Enkel USB-ansluten display #3
- JimmyAndersson
- Kontakt:
T.ex kortis mellan pin 2 och 3 på displayen och potaxeln vriden åt GND-hållet.
Ta det försiktigt så att du inte steker USB'n i datorn.
Jag hade tänkt vänta med att löda mitt kort tills jag flyttat. (Hade tänkt sätta en en hylslist typ ic-hållare i displayen, men de är nedpackade.) Men eftersom så många har problem så ska jag löda ihop den med flatkabeln mellan kortet och displayen. Resultatet dyker upp lite senare i kväll.
Ni som har problem som verkar vara hårdvaru-relaterade:
Lägg gärna upp skarpa bilder på kretskortets båda sidor.
Ta det försiktigt så att du inte steker USB'n i datorn.

Jag hade tänkt vänta med att löda mitt kort tills jag flyttat. (Hade tänkt sätta en en hylslist typ ic-hållare i displayen, men de är nedpackade.) Men eftersom så många har problem så ska jag löda ihop den med flatkabeln mellan kortet och displayen. Resultatet dyker upp lite senare i kväll.

Ni som har problem som verkar vara hårdvaru-relaterade:
Lägg gärna upp skarpa bilder på kretskortets båda sidor.
Jag har fått fart på mitt men det funkar si så där... Den kom igång när jag valde "testdriver.dll" istället för "matrix.dll"
Sen hängde det sig även med den drivaren så jag startade om datorn och nu kommer den igång igen, men bara den ena raden i displayen... Något är skumt och jag kommer fortsätta labba
Skriver naturligtvis om jag hittar någon lösning lite senare...
/PeterH

Skriver naturligtvis om jag hittar någon lösning lite senare...
/PeterH
- ElectricMan
- Kontakt:
Heh, jag hittade vad felet var....

Jag tänkte vara listig och böja benen så att det passade i hålen... Men då måste ett ben (mest troligt +5
) tagit i plåten på baksidan av potten (mest troligt gnd
) och det blev kortis...
Men nu ser det ut såhär:

Finare bild får ni inte just nu
Kommer en eller annan tråd senare
EDIT: efter närmare titt så var det utgången som var plåten på baksidan...

Jag tänkte vara listig och böja benen så att det passade i hålen... Men då måste ett ben (mest troligt +5

Men nu ser det ut såhär:

Finare bild får ni inte just nu

Kommer en eller annan tråd senare

EDIT: efter närmare titt så var det utgången som var plåten på baksidan...
Senast redigerad av ElectricMan 16 augusti 2009, 16:18:06, redigerad totalt 2 gånger.
Jag tänkte också det kunde vara OS-relaterat men jag har provat i både XP och Vista... dessutom kunde man läsa detta i forumet på LCD Smarties hemsida:
Finally decided to move on Vista 32bit(for a short period of time) and make some tests with my software...
I was suprised when I tried to run the latest beta of LCD Smartie! I ensure you: there was not a single issue running up to three instances of LCD Smartie.
I have used:
A Matrix Orbilal serial connection using a PCI card serial port (Com 6).
An usb LCD using serial port emulation (Com 3).
And finally, the part I'm really impressed of, a parallel connection of HD44780 based LCD module.
The next step is to check plugins one by one and report here.
WELCOME VISTA - LONG LIVE TO LCD SMARTIE
- ElectricMan
- Kontakt:
Ha, det verkar som att det var lika enkelt fel hos mig också (med viss reservation eftersom det hela känns ostabilt). Men det hjälpte att dra ur USB och starta om Smartie för att båda raderna skulle komma igång i alla fall
Edit: passar väl på att slänga in en bild på underverket

Edit 2: Lägger väl in ett kort på min andra adapter som kom igång direkt efter samma procedur som electric_man tipåsade om...

/PeterH

Edit: passar väl på att slänga in en bild på underverket

Edit 2: Lägger väl in ett kort på min andra adapter som kom igång direkt efter samma procedur som electric_man tipåsade om...

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 7 augusti 2008, 19:29:39, redigerad totalt 2 gånger.
- ElectricMan
- Kontakt:
- ElectricMan
- Kontakt:
Med mkt om och men så fick jag min 4 lcd (av möjliga 6) att fungera, när men precis tappar lusten och stäng av lödkolven så slog de mig, de kan väl inte vara kontrastpoten, vred upp den på max och lcdn hoppar igång pppuuh! 
Detta va då med kontroll kort nr 2 så den första jag lödde ihop måste jag se över ifall den oxå kan fungera med denna display.
Obligatorisk bild, (de va den enda jag han ta innan battriet tog slut i kameran)

Detta va då med kontroll kort nr 2 så den första jag lödde ihop måste jag se över ifall den oxå kan fungera med denna display.
Obligatorisk bild, (de va den enda jag han ta innan battriet tog slut i kameran)