T: Skära plast
Re: T: Skära plast
Jag kommer lägga i en bit mdf och skära ut ett hål på 92mm.
Sen tar jag ett av dina lock och lägger i hålet.
Du måste väl kunna rita vart i denna cirkel du ska ha dina hål? Du kan rita i tex Illustrator, Corel Draw, Inkscape. Spara filen och skicka den till mig. Jag behöver egentligen inte direkta mått. Om filen är med rätt mått så trycker jag på "print" och så blir det exakt som du ritat.
Ex.
Sen tar jag ett av dina lock och lägger i hålet.
Du måste väl kunna rita vart i denna cirkel du ska ha dina hål? Du kan rita i tex Illustrator, Corel Draw, Inkscape. Spara filen och skicka den till mig. Jag behöver egentligen inte direkta mått. Om filen är med rätt mått så trycker jag på "print" och så blir det exakt som du ritat.
Ex.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
Jag kommer absolut kunna rita vart jag vill ha hålen, men jag vet inte hur jag ska referera dom mot biten.
Din bild förklarar ju en del, jag ska försöka rita efter det.
Fotnot/förtydligande, mina doslock har redan hålen som du ritat med CC 60mm.
Det är alltså doslock med skruvhål från fabrik.
Ger det ett försök idag.
Din bild förklarar ju en del, jag ska försöka rita efter det.
Fotnot/förtydligande, mina doslock har redan hålen som du ritat med CC 60mm.
Det är alltså doslock med skruvhål från fabrik.
Ger det ett försök idag.

- FormerMazda
Tog hem inkscape och tror jag gjort nåt användbart?
Det som ska skäras ut är fyrkanten och de tre större hålen.
Stora ringen och de två små hålen är bara en representation av locket, alltså 92mm diameter med ett par skruvhål i.
Fyrkanten är exakt i mått och där den ska vara.
De tre hålen är representerade för placeringen, ritade som 5mm men behöver bara vara nån millimeter så jag kan borra upp efter.
Jag får se lite hur jag fäster sakerna som ska vara i hålen och får experimentera mig fram.
Så med detta sagt, har jag gjort ritningen rätt?
Allt är ritat i mm och utgår från X0 och Y0 enligt programmet.
Det som ska skäras ut är fyrkanten och de tre större hålen.
Stora ringen och de två små hålen är bara en representation av locket, alltså 92mm diameter med ett par skruvhål i.
Fyrkanten är exakt i mått och där den ska vara.
De tre hålen är representerade för placeringen, ritade som 5mm men behöver bara vara nån millimeter så jag kan borra upp efter.
Jag får se lite hur jag fäster sakerna som ska vara i hålen och får experimentera mig fram.
Så med detta sagt, har jag gjort ritningen rätt?
Allt är ritat i mm och utgår från X0 och Y0 enligt programmet.
Bara för att vara övertydlig.
- FormerMazda
Jag drar iväg ett par lock så testar vi.
Förvisso ska väl teori stämma mot verklighet och blir det efter ritning bör det ju bli rätt, men visst känns ett test bra.
Dock ser jag din måttsättning, och detta gissade jag skulle vara ett "problem" med min okunskap och hur det blev i inkscape, det är ju min första gång jag använder det.
Jag angav måtten på objekten uppe i listen till de mått jag liksom tänkte mig, men det verkar som inkscape kanske räknar med linjebredden med?
Displayhålet ska vara 24x13mm som exempel.
Sen var de tre hålen ritade som 5mm, men det var bara för att få tag i nåt enkelt objekt, helst skulle dom hålen vara mindre, upp till liksom.
Det är bara det är nåt som kan guidea mig i borrningen sen till slutlig diameter. Jag har svårt att mäta eller gissa det idag.
Så jag vet inte hur jag ska rita för att det blir rätt för dig sen?
Förvisso ska väl teori stämma mot verklighet och blir det efter ritning bör det ju bli rätt, men visst känns ett test bra.
Dock ser jag din måttsättning, och detta gissade jag skulle vara ett "problem" med min okunskap och hur det blev i inkscape, det är ju min första gång jag använder det.
Jag angav måtten på objekten uppe i listen till de mått jag liksom tänkte mig, men det verkar som inkscape kanske räknar med linjebredden med?
Displayhålet ska vara 24x13mm som exempel.
Sen var de tre hålen ritade som 5mm, men det var bara för att få tag i nåt enkelt objekt, helst skulle dom hålen vara mindre, upp till liksom.
Det är bara det är nåt som kan guidea mig i borrningen sen till slutlig diameter. Jag har svårt att mäta eller gissa det idag.
Så jag vet inte hur jag ska rita för att det blir rätt för dig sen?
Ska hålen vara osymmetriska i relation till varandra?
- FormerMazda
Usch nej!
OCDn kräver symmetri, centrering och jämna avstånd.
Men inte ens det blev rätt i min ritning då.
Kanske skulle tagit nån guide på youtube först..

OCDn kräver symmetri, centrering och jämna avstånd.

Men inte ens det blev rätt i min ritning då.
Kanske skulle tagit nån guide på youtube först..
- FormerMazda
Vackert!
Locken är påväg idag till dig.
Inte för jag har bråttom, men jag var på stan och snurrade.
Dom där tre hålen ritade som 5mm, det är bara det är nåt som kan guidea mig i borrningen sen. Får gärna bli så små möjligt.
Jag vet inte vad som är enklast för dig, om det bara är att köra igenom fräsen en gång eller om den måste "snurra runt" för spånevakuering eller nåt.
Jag har igen stor erfarenhet som märks.

Locken är påväg idag till dig.
Inte för jag har bråttom, men jag var på stan och snurrade.
Dom där tre hålen ritade som 5mm, det är bara det är nåt som kan guidea mig i borrningen sen. Får gärna bli så små möjligt.
Jag vet inte vad som är enklast för dig, om det bara är att köra igenom fräsen en gång eller om den måste "snurra runt" för spånevakuering eller nåt.
Jag har igen stor erfarenhet som märks.

Alltså, hålen blir exakt som du vill ha dem. Rita de inte 5 mm om du vill ha dem 0.1 mm.
Jag tänker inte tänka åt dig. Då blir det inte som kunden vill ha det.
Anta att du skickar det här till en Kinesisk webservice där inga människor tittar på vad du skickar in.
Jag tänker inte tänka åt dig. Då blir det inte som kunden vill ha det.
Anta att du skickar det här till en Kinesisk webservice där inga människor tittar på vad du skickar in.
- FormerMazda
Det är ju därför jag ber om hjälp här.. Och försöker förklara hellre än att rita i nåt jag inte kan eller har gjort innan.
Och det jag försökte rita blev inte som jag själv tänkt, och ens när jag trodde det var rätt så var det ju tydligen inte det. Hur en millimeter ens kunde försvinna från en del mått.
Men då känner jag att det är kanske bättre att vi skippar den här idén, skapar jag bara irritation på nåt vis så vill jag hellre lägga ner. Inget är värt det.
Och det jag försökte rita blev inte som jag själv tänkt, och ens när jag trodde det var rätt så var det ju tydligen inte det. Hur en millimeter ens kunde försvinna från en del mått.
Men då känner jag att det är kanske bättre att vi skippar den här idén, skapar jag bara irritation på nåt vis så vill jag hellre lägga ner. Inget är värt det.
Jag vet ju inte hur du vill ha det.
Papper penna mått, ta ett papper klipp ur där du vill ha hålen. Ta ett kort. Vad som helst. Bara jag slipper gissa vad du vill ha.
Papper penna mått, ta ett papper klipp ur där du vill ha hålen. Ta ett kort. Vad som helst. Bara jag slipper gissa vad du vill ha.