Svarven finns med (minst) två motoralternativ.
Enfasmotor eller trefasmotor.
Du har en enfasmotor. Så tolkar jag skylten i första posten.
I det första kopplingsschemat som du la upp så finns det ritat hur allt är kopplat med två alternativ. Överst med enfasmotorn och nederst med trefasmotorn.
I det andra schemat som du la upp har du förstorat delen som gäller trefasmotor. Som du inte har. Du har ju enfasmotorn. Väl?
Skrev du inte tidigare att vit inte var inkopplad när du fick svarven?
Jag tolkar det, som säter skriver, att nollan ska inte vara inkopplad. Du behöver två faser. Som du har 400 volt emellan. Som är vad motorn vill ha.
Skyddsjord ska du naturligtvis ha, men det är ju en annan historia.
R = Brown
S = Blue
Där ska du, som jag förstår det, ha två faser, dvs. 400 volt.
/Pi
Senast redigerad av pi314 20 april 2022, 14:24:27, redigerad totalt 1 gång.
Om man jämför de kopplingsschema som finns med motorns tampar stämmer färgerna exakt överens med 3-fas motorn, ej med 1-fas motorn.
Din föregångare har nog ej förstått vad Dahlanderkoppling typ D / YY innebär, och har därför lossat samtliga motorparter från det stora svarta kontaktblocket för val av start / stopp / hög/låg hastighet. Kan även vara så att kontaktblocket är sönder.
Han har lossat och kopplat motorlindningen till sockerbitar.
Enligt färg på parter motsvarar den svarta 3-poliga sockerbiten D-koppling. Där skulle du kunna ansluta din 3 fas 400V ( R S T), och då kommer motorn att konstant snurra med 1500rpm.
Den vita 2-poliga sockerbiten var tejpad. Den används vid YY koppling höghastighet, tillsammans med den 1-poliga sockerbiten med grön tamp. Skall dessa börja användas måste dubbla Y Y kopplingar skapas, vilket kräver lite mer.
För körning enbart på höghastighet 3000 rpm koppla enligt följande:
Då skall samtliga 3 parter på svart sockerbit förbindas, kortslutas till varann (Y-koppling).
De 3 inkommande faserna R S T från nätet skall då kopplas till den vita sockerbiten (R och S fasen) och den ensamma svarta sockerbiten (T-fasen).
Ok. Då blev jag mycket klokare.
Jag insåg först nu varför det satt en brytare på stativet till svarven med huggen kabel. Svarvens egen knappanel är ju helt bortkopplad...
Sedan är frågan om knappanel varit bortkopplad pga av den är trasig eller för att de bara haft enfas på fartyget?
Men som Säter undrar. Vad för brytare skulle passa för att ersätta den befintliga?
Då skall jag försöka mig på en vanlig 3fas RST för att försäkra mig om att den snurrar över huvudtaget.
20220420_161647.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant skrev: ↑20 april 2022, 14:51:08
Om man jämför de kopplingsschema som finns med motorns tampar stämmer färgerna exakt överens med 3-fas motorn, ej med 1-fas motorn.
Om jag tittar på schemat så ser jag detta, när det gäller motorns tampar.
1-fas
Z24 - blå
V24 - vit
W4 - grå
U4 -röd
W2 - grön
U2 - gul
3-fas
V4 - blå
V2 - vit
W4 - grå
U4 - röd
W2 - grön
U2 - gul
Dvs. samma antal tampar och samma färger på tamparna för 1-fas som för 3-fas.
När jag tittar på skyltar på liknande motorer från FFD så står det 3𝞿 i rutan längst upp till vänster, på 3-fasmotorer.
Jag hittade också detta om motorn till Emco V-10.
Normal V10 motors are 0.4/0.6kW for 1ph and 0.6/0.8kW for 3ph motor (first number is low speed, second high)
Dom där knapparna är tydligen ofta en källa till problem. Om det är en 1-fas-motor du har så kan man tydligen koppla så här.
Det behövs en två-polig, med två-läges växling och en två-polig med tre-läges växling.
220420_EmcoV10electricalRev1.jpg
Du har inte 117 volt 60 Hz uppe till vänster, men principen är densamma.
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Då gäller det bara att bevisa ifall det är en 1-fas eller 3 -fas motor. Tamparna har tydligen samma färger, precis som pi314 säger. Dags att kontrollera resistans.
Finns det resistans mellan W4 (grå) och exempelvis U4 (röd) är det en 3-fas motor. Finns det ej, är det en 1-fas motor.
Börja med att utreda resistansen.
Alternativet för dig är att sätta en start/stopp på väggen och bestämma dig för antingen 1500rpm eller 3000rpm.