Walles båtprojekt голубь (Golub)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av gunne »

Jag kan ju alltid säga att jag har deras godkända pump. Om de vill kan de gärna få hoppa in i bajstanken och kontrollera. 8)

Vet du modellbeteckning på den "godkända" pumpen?

Låg sughöjd har jag inte nån på rak arm. Jag vet att jag under mitt sökande sett pumpar med typ 5 mm sughöjd. Kanske på conrad.se eftersom jag letat en hel del där...

Jag efterfrågar "riktiga" länspumpar för 24 V. Regelverket säger att jag måste ha dubbla pumpar och det är ju bara att slänga ner två julapumpar så är det löst. Men om elen av nån anledning är kaputt så vore det ju jävligt smart om ena pumpen går på batterierna istället. Någon som har tips? Den behöver ju egentligen inte vara dränkbar, utan jag kan tänka mig att placera den ovanför och köra med sugslang.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det var inte fullt så illa som jag mindes. Så här står det i dokumentet jag har fått av Stockholms Hamnar (det gäller alltså enbart avloppsanläggningen):
Stockholms Hamn godkänner endast Flygt Micropac pumpstation modell Micropac 7 med dränkbar centrifugalpump typ ITT Flygt: DXGM 25-11 1,1 kW 1-fas.

Alternativt kan platsbyggd sump motsvarande micropac 7 och utförd enligt pumpleverantörers anvisningar godkännas.
Pumparna skall då vara någon av följande pumpar och följa nedan specificerade krav.

ITT Flygt: DXGM 25-11 1,1 kW 1-fas

ABS Pumpex PRAJA 08, 0,9 kW 1fas

Grundfors SEG40, 12,1,1,3 kW 1fas

Debe pumpar Grix 100 (godkänd 27 juli 2012 av Martin Edlund)

Andra pumpar, med likvärdiga data, och pumpsumpar kan eventuellt godkännas. Skutägare skall då skriftligen redovisa föreslagen pumps alla data samt ritning på pumpanläggning med sump samt med angivande av till och frånslagsnivåer, pumpad mängd per tillslag etc.
Inga pumpinstallationer får anslutas till Stockholm Hamns system innan skriftligt godkännande erhållits och anläggningen besiktigats av Stockholms Hamn.
Angående att få ut det sista så funderar jag på en sugpump och slang istället för en dränkpump. Alternativt en fast monterad våtdammsugare med en liten dränkpump för att tömma den. För jag vill verkligen få det helt torrt, det är ju det bästa.

Edit: Ytterligare en fråga: Är det någon som vet om det finns självstängande kulventiler? Alltså som man öppnar för hand men som stängs efter nån minut eller så av fjäderkraft?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det verkar ju helt puckat att man bara skulle få använda dessa pumpar. Vad spelar det SH för roll hur skiten kommer från tanken upp till land? OK om de specade ett maxflöde eller liknande för att man inte ska spränga anläggningen på mottagande sida med en bajsjetstråle, men att gå in och detaljreglera märke på pumpen känns totalt onödigt.

http://projektsunshine.blogg.se/ som är en båt i Halmstad använder en vanlig billig julapump i sin svartvattentank och den har fungerat i flera år. Om man ändå har en skärande pump vid själva toaletten så är ju avfallet i tanken redan malt och det räcker med en enklare pump för att få ut skiten.

Sugpump med slang lär ju funka bra.

Självstängande ventiler har jag inte sett. Men pneumatiskt styrda kulventiler har ju en returfjäder och så manövreras de med luften. Öppna den med lufttryck och så har du en liten luftvolym med en pysventil som gör att den stängs igen efter några minuter. Jag har tidigare sett pneumatiska tidsstyrningar där en ihoprullad slang har fungerat som luftvolym. Lite överkurs kanske att hålla på å mecka med luft...

Edit: Vet du vem man ska prata med hos SH för att få sin anläggning godkänd? Det är som du säger smart att redan nu se till att det blir "rätt" så att man ev i framtiden kan ansluta sig hos SH.
Användarvisningsbild
skaraborgare

Inlägg av skaraborgare »

Walle skrev:
Har du något tips på pump med låg sughöjd? Jag behöver ett par pumpar för att få ut den där sista lilla skvätten som dränkpumparna inte tar, så man kan hålla skrovet helt torrt.
Sådana här pump har jag använt på arbetet, dom är som små slamsugare men säker inte billiga. Pumpar brandfarliga vätskor och slam mm, bara att köra rent med vatten eller annat tvättmedel mellan så att den blir ren.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det finns ju även eldrivna membranpumpar såklart. Finns massa för 24 V på fritidsbåtssidan.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja den tryckluftsdrivna såg inte billig ut. Men någon form av membranpump får det nog bli. Det är enbart i maskinrummet jag behöver det, eftersom det alltid droppar in lite vatten längs axeln en stund efter körning. Vi pratar om kanske 5 liter, så det är ju inga mängder. Jag testade med en gammal pump tänkt för färskvatten, men den sög inte öht, den kräver nog att den sitter så att det blir självtryck in i pumpen.

Gunne: Jag tror att du ska prata med Tor Wildenstam, hamnstyrman. Han ska göra inspektion av Golub iaf som jag har förstått det. Dock har han väldigt mycket att göra, så det kanske inte skadar att testa med Martin Edlund.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Det går inte att få till en liten kammare där du kan sätta en pump ?
Borde vara betydligt billigare i längden att kunna använda normala dränkpumpar.
Eller det är skrov direkt utanför där det rinner in?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hmm, det var ju faktiskt en bra idé! Jag skulle kunna sätta en liten burk med en miniatyrdränkpump rakt under lagret som det droppar in genom. En 2L glassbox får precis plats under, så det borde ju funka. Den behöver ju inte kunna pumpa stora partiklar, eftersom det bara är vattendroppar som pressas in.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Bytta med denna i borde lösa problemet.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lansp ... akt-25970/

Förutsatt att du har 12v annars en enkel strömadapter.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Japp, en sån blir nog perfekt. Jag har både 24- och 12 Volt, så det är inga problem att de är på 12 V.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Någon som har en sån här klassisk Husqvarna-kamin?
ImageUploadedByTapatalk1380282216.262398.jpg
Jag tycker vår fungerar lite dåligt, den självslocknar om inte bottenluckan står lite öppen, det räcker inte att vrida ut ventilen fullt. Någon som vet vad det kan bero på? Står bottenluckan lite öppen så blir det bra drag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Hur ser rökkanalen ut i övrigt?
Den kanske är tät.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Jag är uppväxt med den sorts kamin o aldrig haft problem med självslockning. Bara man låter det bli fin glödbädd innan man stänger helt och givetvis eldar med torr fin ved.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Walle skrev:Någon som har en sån här klassisk Husqvarna-kamin?
ImageUploadedByTapatalk1380282216.262398.jpg
Jag tycker vår fungerar lite dåligt, den självslocknar om inte bottenluckan står lite öppen, det räcker inte att vrida ut ventilen fullt. Någon som vet vad det kan bero på? Står bottenluckan lite öppen så blir det bra drag.
Är den gjord för ved till att börja med?
Har du tillräckligt lång skorsten?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag skulle nog satsa på en ny kamin av nyare typ. Kommer nog vara väldigt mycket effektivare.
Finns på blocket. Passa på att sälj den du har så blir det inte många tusenlappar.
Skriv svar