.. Men det värsta är ju att om man kör fel är man då helt lost, en navigator routar bara om.

Dessutom har man en massa andra fördelar, tex att hitta delmål.. "Oj, dags att tanka, var är närmaste mack som jag har bensinkort hos ?" eller "Jag är hungrig, var ligger närmaste pizzeria ?"
SM0VDT skrev: 30 juli 2023, 20:55:40 Taxikartan Storstockholm var helt oslagbar.
Men också dyra och stöldbegärliga.

Farsan jobbade ju som tekniker i sthlm på 70/80/90talet och fick då ut taxikartorna från sin arbetsgivare, det hände relativt ofta
att det blev inbrott i bilar och det enda dom tog var just taxikartorna.
Har man grundläggande lokalkännedom så går det fortare att slå upp den än att mata in adressen i nån GPS.
..Förutsatt att man har det, vilket man ju sällan har kanske..
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

MiaM skrev: 30 juli 2023, 16:47:12
Jag tycker det verkar lättare att titta på karta i förväg och sen köra från minnet.
Så har jag alltid gjort, jag har fotografiskt minne så för mig är det inga som helst problem att för-memorera kartor och sjökort.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Det är väl högst individuellt. Själv har jag så att säga läggning för att hitta genom att slå en flukt på kartan innnan avfärd. Brukar hitta rätt bra på platser jag inte varit på tidigare också på något märkligt sätt.

Men papperskartorna är ju ändå historia.
hsd

Inlägg av hsd »

Ja just ja
Undrar om tmc funkar i Google Maps på mobilen
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vad har räddningstjänsten för typ av navigerinsutrustning?
De om någon borde väl ha uppdaterade grejer?

Läste om branden i Västmanland 2014 och utredningen
SOS Alarm menade att de själva hade två olika, men närliggande positioner, för branden men endast den rätta förmedlades till räddningstjänsten. Vid efterhandstester visade det sig att båda positionerna ledde till fel plats på grund av att vägen där skogsmaskinen antände branden ej fanns med i räddningsfordonens navigeringsutrustning.
Skriv svar