Det var inte fullt så illa som jag mindes. Så här står det i dokumentet jag har fått av Stockholms Hamnar (det gäller alltså enbart avloppsanläggningen):
Stockholms Hamn godkänner endast Flygt Micropac pumpstation modell Micropac 7 med dränkbar centrifugalpump typ ITT Flygt: DXGM 25-11 1,1 kW 1-fas.
Alternativt kan platsbyggd sump motsvarande micropac 7 och utförd enligt pumpleverantörers anvisningar godkännas.
Pumparna skall då vara någon av följande pumpar och följa nedan specificerade krav.
ITT Flygt: DXGM 25-11 1,1 kW 1-fas
ABS Pumpex PRAJA 08, 0,9 kW 1fas
Grundfors SEG40, 12,1,1,3 kW 1fas
Debe pumpar Grix 100 (godkänd 27 juli 2012 av Martin Edlund)
Andra pumpar, med likvärdiga data, och pumpsumpar kan eventuellt godkännas. Skutägare skall då skriftligen redovisa föreslagen pumps alla data samt ritning på pumpanläggning med sump samt med angivande av till och frånslagsnivåer, pumpad mängd per tillslag etc.
Inga pumpinstallationer får anslutas till Stockholm Hamns system innan skriftligt godkännande erhållits och anläggningen besiktigats av Stockholms Hamn.
Angående att få ut det sista så funderar jag på en sugpump och slang istället för en dränkpump. Alternativt en fast monterad våtdammsugare med en liten dränkpump för att tömma den. För jag vill verkligen få det helt torrt, det är ju det bästa.
Edit: Ytterligare en fråga: Är det någon som vet om det finns självstängande kulventiler? Alltså som man öppnar för hand men som stängs efter nån minut eller så av fjäderkraft?