Moderna TV-apparater och minusgrader?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Moderna TV-apparater och minusgrader?

Inlägg av pi314 »

Glenn skrev: 11 april 2022, 14:53:13 Så att jämföra med den nuvarande ger nog ingenting.
Det var detta som jag tyckte var anmärkningsvärt. Att det "ger nog ingenting" all läsa spec.

Det vänder upp och ner på många etablerade begrepp, IMO.

Därmed inte sagt att jag tror att alla specar är 100% korrekta. Eller att det inte oftast finns marginal på dom värden som anges i spec.

Men, vad har vi för alternativ, som är bättre än att läsa spec, om vi vill veta något om en produkt? Om det inte finns oberoende tester som någon annan än tillverkaren utfört.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

säter skrev: 11 april 2022, 15:20:04
pi314 skrev: 11 april 2022, 15:05:21 Ska man strunta i dom specar som finns på allt man köper?
Det tror jag.
Det är bättre att fråga folk här på forumet som har provat.
Det håller jag med om. Kan man fråga någon med erfarenhet, så väger svaret man får tungt.
Men, jag tänker inte sluta att läsa specar.

TV-apparater är ju lite speciella att köpa. Jag har inte problem med kondens på TV-apparater, men energiförbrukning, bildkvalitet, användargränssnitt och tillförlitlighet fäster jag vikt vid. Energiförbrukning kan man läsa sig till i spec, men resten får man försöka skaffa sig en egen uppfattning om. Tillförlitlighet kan man ibland läsa om, om det är en produkt som funnits ett tag. Tyvärr är det ju sällan hemelektronikprodukter finns så länge. Om det är produkter som är nya på marknaden så är det kanske inte så lätt att hitta andra med egen erfarenhet?

Att hitta någon som brukar förvara sin TV i -20°C kan kanske också vara svårt?

/Pi
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

pi314 skrev: 11 april 2022, 15:26:55
Glenn skrev: 11 april 2022, 14:53:13 Så att jämföra med den nuvarande ger nog ingenting.
Det var detta som jag tyckte var anmärkningsvärt. Att det "ger nog ingenting" all läsa spec.

Det vänder upp och ner på många etablerade begrepp, IMO.
Konsumentelektronik är i princip aldrig speccad för minusgrader, men fungerar nä'stan alltid för det ändå.

Att då titta på den nuvarande vad den ska klara (kanmske 0-20 grader) och sen tro att nåt annat som är speccat för 0-20
garanterat ska klara samma som den andra ger ingenting menar jag.

Antingen går man efter spec, eller så hoppas man på det bästa :)
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

I trådens första svar, efter trådstart, skrev jag det som står i den första TV-manual som jag hittade, vid tillfället.
Storage Temperature: -20°C to 45°C (-4°F to 113°F)
Storage Humidity: 5% to 95%, non-condensing
Det stämmer ju, temperaturmässigt, ganska bra med det behov som trådstartaren har.
Troligen är relativa fuktigheten också ganska långt under 95% när temperaturen är -20°C.

/Pi
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har både skrotat och gjort reparationsförsök på moderna platt TV.
det man ser är att nätdeln, dvs det kort som omvandlar nätspänningen 230 V till de olika spänningar som övriga delar behöver. Exvis LED matning till bakgrundsljuset, 5 V till logiken etc.
så är det kortet av en avsevärt högre klass än logiken, som då oxo innehåller den digitala radiomottagaren.
Nätdelen har högre isolationsavstånd, vilket är krav för elsäkerhet, men även laminiat av bättre klass. Lödninagr som är gjorda för att inte vittra sönder, komponente som är i sig specade för de spänningar som finns på nätdelen.
Även om det inte höll för åsknedslaget för några år sen.....

Logiken, med digital LF förstärkare digital mottagare, användargränsnsittets CPU, finns på ett annat kort som även har kontakter som man kommer åt bakifrån.
Jag hade ljudfel i en TV, men kunde bra konstatera i mikroskop att maken till dåliga lödningar hade jag aldrig sett förr.
Även komponeterna såg simpla ut med dålig lödbarhet, och ojämn storlek. Mina försök att löda om den var närmast döfödda, det ville helt enklet inte löda sig med mitt dyra fina lod.
Ett sådant kort lär inte tåla så stora förändringar omkring hemmets varma torra luft.

Vad non-condensing betyder och hur man mäter och verifierar det är fortfarande en bra fråga.
Inga värden anges heller, man får bara tycka och tro här.

Men lödningarna och lodets kvalitet kommer att göra en miljon dåliga kontakter efter några år.

Roysan
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Vad non-condensing betyder och hur man mäter och verifierar det är fortfarande en bra fråga.
Jag tolkar det som att non-condensing betyder att temperaturen ska vara över daggpunkten vid rådande relativ fuktighet.

Men, skulle man kunna invända, eftersom fuktigheten (Storage Humidity) anges till max 95% så kan det väl inte kondensera?

Å andra sidan, om man t.ex. har förvarat en TV ute, i -20°C och tar in den i fuktig inneluft, så kommer det nog att bli kondens på TVn. Ungefär som det ofta blir på grogglaset (eller saftglaset) med isbitar i, om daggpunkten inne är över 0°C.

Vid 20°C och relativ fuktighet över 27% så är daggpunkten över 0°C. Dvs. det blir troligen imma på glaset med isbitar i. Det är sällan fuktigheten inne är lägre än 27%.

Om man tar in en TV som stått ute i -20°C i ett rum med 20°C så blir det kondens på TVn om luftfuktigheten inne är över ca 5%.

/Pi
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Superenkelt för medelsvenson-TV-köparen att tolka då.
Solklart

Roysan
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

pi314 skrev: 11 april 2022, 19:14:49 Å andra sidan, om man t.ex. har förvarat en TV ute, i -20°C och tar in den i fuktig inneluft, så kommer det nog att bli kondens på TVn. Ungefär som det ofta blir på grogglaset (eller saftglaset) med isbitar i, om daggpunkten inne är över 0°C.
Därför är det bra att låta en apparat som kommer in från kylan, sakta få värma sig i sitt förhoppningsvis någorlunda isolerade originalemballage, innan man packar upp.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Bjaellerud:
Det ligger nog nära till hands, som någon skrev i tråden, att tolka uppgifterna som något som leverantören kan hänvisa till för att neka garantiservice, om det syns spår av kondens i apparaten.

Även om det kan vara svårt att bevisa om kondensen uppstod före eller efter leverans.

rvl:
Ja, definitivt. Både för att undvika snabb temperaturväxling och kondens.

/Pi
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Många svar. Tackar.

Att ha någon värme på är uteslutet. Strömmen frånskiljs i stolpen en bit från huset vid avfärd. Det är mycket luftledning så åskskador är inte ovanliga i området. Att köra den fram och tillbaka är inte heller aktuellt. Det är 80+ mil enkel resa och bilen är alltid full nog ändå. Och närmsta radio/tv-handlare är nog 20 mil bort så det vore inte kul om skärmen var kass när man kom. För det är väl mer den än eventuell kondens jag är orolig för.

Första fasta tvn var en fergusson svart-vit av nån modell. Funkat sen 70-talet men har lite problem med de digitala tv-signalerna idag. En booster-konding gick men kunde repareras.
Andra tvn tror jag var en mark. Högspänningstrafen gav till slut upp. Byttes men var DOA och inte värd att krångla mer med.
Nuvarande är köpt på ICA för säkert 15 år sen, och av okänd modell så att kolla någon spec är lite motigt. Och som sagt 80 mil bort. Funkar som sagt men är 4:3 och boxen bredvid är för DVB-T det blir inte ens myrornas krig till sommaren.

Problemet med tv-handlare idag är också att dom inte kan ett skit om det dom säljer. Det är många år sen jag var inne på en elgigantenbutik och försäljaren ljög mig rakt upp i ansiktet om vad som gick och inte gick så där sätter jag aldrig mer min fot. Dom vet vilka extra "försäkringar" dom skall sälja men inte vad som fungerar eller inte.

Nåja, tack igen.
GFEF

Inlägg av GFEF »

pi314

>Troligen är relativa fuktigheten också ganska långt under 95% när temperaturen är -20°C.

Vad jag känner ÄR de relativa fuktigheten procent av max vatten mängd som kan lösas upp i gasform vid låga temperatur närmare 100%.

Men den absoluta gram vatten per kubikmeter är liten vid låg temperatur.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Vad jag känner ÄR de relativa fuktigheten procent av max vatten mängd som kan lösas upp i gasform vid låga temperatur närmare 100%.

Men den absoluta gram vatten per kubikmeter är liten vid låg temperatur.
GREF:
Måste kolla att jag förstår dig rätt...

Så här uppfattar jag det hela.

Relativa fuktigheten är ett mått på hur mycket vatten det finns i luften, jämfört med 100%, där 100% är att luften är mättad.

Eller, för att ta SMHIs definition..
Den relativa luftfuktigheten beskriver mängden vattenånga i luften vid en viss temperatur i förhållande till den maximala mängden vattenånga vid samma temperatur.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... het-1.3910

Om man har fuktig luft och kyl ner den, så ökar relativa fuktigheten under nerkylningen. Tills man når daggpunkten. Då kondenserar fukten. Faller ner som rimfrost, om det är minusgrader.

Vad som generellt händer vintertid, när det är kallgrader, är att en stor del av fuktigheten i luften kondenserar och faller ner till marken. Som du skriver, den relativa fuktigheten kan vara hög, men den absoluta fuktigheten är låg. Inomhus däremot, om man t.ex. har 20°C så kan det bli väldigt torrt. Något som ofta märks genom statisk elektricitet.

Enligt SMHI är medelfuktigheten i januari typiskt ca 85-90%. Om det t.ex. är -20°C och RH=90% ute, så är det troligen ungefär så här, inne. Om man inte tillför fukt inne. Beroende på innetemperatur.
T=-19°C, RH=82,7%
T=-15°C, RH=59,1%
T=0°C, RH=18,5%
T=10°C, RH=9,2%
T=20°C, RH=4,9%

Om man lever i huset och har 20°C så tillför man fukt. En del finns också lagrat i huset. Då blir det inte riktigt så lågt som 5%.

Du tänkte väl på det jag skrev om att relativa fuktigheten" vid -20°C troligen är "ganska långt under" 95%?

Det kanske var en lite optimistisk formulering?

Jag vet inte hur temperaturen i ett ouppvärmt hus följer utetemperaturen. Jag gissar, om huset inte är helt oisolerat och får lite värme från marken, att det för det mesta är några grader varmare inne än ute. I så fall är troligen relativa fuktigheten inne några tiotal procent lägre än den ute och risken för kondens inne liten.

Tänker jag fel?

/Pi
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag håller nog inte med om din tolkning av medelfuktigheten. Var har SMHI sagt att Sverige har den luftfuktigheten och vid vilken temperatur?

Enligt min erfarenhet så är fuktigheten i luften väldigt låg vid -20 grader. Men det beror också till stor del på om du bor i inlandet eller kusten. Har du -20 grader och öppet vatten är luftfuktigheten högre har isen lagt sig minskar luftfuktigheten kraftigt. I inlandet har du betydligt lägre luftfuktighet om du inte bor vid någon stor sjö.

Det viktiga är att TV'n får värmas upp sakta. De har ingen värme så de måste få upp innetemperaturen innan de kan börja titta på TV. 80 mil tolkar jag som att stugan ligger norrut, fast ligger den vid kusten eller in i landet.

Om du ställer bilen i en carport ser du skillnaden i hur mycket luftfuktigheten kondenserar på rutor och bakspeglar. Det tolkar jag som att en väldigt liten del av fukten tar sig in i stugan om inte det blåser kraftigt från t.ex havet.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Mindmapper:
Uppgifterna var tagna från statistik från SMHI som finns på den sidan som jag länkade till.

Här är länken igen.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... het-1.3910

Du får skrålla ner en bit för att komma till relativ fuktighet.

När du skriver om luftfuktigheten, menar du då ute eller inne?
Om du mäter inne, vilken temperatur har du då inne?

Skillanden i RH mellan inne och ute är stor när det är kallt ute, om man har varmt inne.

En tumregel, som är lite grov, men som fungerar på ett ungefär, är att relativa fuktigheten ökar/minskar med ca 6-7% per grad som temperaturen minskar/ökar. Om mängden vatten i luften är konstant. När relativa fuktigheten närmar sig 100% sparkar andra mekanismer in (kondens).

Jag har tolkat "frostfriheten" i en carport som att den beror på att taket hindrar fukten som "ramlar ner" när det är kallt, att ramla på bilen. Man får ju samma effekt med t.ex. en pappskiva som täcker vindrutan.

Jag tror, som du skriver, att det är mer skonsamt för allt, inklusive elektronik, att låta det anta en ny omgivningstemperatur långsamt.

Samtidigt kan jag tänka mig att om man anländer till en ouppvärmd stuga med familjen på kvällen, när det är minusgrader, så vill man nog ha upp temperaturen snabbt.

/Pi
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är lätt att tänka fel i de här sammanhangen.
Tänker mest på hur luftfuktigheten varierar inomhus när det är kallt resp varmt samt inland/kust.
I inlandet har man problem med torr luft. Vi hade 12% i januari på jobbet 80-talet, mät med hårhydrometer. Inte undra på att vi hade problem med både statisk elektricitet och att folk inte mådde så bra. Sedan har jag inte mät på länge förrän sista åren inomhus ibland i konferensrum på olika ställen i landet. Inget jag har noterat annat än att oftast är Rh hyfsat. Har inte direkt mätt utomhus och tänkt på förhållandet inom- utomhus.

Vad man inte alls tänker på är hur stor luftfuktigheten är i en kall stuga. Jag upplever att det är hög fuktighet när man kommer in i en kall stuga. Det tar väldigt lång tid att få ut fukten. Jag upplever en råhet lång tid efter det att man fått upp temperaturen. Vi har en stuga mitt ute i skogen. Även om man eldat nästan hela dagen är sängkläderna råa på kvällen. Vi hänger ut dom på sommarn så får man bort råheten fort, men vad är det för Rh har man ingen koll på. Vi kör TV, ibland när vi tar med 12V batteri. Även om TV'n stått i stugan länge på vintern (kan bli -30 grader men då åker vi aldrig dit) har vi inte upplevt problem med den. Vi låter det alltid bli varmt innan vi slår på den.

Var mycket att tränga in i, även om man haft lite koll på daggpunkter tidigare.
Dessa bilder tyckte jag var intressanta.
Rh hela landet klippt.png
Fukt skåne norrland klippt.png
Behöver kolla mera om jag får tid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar