Dell Inspiron 500m

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag tror inte du kommer att lyckas "fejka" ett batteri. Laptopsens batterier brukar vara sk. smarta batterier, vilket gör att om inte datorn får information om vilken typ av batteri som sitter där och hur mycket energi som finns kvar, spänning etc så kommer den helt enkelt inte att ta någon energi därifrån. Men du kan ju prova att skicka på spänning med hjälp av ett labb agg och se om det fungerar.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Ok... du har nog rätt... Men tack för alla svar iallafall!
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Om man inte kan göra ett fejkbatteri, finns det nått sätt att göra en laddare till batteriet?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Allvarligt, har du funderat på att öppna datorn och löda fast strömkontakten? Eller kanske lämna datorn på reparation?

Visst går det att bygga batteriladdare. I princip kan du ta ett labbagg och ställa spänningen på 12.6V och begränsa strömmen till en dryg ampere. Sedan avbryter du laddningen när strömmen har sjunkit till ett tiotal mA.

Li-Jon batterier är väldigt känsliga för överladdning. Överladdning kan medföra att cellen blir instabil (=explosion eller gasventilen öppnar).
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

problemet är inte strömkontakten... jag har mätt en sassa där och hoppats att det bara var den...

datorn är inte min utan kompisens, och han låter hellre mig fixa den om jag kan för det blir billigast
Skriv svar