danei skrev: ↑30 mars 2022, 22:38:23
TomasL skrev: ↑30 mars 2022, 22:22:38
DanielM skrev: ↑30 mars 2022, 22:18:17
Men skjuter spolen strömmen åt båda hållen?
Ja det gör den, elementär ellära.
Nej, det gör den inte. Den försöker enbart behålla strömmen. Vilket ger spänningstransienter vid frånslag.
Du menar om jag applicerar ström på min spole, och spolen är sedan kopplad till Drain på min mosfet.
När jag låter strömmen passera min mosfet, kommer då en "blixt" av ström igenom mosfeten då, eller blir det den ström grundat på spolens resistans, alltså 24V / 5 ohm = 4.8A ?
För som jag har förstått det, så blir det BARA ett skjutström bakåt om jag kör igenom ström från spänningskälllan -> igenom min spole och sedan så stänger jag av spänningskällan. Då kommer spolen skicka tillbaka ström till min spänningskälla.
Orsaken har med att spolens magnetfält är redan uppladdad.
Men blir det samma sak om jag öppnar på NPN-mosfeten? Jag menar, när mosfeten är stängd, så kommer ingen ström igenom och därmed så är spänningen före och innan spolen lika med 24V, dvs 0V spänningsfall. Då är det inget magnetfällt för det "rullar" ingen ström igenom. Men när jag öppnar min mosfet. Kommer det då bli en "blixt" rakt ned i strömmens riktning?
Som jag har för mig, så vill denna gnista skjuta i strömmens motriktning, dvs tillbaka till spänningskällan.