Det blev väldigt långa fräsjobb (flera timmar) så kompressorn höll på att överhettas. Började lukta bränd gummi eftersom en luftslang legat ovanpå kompressorcylindern. Överhettningen avhjälptes med en provisorisk "forced cooling". Får nog bygga nån mackaper som startar en fläkt i boxen när kompressorn drar igång, och blir och blåsa några minuter efter att kompressorn stannat:
OK, men nu har jag fått ut alla bitar till ramarna och lött ihop ena. Ser väl vackert ut?
Och jo, långsidorna slog sig lite. Det kom en böj ungefär på mitten av båda långsidorna. Det var nog kanske att vänta med en sån här konstruktion... Men det här aluminiumet är ju så extremt mjukt att det var enkelt att rikta med bara handkraft. Blev inte perfekt men, tja, good enough.
Sen hur man lyckas med lödningen. Jag är ju definitivt ingen expert, men:
1. Putsa materialet med sandpapper eller dyligt. Extrem renlighet är inte nödvändigt, men olja och fett tror jag inte är bra.
2. Spänn fast materialet så delarna inte flyttar på sig när du skall rispa fogen (se pt. 6)
3. Värm materialet med brännaren och testa om temperaturen börjar närma sig genom att försiktigt gnugga lodet mot materialet. Värm inte lodet direkt med brännarens låga, stora droppar (bitar) ramlar av direkt! När lodet börjar smeta av sig på materialet är lodets smälttemp nådd.
4. Höj tempen rejält över smälttempen genom att värma ännu mera på materialet.
5. Flytta undan brännaren och dra lodet utmed fogen. Om materialet är tillräckligt varmt blir lodet flytande och lägger sig vackert och lagom tjockt i fogen.
6. Lodet kan inte själv bryta igenom aluminiumoxiden på materialet. Använd t.ex. en vass skruvmejsel och rispa fogen på båda sidor. Lodet äter sig då under oxiden. Här behöver man ibland värma mera och rispa igen, och kanske tillföra mera lod så att fogen blir lagom tjock och fin. (I en av videona Andax länkade till putsar mannen fogen med en stålborste när lodet är flytande. Sen värmer han igen och tillför mera lod.)
Steg 4 och 5 känns svårast, dvs att hitta rätt temp när lodet smälter tillräckligt snabbt. Känns som om min brännare inte räcker till riktigt.
Sen får man väl konstatera att det här är
lödning. Lodet vill inte gärna flyta in mellan plåtarna i fogen så det är lite som att bre smör ovanpå.