Laga eller slänga EH frysskåp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7125
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Teknikern »

Sen beror det ju också på hur det står miljömässigt, står det svalt året runt så blir ju energiåtgången lägre än i ett bostadsrum.

Angående slänga och köpa nytt, jag är emot detta av flera anledningar, ta bara min gamla kompressor som är så gammal att företaget hette Atlas Diesel istället för Atlas Copco, den är på en kubik och drar säkert mer än en modern skruvkompressor i samma storlek men den har inte kostat nåt i inköp, använts här under snart 30 år utan mer underhåll än oljebyten och kommer att hålla så länge jag lever så varför då köpa nytt bara för att spara några spänn? Man kasserar inget som funkar eller kan lagas och kan fortsätta göra tjänst i många år till.
LarryXz
Inlägg: 643
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av LarryXz »

Jag föredrar att laga saker om jag kan.
Får jag igång den så kommer jag att jämföra förbrukningen med frysen (inverter) som står i köket samt frysboxen som står i samma rum som skåpet i källaren (17-19°).

Jag har också en Atlas Diesel som jag ska försöka få ordning på.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7125
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Teknikern »

Min kompressor hade stått som reservmaskin på ett företag, när dom flyttade ringde chefen och frågade om jag ville ha den och det tackade jag naturligtvis inte nej till. Den saknade styrskåp iom. att den kunde samköras med ordinarie kompressor och naturligtvis saknade den också tank. Tanken kommer från en skuren dieselkompressor och monterades ett benställ på så den blev stående och nytt styrskåp byggdes. Den har automatisk Y-D-kopplare och kan köras antingen som on-off eller ventilavlastad, perfekt när jag blästrar eller kör en massa slipning. Den klarar sig med 16A säkringar så SÅ törstig är den inte trots att den är "omodern".
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av MiaM »

Detta har väl tjatats om till leda redan här, men...

Det kan nog vara rätt stor skillnad mellan olika äldre kylskåp.

Kylskåp med frysfack har normalt ingen automatisk avfrostning. Automatisk avfrostning fungerar på vissa kylskåp så att det sitter ett värmeelement parallellt med termostaten. Antar/hoppas att det är PTC, men det kommer ju ändå elda en del för kråkorna.

Vissa kylskåp har typiskt "galler" för att avge värme, medan ett fåtal avger värmen direkt mot skalet. Det sistnämnda är givetvis sämre för verkningsgraden.

I princip bör det gå utmärkt att "tilläggsisolera" en kyl om man så vill.
ghu
Inlägg: 608
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av ghu »

TomasL skrev: 11 juli 2023, 14:38:44 Nej, men bättre isolerat, effektivare kompressorer mm, och därmed 1/4-del av driftstiden/energiförbrukningen
Samt mindre nyttovolym för samma yttermått, ofta högre ljudnivå, dyrare att reparera och allmänt sämre kvalitet.
Ett 30 år gammalt frysskåp på ca 250 liter drar ca 2 kWh/dygn (Har ett själv). Ett nytt med samma volym ca 0,7 kWh/dygn.
1/4 av energiförbrukningen gäller för frysar med samma yttermått inte frysar med samma nyttovolym.
Haralt
Inlägg: 2605
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Haralt »

Det är bara att skicka till tippen en gammal elslukande frys från 1980-talet, som dessutom är trasig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32713
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av säter »

Köpa ett el-element istället då?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2345
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av nifelheim »

för miljöns skull laga och använd så länge det går.

med dagens ränta är det förmodligen även det billigaste på lång sikt,
iallafall ingen jättekostnad för att vara en miljövän på riktigt :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17363
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av AndLi »

säter skrev: 12 juli 2023, 11:18:42 Köpa ett el-element istället då?
Vem värmer med direktverkande el idag?
Måste vara mycket effektivare att låta värmepumpen stå för ev uppvärmningsbehov än onödig spillvärme från en frys..

Och sen har man ju hela kylsäsongen på sommaren som man slipper kyla bort spillvärmen..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av TomasL »

nifelheim skrev: 12 juli 2023, 11:22:34 för miljöns skull laga och använd så länge det går.

med dagens ränta är det förmodligen även det billigaste på lång sikt,
iallafall ingen jättekostnad för att vara en miljövän på riktigt :)
Skulle nog säga tvärtom, för miljöns skull, återvinning och köp ett nytt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av TomasL »

ghu skrev: 12 juli 2023, 10:48:45
TomasL skrev: 11 juli 2023, 14:38:44 Nej, men bättre isolerat, effektivare kompressorer mm, och därmed 1/4-del av driftstiden/energiförbrukningen
Samt mindre nyttovolym för samma yttermått, ofta högre ljudnivå, dyrare att reparera och allmänt sämre kvalitet.
Ett 30 år gammalt frysskåp på ca 250 liter drar ca 2 kWh/dygn (Har ett själv). Ett nytt med samma volym ca 0,7 kWh/dygn.
1/4 av energiförbrukningen gäller för frysar med samma yttermått inte frysar med samma nyttovolym.
Nja, för det mesta betydligt tystare, minimalt reparationsbehov och för det mesta bra kvalitet (naturligtvis beroende på vad man köper)
Och du säger ju själv att det nys drar 75% mindre energi med samma nyttovolym, räknat på livslängden så är ett nytt en bra investering.
Energibesparingen räntar runt 14000:- vid 1,50:-/kWh och 5% ränta
Haralt
Inlägg: 2605
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Haralt »

Frysskåpet är ca 35 år gammalt, det har gjort sitt för länge sedan. Dessutom innehåller det "farlig" freon.
Hade det varit ca 5 à 10 år gammalt, ja då vore det nog meningsfyllt att laga, om trasigt och enkelt fel.

Trådstartaren verkar inte heller ha användning eller behov av ytterligare en frys.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7125
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Teknikern »

Haralt skrev: 12 juli 2023, 11:15:38 Det är bara att skicka till tippen en gammal elslukande frys från 1980-talet, som dessutom är trasig.
Det är väl upp till var och en om man vill laga eller kassera va? I så fall skulle jag kasserat min vattenpump direkt jag flyttade hit och köpt en ny, fin, glänsande och svindyr istället för att reparera kolvpumpen som nu gått ytterligare i 30 år med bara byte av kannläder och ventilbrickor för 10 år sen, den är fö. över 100 år gammal och fungerar fortfarande.
cinc
Inlägg: 414
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av cinc »

Nu har ju faktiskt TS i första inlägget frågat om hen bör laga eller kasta skåpet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: 12 juli 2023, 11:34:47 minimalt reparationsbehov och för det mesta bra kvalitet (naturligtvis beroende på vad man köper)
Nej du Tomas.. nu VET vi att du trollar..

Nya vitvaror hög kvalitet ? :rofl du kan ju inte vara på riktigt..

Nya vitvaror med minimalt reparationsbehov ? :lol: ..ja, för att folk skrotar dom innan dom hinner gå sönder efter typ 3 år möjligen?
Skriv svar