mri's CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jojje, kan du inte lägga upp lite bilder på hur resultatet blir med alufilmen?

För övrigt måste jag bara säga att mri är lite av en allkonstnär! 8)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tack för komplimangen, det värmde hjärtat. :)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Här har det stått stilla en tid men nu händer det lite igen. "Styrboxen" är på gång. Bygger lådan av 3 mm aluminiumplåt.

Bild

Framstycke:

Bild

Bild

Löder fast "öron" med aluminiumlod och en liten gasolbrännare. Det här är tredje lödfogen och nu börjar jag få lite känsla för den här "konsten":

Bild

Medan jag laddat upp dessa bilder och gjort inlägget håller fräsen på med bakstycket, från samma PC! Multitasking! :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad är det för lod du använder? Vilken alu sort använder du?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Lodet (S-Sn60Zn40) är från clasohlson. Vet inte vad för alulegering det är, bara "vanlig aluplåt" från den lokala plåtslagaren.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Beskriv gärna din (lyckade) teknik för att löda med aluminium... Hur hög värme behövs t.ex? Är det en kraftig gasolbrännare eller tror du en lite "pennbrännare" skulle orka?

/PeterH
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, tack för svaret.
Ser ju ut att kunna fungera också, slår sig inte materialet?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

PeterH: Pennbrännare räcker säkert om aluplåtarna är mycket små. Skulle inte räcka till mina bitar. Jag använder en lite handbrännare med en 190g "camping gasbubbla". Smältintervallet är 200-340 grader för lodet. Återkommer med beskrivning lite senare när jag förfinat tekniken mer. Har sett ett proffs göra detta på en marknad. Såg skitenkelt ut och blev bra, men det är inte lika enkelt när man håller i grejerna själv. :)

tecno: Återstår att se när jag löder långsidorna. Kortsidorna slog sig inte, men där är fogen bara 10 cm.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Väntar med spänning hur resultatet blir
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Vet inte om Clas Ohlsons lod är liknande, men det finns lite video på Durafix hemsida...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Verkar vara samma typ av lod då smälttemperaturen är den samma. Bara att klasses priser är > dubbelt så dyrt.

Någon som har köpt nåt från DURAFIX ?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har köpt men inte hunnit testa än.
Jag köpte från deras svenska/danska hemsida allt funkade bra men det hade blivit billigare att ta det från .uk istället...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kollade upp vad det skulle kosta att ta hem ett 20-pack (650gram packat)

Från dansken = 409 + 110 = 519

Från UK = £32.85 + £7.20 = 40.05 = 509kr enligt Google

Dryga 25 / pinne och ett 20-pack ger ca 6m lödfog
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det blev väldigt långa fräsjobb (flera timmar) så kompressorn höll på att överhettas. Började lukta bränd gummi eftersom en luftslang legat ovanpå kompressorcylindern. Överhettningen avhjälptes med en provisorisk "forced cooling". Får nog bygga nån mackaper som startar en fläkt i boxen när kompressorn drar igång, och blir och blåsa några minuter efter att kompressorn stannat:

Bild

OK, men nu har jag fått ut alla bitar till ramarna och lött ihop ena. Ser väl vackert ut? :)

Bild

Bild

Bild

Och jo, långsidorna slog sig lite. Det kom en böj ungefär på mitten av båda långsidorna. Det var nog kanske att vänta med en sån här konstruktion... Men det här aluminiumet är ju så extremt mjukt att det var enkelt att rikta med bara handkraft. Blev inte perfekt men, tja, good enough.

Sen hur man lyckas med lödningen. Jag är ju definitivt ingen expert, men:

1. Putsa materialet med sandpapper eller dyligt. Extrem renlighet är inte nödvändigt, men olja och fett tror jag inte är bra.
2. Spänn fast materialet så delarna inte flyttar på sig när du skall rispa fogen (se pt. 6)
3. Värm materialet med brännaren och testa om temperaturen börjar närma sig genom att försiktigt gnugga lodet mot materialet. Värm inte lodet direkt med brännarens låga, stora droppar (bitar) ramlar av direkt! När lodet börjar smeta av sig på materialet är lodets smälttemp nådd.
4. Höj tempen rejält över smälttempen genom att värma ännu mera på materialet.
5. Flytta undan brännaren och dra lodet utmed fogen. Om materialet är tillräckligt varmt blir lodet flytande och lägger sig vackert och lagom tjockt i fogen.
6. Lodet kan inte själv bryta igenom aluminiumoxiden på materialet. Använd t.ex. en vass skruvmejsel och rispa fogen på båda sidor. Lodet äter sig då under oxiden. Här behöver man ibland värma mera och rispa igen, och kanske tillföra mera lod så att fogen blir lagom tjock och fin. (I en av videona Andax länkade till putsar mannen fogen med en stålborste när lodet är flytande. Sen värmer han igen och tillför mera lod.)

Steg 4 och 5 känns svårast, dvs att hitta rätt temp när lodet smälter tillräckligt snabbt. Känns som om min brännare inte räcker till riktigt.

Sen får man väl konstatera att det här är lödning. Lodet vill inte gärna flyta in mellan plåtarna i fogen så det är lite som att bre smör ovanpå.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Snyggt
Vad är alla småhålen till, skall du sätta LED:ar?
Skriv svar