Eloxering/Anodisering Aluminium!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Vissa skylt firmor säljer eloxerad alu.
Å vill du ha nc-frästa paneler av den kvalitén så fixar jag sådant!. :)
ove

Inlägg av ove »

Jag hittade en sida om eloxering av aluminium som ser ut att vara på en "Gör det själv" nivå:
http://astro.neutral.org/anodise.shtml

Jag har inte någon egen erfarenhet av detta så jag vet inte om det fungerar bra men när min CNC fräs är klar så kan detta vara nästa projekt.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Fagge: nja, tanken var ju att jag skulle fräsa (och anodisera) själv, men tack för erbudandet. :)

ove: det där var en nogrann beskrivning, tack för länken!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Hur är det med tillgång till svavelsyra i Finland? Är det lika eländigt omöjligt som i Sverige?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det har jag inte kollat upp ännu, men får man inte köpa sånt på dunk vid firmor som säljer bilbatterier...?
Sen är frugan farmaceut så den vägen kan det kanske gå också, om det inte finns i butik.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hej,

Hittade en tråd om basic hemma-anodisering på ett laserforum:

http://www.laserpointerforums.com/forum ... 1208745957
xxargs

Inlägg av xxargs »

hmm du får skriva till länstyrelsen att du behöver en dunk konc. svavelsyra för att rengöra gatstenar - har i bekanskapskretsen som gjorde den och fick faktiskt köpa ut - länstyrelsen är tydligen inte helt omöjliga om man kan bevisa en vettig användning av dessa ämnen...

trots allt är svavelsyra en industrikemikalie som används till väldigt många olika saker.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

mri vi vill veta hur det går sen, även om det inte går så att säga ... foto är ju kul också.

Kan ju vara fint med lite färg på grejerna... :D
knugen

Inlägg av knugen »

om man googlar på : diy anodisering av aluminium
Så hittar man ett dokument som verkar vara en samanställning av allt nyttigt att veta.

Vad jag kan tänka mig så borde varenda bilverkstad ha tillstånd att köpa svavelsyra. Speciellt tunga fordon som har gigantiska batterier.
Ett annat alternativ kan faktiskt vara att köpa färdig vätska. Som är blandad som anodiseringsvätska.
Min tid på ytbehandlingsfirman är över. Vad jag dock lärde mig är att det är ett hantverk som många andra jobb. Det var knepigt innan man fick riktig koll på ström, spänning, temperaturer, hur surt, hur mycke soda, cyanid osv. osv. Så det är trial and error som gäller. om o om o om... igen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Snackade också med länstyrelsen för många år sedan då jag behövde ett antal dl. Hon jag pratade med sa då att bara tillståndet i sig skulle kosta ett antal 1000:- och har för mig det nämdes något i stil med 5 - 6000:- och man måste vara 18 år fyllda och ha en vettig användning för det och även kunna bevisa detta som hon menade. Behövde det till att fylla på bly-syra batterier men den biten verkade ialf vara ok menade hon men jag var tvungen att skicka in papper på exakt vad det var jag skulle göra och hur jag skulle förvara det och några grejer till.

Men runt 6000:- för bara säg 1 liter svavelsyra? Nej tack.. Detta var dock en bit över 10 år sedan så jag har ingen aning om hur reglerna är idag de kanske har ändrats radikalt sedan dess.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finns syra att köpa utomlands? Det kanske lönar sig mer att åka till Estland eller Tyskland att köpa svavelsyra än sprit ... :oops:
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

förr ett par år sedan kunde man köpa svavelsyra och salpetersyra över disk i danmark i välsorterade färgaffärer, som tex kedjan Matas

Det är inga större problem att bära med sig det tillbaka till Svedala antingen via färjan Helsingör-Helsingborg eller på tåget till Malmö.

Ialla fall borde man hitta svavelsyra lättare hemma. kan man inte prata med en bensinmack? de har tillstånd att fylla på batterier med syra, syran man köper är 40% för detta ändamålet.

antingen säger man som det är, eller så tappar man av sitt batteri och ber att få det påfyllt igen. Batterisyra är väldigt ren.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Mackar har jag inte hört om någon som haft en tjänst att fylla på batterier däremot så borde kanske en lite större bilverkstad ha svavelsyra. Skulle nog dock gissa på att dessa hade kunnat vara väldigt restrektiva och säkerligen inte velat sälja ens en ml till något småglin ialf. De vill säkerligen inte mista sitt tillstånd men är man seriös och verkligen säger vad man skall ha det till och har åldern inne så kan det kanske mycket väl hända att man kan får köpa lite.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Någon som provat att köpa svavelsyra från MAKAB i Kungsbacka? De säljer 1 liter svavelsyra 95-97% för 217:-
Skriv svar