Hur rengör ni kretskort?
Re: Hur rengör ni kretskort?
Grannen var här och frågade om råd förra sommaren, han hade alltid tvättat all plast på husvagnen med t-röd men plötsligt hade det blivit utfällning av nåt konstigt och plasten hade blivit matt. Är man snål och använder skit så får man finna sig i att det kan innehålla precis vad som helst.
Är T-röd verkligen ens nämnvärt billigare än koncentrerad spolarvätska?
Om man är snål och vill ha etanol blandat med vatten utan så stora kvaliteskrav så kan man tanka E85 i något sånär genomskinlig dunk, tillsätta vatten och låta stå så att det skiktar sig. Etanolen släpper tag från bensinen och binder istället till vattnet, och eftersom bensin är lättare än en lösning av vatten och etanol så skiktar det sig så bensinen ligger överst.
Annars så allmänt så skulle jag säga att det är dumt att varumärken blir del av allmänt språkbruk istället för vad det kemiska innehållet egentligen är. Om vi aldrig sagt T-röd utan bara sagt denaturaliserad etanol (med nåt kortare slanguttryck i vardagligt tal) så hade problemet med husvagnsfönstren sannolikt inte uppstått.
Om man är snål och vill ha etanol blandat med vatten utan så stora kvaliteskrav så kan man tanka E85 i något sånär genomskinlig dunk, tillsätta vatten och låta stå så att det skiktar sig. Etanolen släpper tag från bensinen och binder istället till vattnet, och eftersom bensin är lättare än en lösning av vatten och etanol så skiktar det sig så bensinen ligger överst.
Annars så allmänt så skulle jag säga att det är dumt att varumärken blir del av allmänt språkbruk istället för vad det kemiska innehållet egentligen är. Om vi aldrig sagt T-röd utan bara sagt denaturaliserad etanol (med nåt kortare slanguttryck i vardagligt tal) så hade problemet med husvagnsfönstren sannolikt inte uppstått.
Sitter man inte alldeles barskrapad eller bara ska tvätta något enstaka kort är nog 10 liter ipa från bigmac svaret på vad man ska använda
viewtopic.php?p=1745146&hilit=Ipa#p1745146
viewtopic.php?p=1745146&hilit=Ipa#p1745146
Jag höll ju på att rostlaga en bil för ett par år sedan och efter att ha lagat, slipat, spacklar och slipat osv skulle jag lägga på ett lager grundfärg och torkade med T-röd och målade med rotskyddande grundfärg,
det gick bra men så plötsligt bröjade färgen resa sej, fattade inte varför men insåg att jag bytt från en flaska tröd till en annan eftersom den första tog slut
Otroligt irriterande.
det gick bra men så plötsligt bröjade färgen resa sej, fattade inte varför men insåg att jag bytt från en flaska tröd till en annan eftersom den första tog slut

Otroligt irriterande.
-
T-röd idag löser inte smuts, tusch eller is och brinner knappt!
Färgad Etanol/vatten-blandning?
Färgad Etanol/vatten-blandning?