HUGGBÄVERN skrev: ↑21 november 2020, 10:16:32
Är den kaputt?! Är det ett PTC-motstånd är de knepiga att få tag i. 1K och 2K kan man hitta men andra värden är i princip omöjliga att hitta. Och jag tror också det är ett PTC-motstånd.
Tack för svar, Bävern!
Hittade nämnligen manualen på nätet när jag sökte på oscillatorer och fick fram denna intressanta apparat. Verkar vara en bra konstruktion. Oscillatorn verkar vara en typ av Wienbrygga. Så jag har inte apparaten men tanken är att bygga upp den på ett nytt kretskort. Det skulle i så fall vara lite av ett "nostalgiprojekt". Men enbart själva osc. resten som nätelen eller utgångsförstärkaren är inte lika intressant! Jag kommer bygga till en annan utgångsförstärkare med op-kretsar och ett annat utgångssteg som klarar lite effekt, typ någon Watt för att driva t.ex. en högtalre är tanken!
Därav intresset för detaljerna i designen!
Senast redigerad av opampen 21 november 2020, 22:47:55, redigerad totalt 2 gånger.
Bara några små invändningar mot att försöka bygga just den här tongeneratorn:
Den där termistorn verkar vara omöjlig att få tag på.
Var hitta en gangad pot på 2x16kohm med 2% tolerans?
Termistorn är nog att se som icke anskaffningsbar.
Den slutade tillverkas för säker en sådär 40-50 år sedan, vad det verkar. Så den är nog bara att glömma.
R53 thermistor in a glass vacuum tube by ITT
These now impossible to obtain items were manufactured during the mid '70's and were used for temperature compensating.
these are probably the last two unused items available.... anywhere !
Det är tydligen så! Det blir någ svårt att få tag på R53 trots allt men vi får se...
Jag har faktiskt en liknande LF-oscillator bland mina äldre apparater. Märke okänt! Men borde vara tillverkad kring mitten av 70-talet. Öppnade den och där sitter samma typ termistor! Har inte tittat något närmare på den men osc.fungerar bra. Det jag kommer göra är att byta den gangade potten som är dålig och det är ett standard värde så det var ju bra. Samt några omkopplare jag ska göra rena! Men jag kommer behålla den här!