Elfel i huset pga spisen?
Re: Elfel i huset pga spisen?
Det är mycket vanligare på "moderna" säkringar att pluppen sitter kvar utan tecknen på att säkringen löst än vad det var förr.
Tack för alla svar!
Nu har jag testat att sätta in ugnen igen och allt funkar utom lampkontakten/hållaren, den ser bränd ut. Satte i en ny lampa. Upptäcker då också att på nåt som verkar vara ett Arcol motstånd har kontakten på ovansidan flugit av. Antingen innan vi köpte huset (eftersom lampan aldrig har funkat) eller vid LED-lampeincidenten.
Hittar inga reservdelar på denna AEG spis varken på nettoparts, sparestore eller AEGs hemsida. Tips?
PNC 940 315 016(-00)
Troligen behåller vi denna ugn utan fungerande lyse tills vi ska renovera köket till sommaren.
Nu har jag testat att sätta in ugnen igen och allt funkar utom lampkontakten/hållaren, den ser bränd ut. Satte i en ny lampa. Upptäcker då också att på nåt som verkar vara ett Arcol motstånd har kontakten på ovansidan flugit av. Antingen innan vi köpte huset (eftersom lampan aldrig har funkat) eller vid LED-lampeincidenten.
Hittar inga reservdelar på denna AEG spis varken på nettoparts, sparestore eller AEGs hemsida. Tips?
PNC 940 315 016(-00)
Troligen behåller vi denna ugn utan fungerande lyse tills vi ska renovera köket till sommaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Elfel i huset pga spisen?
Det är ett effektmotstånd (ca 50-100 W) på 1,6 kOhm (1K6) som kanske "exploderat" när det blev total kortslutning via LED lampan.
Linda in den lösa änden med eltape och fäst ihop med annan kabel så att den inte ligger mot metall. Dra ur elsladden till ugnen först!
Men 1,6 kOhm i serie med en vanlig ugnslampa verkar inte rätt, så undrar vad detta effektmotstånd är till för?
Linda in den lösa änden med eltape och fäst ihop med annan kabel så att den inte ligger mot metall. Dra ur elsladden till ugnen först!
Men 1,6 kOhm i serie med en vanlig ugnslampa verkar inte rätt, så undrar vad detta effektmotstånd är till för?
det är för att driva en 230 volt 25 watt glödlampa med 400 volt.
Så stoppar man dit något annat blir det fel
Så stoppar man dit något annat blir det fel

En lite udda lösning att bränna bort så mycket effekt i ett motstånd. Men det kanske inte gör så mycket i en ugn
.

Hur fasen kunde du komma på idén att stoppa i en LED-lampa i ugnen?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är inte lätt att veta alla gånger. 
Men ugnslampor är en av de lamptyper som måste vara av glödtrådstyp, just pga värmen.
Och det spelar ju absolut ingen roll, eftersom det är värme man vill ha där.
Så ingen effekt går förlorad ändå.

Men ugnslampor är en av de lamptyper som måste vara av glödtrådstyp, just pga värmen.
Och det spelar ju absolut ingen roll, eftersom det är värme man vill ha där.
Så ingen effekt går förlorad ändå.
Vi har pratat om detta innan men det tål att upprepas.
I en trefasugn *måste* det vara en glödlampa, och det *måste* vara rätt effekt.
Det beror på att man använder en 230V lampa seriekopplad med ett motstånd som matas med 400V.
Sätter man en 15W lampa där det ska vara 40W brinner den av direkt.
Sätter man en 3W led-lampa brinner den upp, och uppenbarligen brinner även motståndet och säkringarna upp samtidigt.
I en trefasugn *måste* det vara en glödlampa, och det *måste* vara rätt effekt.
Det beror på att man använder en 230V lampa seriekopplad med ett motstånd som matas med 400V.
Sätter man en 15W lampa där det ska vara 40W brinner den av direkt.
Sätter man en 3W led-lampa brinner den upp, och uppenbarligen brinner även motståndet och säkringarna upp samtidigt.
Ok, ja då är 1,6 kOhm lämpligt för en 15 W glödlampa 230 VAC som matas med 400 VAC.
Jag skulle nog hellre ta en lampa med större effekt så den lyser svagare, tänk på att den ska tåla 250° omgivningstemperatur.
Det brukar finnas stämplat på glaset eller också står det på typskylt eller i manualen vilken lampa som passar.
Det brukar finnas stämplat på glaset eller också står det på typskylt eller i manualen vilken lampa som passar.
Jsg använder en 15W vanlig OSRAM ugnsglödlampa för 300 grader givetvis. Varför det blev en LED med frostat vitt glas har jag redan förklarat, lesson learned. 

Problemet (sannolikt) var att motståndet redan exploderat när du satte i LED lampan, men det blev inte avbrott.
När du sen satte i rätt typ av lampa så lossnade "kabeln" från motståndet (om den inte redan låg kortsluten efter LED explosion) och kortslöt en fas till skyddsjorden som orsakade att huvudsäkringen gick. Du ser detta genom att det är svartbränt på plåten vid motståndet.
Så antingen köpa nytt motstånd för ca 150kr från Elfa eller isolera kabelskon som jag redan skrivit och använda ugnen utan lyse.
När du sen satte i rätt typ av lampa så lossnade "kabeln" från motståndet (om den inte redan låg kortsluten efter LED explosion) och kortslöt en fas till skyddsjorden som orsakade att huvudsäkringen gick. Du ser detta genom att det är svartbränt på plåten vid motståndet.
Så antingen köpa nytt motstånd för ca 150kr från Elfa eller isolera kabelskon som jag redan skrivit och använda ugnen utan lyse.
du kan ju även posta en förfrågan i konponentsöktråden (vad heter den nu igen ?) och se om nån råkar ha ett sånt liggandes.
Jag har rätt mycket effektmotstånd, och en del av just den modellen, men det hade väl varit lite för bra om det var just 1.6 Kohm.. men kan kolla när jag är hemma.
(å andra sidan är det ärl inte SÅ kritiskt, ett något större borde funka det med)
Jag har rätt mycket effektmotstånd, och en del av just den modellen, men det hade väl varit lite för bra om det var just 1.6 Kohm.. men kan kolla när jag är hemma.
(å andra sidan är det ärl inte SÅ kritiskt, ett något större borde funka det med)