Justerbar kapacitans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman

Re: Justerbar kapacitans

Inlägg av E Kafeman »

105nF =100nF + 4,7 nF och en eller två småkondingar parallellt för fintuning. 82nF+22nF är också alternativ som kommer bra nära.
Välj kondingar som har stabil kapacitans både för spänningsvariationer och åldring. Toleransen spelar kanske mindre roll om man ändå vill mäta och trimma till önskat värde.
Köp ett kit med olika kondingar så kan du se över flera generatorer: https://www.ubuy.com.se/en/catalog/prod ... -capacitor
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ska jag vara ärlig tror jag inte på att den överföringskondings värde är av synnerlig vikt.

Jag är fortfarande ganska säker på att det eg. rör sig om att det är monterat en 100nF där det skulle vara en 1μF - och DET ville verkligen ge betydelse för signalnivån!

Det är inte en avstämd krets.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Visst använde de 0.105 kondingar.I USA brukade man inte ha några problem att få udda värden tillverkade.Har sett det i massor av elektronik.
http://www.stefanv.com/electronics/hamm ... itors.html
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Ja, värdet 0,105 mikro F stämmer för de högre tonerna. Jag vet inte hur stora avvikelser man kan ha haft vid tillverkningen, hur mycket från nominellt värde jag ska behöva testa. Misstänker att det kan vara relativt mycket, så att 0,1047 kan redan vara för stort... Kanske
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, jag accepterar att dessa udda värden är aktuella.

Men läser man noga är det 105nF och 355nF FOLIEkondingar som ska användas.
Det fås rimligt säkert 100nF med låg deviation, säkert 4,7nF i samma klass.
Parallellkopplar man en av varje är man så nära 105nF man kan komma.

355nF kan man fixa med 330nF || 27nF på samma sätt.

Med de Q-värden det rör sig om fungerar dessa värden ganska säkert hur bra som helst.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

lekman123 skrev: 8 december 2020, 10:49:24 De grejer du skickade bilder på är nog en bra ide, är vridkondensatorn nåt man kan hitta i nån gammal apparat?
De gick väl upp till max 500pF eller så, tämligen meningslöst för det du är ute efter.
bjornj

Inlägg av bjornj »

Oavsett vilken capacitans man vill ha så finns ju alltid möjligheten att serie/parallellkoppla
sig fram till önskat värde.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

EN ORGEL???????????!!!!!!!!!!!!!!!!!! :roll:

Den här infon kan jag gott tycka att TS borde tillhandahållit :humf: ...

... men här massa information som förklarar himla massa:

https://bentonelectronics.com/servicing ... generator/

http://www.quadibloc.com/other/mus07.htm

https://hammondtech-tiny.blogspot.com/2 ... nside.html

http://www.sl-prokeys.com/prokeys/recap.htm

http://www.theatreorgans.com/hammond/fa ... a-100.html

Och fortfarande menar jag på: istället för olika varianter med trim- och vridkondingar, sno ihop en dekadkapacitans.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Jag gjorde en ansats att förklara vad det är, en tongenerator i en Hammond, ja en Hammondorgel alltså, en av de mindre, Spinet M100, lite ett småsyskon till B3 som de flesta gamla rockbanden använde. Borde somsagt bygga mej en dekadkapacitans, åtminstone not som når runt det området i kapacitans. Blir isåfall några brytare och lite kopplande får man förmoda
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I länkarna förklarades väldigt bra, dels vad det var för maskin, hur de delar fungerade som nu krånglar och hur man justerar. Det var mig lite främmande att tonerna skapades på detta sätt. Men om man läser instruktionerna, finns det inget som liksom hintar hur man fixar problemen? Och vet du att det är kondingen som är kass? Hur är det med spolar och trafar?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Varför köper du inte et kit av typen jag föreslog? Det täcker ju alldeles perfekt dina behov.
Toleransen på de komponenterna är angivna till 5%. En kondensator märkt 100nF är inom området 95-105nF.
Om vi tar ytterligheterna 95nF som ur samma kitt parallellkopplas med 10nF blir det 105nF+/- 0.5nF
Om värdet mäts exakt 100nF för en kondensator så finns i kittet en kondensator på 4.7nF att parallellkoppla med vilket ger summa 104 ,7nF +/- 0.25nFOm 100nf kondensatorn är i sin övre del av toleransområdet, 105 nF så är det exakta värdet +/- mätfelet på ditt mätinstrument.

Å andra sidan spelar det ingen roll med ett fel på 5-10-20%, det ger ingen märkbar skillnad på ljudet om du använder 100nF istället för 105nF då det är mycket grovt tillyxade värden.
Här rekommenderar man att ersätta med just 100nF för de flesta frekvenserna utan hänsyn till decimalerna: https://bentonelectronics.com/servicing ... generator/
"Two condenser values are used – 0.255 mfd for frequencies 49 to 54, and 0.105 mfd for frequencies 55 to 91. "

Således räcker det med två olika kondensator-värden för att täcka hela registret.

mfd är amerikanarnas sätt att skriva µF och 0,105 µF är detsamma som 105 nF.

Tonen generas helt mekaniskt mha skivor med roterande lindningar, så valet av kondensatorer påverkar inte frekvensen som varje hjul lämnar.
Spolar driver inte en bråkdel på samma sätt som gamla vax-kondensatorer kan göra.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Jag har svårt att komma upp i signalstyrka vid ett par tre tonhjul trots att jag testat med flera 100 nF kondensatorer. Har en mulitmeter som mäte kapacitans och har fått fram värden på 106 - 110 nF på dem jag testat med. Kontrollmäter man en gammal orignal papper i olja blir värdet 130 - 140 nF, så dom har definitivt drivit iväg. JAg tänker på det jag läst att man påstått från fabriken att filtret är matchat med kondensatorn. Effekten av att signalen är låg, resultatet av det, är att jag måste justera pickupen onödigt nära till tandhjulet och jag vill ju inte skada det hela mekaniskt så att säga

Möjligt att nån pickup tappat i magnetism? JAg ska oxå kolla att det inte finns en belastning i kablaget som leder iväg signalerna till manualerna (tangenterna), som skulle kunna förklara de låga signalerna

Trist om jag skulle behöva börja byta ut pickuper så mitt hopp har stått till att lyckas hitta värden på kapacitanserna där det fungerar som bäst, så en dekadkapacitans, eller kitet med många olika att testa o kombinera,.. är väl det jag får göra
/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan du på något sätt kolla pickuperna? Går det att mäta induktansen, resistansen ... nåt?
tokfan

Inlägg av tokfan »

Sitter det inte vridkondingar i gamla rör-radios?
Pytteliten chans att jag har nån liggandes i skrot låda i sådana fall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jovisst gör det det, men de är typ 10-20 pF, dvs oanvändbara för detta.
Då vi pratar om ett område på flera tusen pF.
dvs 0,105 uF == 105000 pF
Skriv svar