The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av orvar-e »

CivilOlydnad skrev:
orvar-e skrev::humm: ...... hur tänker du nu ....
Menar du att gräva i fickorna? :wink: :D

kr/kWh tog jag upp för att det är ett bra sätt att jämnföra kostnad mellan olika batterier oavsett batterispänning eller Ah.

Tex Turnigy LiPo 12s 20C, nom 22,2V, 5Ah, $54

22,2V * 5Ah = 111 Wh = 0,111 kWh

1kWh / 0,111 kWh = 9,01 (Det går alltså ca 9 Lipo pack på 1 kWh)

9 * $54 = $486 * 7,7 = 3742 kr (dollarkurs=7,7 kr)

/Göran

Okej, jag var inte med på vad du fick siffrona ifrån bara sådär, nu vart det lite lättare att följa din tankebana. :)
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Ang lindning, -finns det någon elektrisk anledning att använda koppartråd? Om man hittade mjuk och böjlig aluminiumtråd skulle det fungera med det istället? Tänker på viktbesparingen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Fördelen med att ha en navmotor måste väl vara att du slipper trampa om du inte vill när du kör på eldrift tack vare fri-navet, hur cykeln fungerar som är på bild vet jag inte exakt, men jag kan tänka mig att man kan få sig en pärla på bena om man inte är med och trampar i takt med gas på draget.
Bild
CivilOlydnad

Inlägg av CivilOlydnad »

Dreven i vevpartiet sitter på ett frihjul och utgående drev från motorn sitter också på ett frihjul. Gör man så här så kommer inte pedalerna snurra när motorn driver, och motorn kommer inte snurra när man enbart trampar. http://www.sickbikeparts.com/catalog/pr ... 6qkrkapi20

Bild

/Göran
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Ser man på då var det utrett, trodde nog att det skulle finnas nått sånt men de syns inte på engång för ett otränat öga :)
bearing

Inlägg av bearing »

Neondiod skrev:Ang lindning, -finns det någon elektrisk anledning att använda koppartråd? Om man hittade mjuk och böjlig aluminiumtråd skulle det fungera med det istället? Tänker på viktbesparingen.
Aluminium leder ungefär 50% sämre än koppar, vilket göra att nominella strömmen kommer minska ca 20% (1-SQRT(1/1,5)). Om bytet ska löna sig effektdensitetsmässigt måste alltså motorns vikt minska ca 20% också. Jag är tveksam till om lindningen utgör så stor del av motorns vikt att det är möjligt.

Ifall hela fordonets betraktas kommer bytet minska vikten obetydligt, och minska prestandan signifikant, så jag gillar inte idén. Istället tror jag, ifall byte av trådmaterial ska ske, på att byta till ledare med lägre resistivitet, t.ex. silver.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Då har man sett denna tingest ute i det fria...

Det gick lungt och försiktigt uppför Östra Hamngatan idag. Jag hade nog inte lagt märke till dig om det inte var för den något udda sittställningen.
CivilOlydnad

Inlägg av CivilOlydnad »

Grattis! Det är inte alla som kan stoltsera med det! :mrgreen:

Jag var ackompanjerad av min flickvän på cykel så tempot var rätt makligt. Jag fick ju tid att se lite av stan iaf.... :)

/Göran
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Måste ändå säga att det är modigt av dig att åka med den inne i stan. Jag har personligen inga problem med de lagliga aspekterna av din cykel. Är övertygad om att det finns rätt många 15-åringar på moppe som är en betydligt större risk i trafiken. Men i centrala gbg brukar det alltid vara poliser i rörelse och med tanke på hur du sitter på cykeln syns det ganska tydligt att det inte är en vanlig cykel. Skulle gissa på att de flesta poliser hade varit intresserade av en provtur och på sin höjd upplyst om att den är olaglig men inte alla...
CivilOlydnad

Inlägg av CivilOlydnad »

Jo jag får väl erkänna att jag känner mig inte helt cool lugn när jag kör inne i stan. Men jag kör på så får jag se vad som händer den dagen jag blir stoppad.

Jag tror det blir bättre när designen är klar och den ser mer produktionsmässig ut.

/Göran
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Montera fejkpedaler ? :badgrin:

Kom att tänka på att motorn kanske skulle kunna fungera som broms genom att motorn används som generator och eleffekten dumpas i en resistans ?
CivilOlydnad

Inlägg av CivilOlydnad »

Det är lite lockande att använda ett par snygga pedaler som fotpinnar. Fast parallelt monterade... :)

Jo det går att använda motorn som en broms som du beskrev. Det bästa är väl att dumpa energin tillbaka i batteriet. :wink: Det var kanske inte en batteriapplikation som du hade i tanke?
Man kan även använda "plugging", att kortsluta faserna med varandra. Det borde gå att PWM:a detta för att modulera bromskraften.
Jag kan inte så mycket om plugging, det finns säkert någon baksida med det.

/Göran
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Känner mig inte helt lugn jag heller när jag kör på min i stan. Men jag har iaf mött poliser några gånger utan reaktion.

Köpte förresten nån tabort-nagellacks-remover på ÖB som faktiskt sakta men säkert verkar lösa upp lacken på lindningarna. Testade bara på bitar som låg i papperskorgen.

Fick förresten plötsligt ont i foten när jag va på väg hem fr ÖB. Trodde jag hade en sten eller nått vasst i skon men kunde absolut inte bli av med de. När jag kom hem tog jag av mig strumpan å där satt en 3mm lång sjukt tunn bit koppartråd å gnagde....
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@CivilOlydnad, När jag cyklade idag så kände jag hur dåliga bromsarna var och tänkte. "Nu måste jag väl byta dom IGEN". Och mindes teknikredogörelser för virvelströmsbromsar för höghastighetståg, virvelströmsbaserade bromsar för sportbilar, vätskevirvelbroms osv..

Tanke blev.. tja varför skulle det inte fungera på en cykel??, och har man motorn där redan, räcker det ju med smart kontroller för att kunna nyttja möjligheten om motorn kan agera generator. I vilket fall som helst slipper man byta bromsbelägg :D
bearing

Inlägg av bearing »

CivilOlydnad skrev:Man kan även använda "plugging", att kortsluta faserna med varandra. Det borde gå att PWM:a detta för att modulera bromskraften.
Det är på det viset regenerativ bromsning fungerar. Det blir som en BOOST-omvandlare.

EMF - Lindningsinduktans - Transistor mot jord - Diod (inbyggd i övre transistor) - batteri.
Bild
Skriv svar