nätverksproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: nätverksproblem

Inlägg av Mindmapper »

tomasb skrev: 16 januari 2023, 15:25:24 är en variation av switchar, har alltid använt netgear och trott att åtminstone deras dyrare grejor har bra kvalitet då många företag jag jobbat på använt dem. Men det är en salig blandning. Jag har ju just nu totalt 6 switchar från 4 till 16 portar så ska det bytas vore det ju bra att det blir så bra kvalitet som möjligt.
Switchar är en mogen teknik. Jag skulle börja med att bestämma vilken Router du ska välja. Eftersom du tydligen måste starta om den nu och då misstänker jag den starkt. Sedan se till att du är säker på kablaget. En glapp gör att du tappar kontakten. En klämd kabel gör att du tappar hastighet och du kan få många omsändningar bara för att förhandla hastighet i kabeln. Tar bandbredd om det är en kabel som andra switchar, ap är ansluten till.

En del hade du kollat att du hade bra hastighet i. När du är nästan ensam hemma ta och kolla de som verkar krångla mest flera gånger. Gärna med att överföra gigantiska filer.
agehall

Re: nätverksproblem

Inlägg av agehall »

Och när vi ändå är inne på att testa prestanda - använd http://speedtest.tele2.net och hämta någon av deras testfiler. Det ger en mycket bättre uppfattning om vad du faktiskt har för bandbredd än bredbandskollen och liknande. I princip alla ISP:er prioriterar trafik till/från kända prestandatest servrar och bredbandskollen & co är verkligen inte bra sätt att mäta.
Skriv svar