Jag hittar att lämplig skärhastighet för trä verkar vara 60-90m/min och matning ca 0,1-0,35mm/tand för de mindre fräsdiametrarna. Med din fräs kommer du nog behöva ligga på så hög matning som fräsen orkar med så lågt spindelvarv som spindeln orkar för att komma så nära det går. Ändå måste du ner på typ 4mm fräs innan du börjar hamna nära.Perkla skrev:kanske borde sänka matningen och varvtal eftersom det kanske lätt blir varmt i dom hastigheterna ? Kan inte så mycket om just sånna här saker dock...
Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?
Jag kör vanligen med 6.5mm fräs eller ibland 8mm... beroende på vad jag ska göra...
6,5mm vid 10 000rpm(som väl är det lägsta på din spindel?) blir en skärhastighet på 204m/min, vilket är ca dubbla emot rekommenderat. Dock är trä inte så känsligt så om den orkar på 10 000rpm så är det nog inga problem. Dock behöver du bra matning för att inte skären ska bli för varma. 10 000rpm på en 2-skärig med 0,1mm/tand blir 2000mm/min. Du skulle kunna slipa av ett skär på en 2-skärig 6,5mm Jula-fräs och testa med 10 000rpm och 1000mm/min.
Men det handlar väl en del om hur mycket den ska fräsa av vid varje gång också, tex på djupet och om man fräser ur en skål tex så har jag angivit att den ska ta halva fräsens bredd varje gång... och på djupet satte jag 4mm om jag inte minns fel.. det går ju bra när man fräser ur nånting som bara tar halva bredden åt gången, men lite tyngre blir det när den tex fräser utterkant då det plötsligt blir material runt hela fräsen som ska fräsas...
I princip så ska skärhastighet och matning vara samma oavsett hur stort ingreppet är. Tar man djupare så går det bara åt mer kraft så det som avgör hur djupt man kan ta är hur stark maskinen är(spindeln och matningen) eller hur mycket verktyget håller för.
På trä är inte skärhastigheten lika viktig som på stål så du kan nog frångå rekommendationerna en del, men matningen är viktigt så du måste även höja matningen i så fall så att det håller sig över typ 0,1mm/skär. Tänk när man kör med överhandsfräs, då kör man kanske på 25-30 000rpm på en 8mm fräs, men matningen man gör med armarna när man fräser är nog i 10-15 000mm/min klassen och då blir det hyffsat bra. Skulle man nöta på i 400mm/min(alltså mindre än en halv meter i minuten) så skulle man slita ut fräsar då också.
På trä är inte skärhastigheten lika viktig som på stål så du kan nog frångå rekommendationerna en del, men matningen är viktigt så du måste även höja matningen i så fall så att det håller sig över typ 0,1mm/skär. Tänk när man kör med överhandsfräs, då kör man kanske på 25-30 000rpm på en 8mm fräs, men matningen man gör med armarna när man fräser är nog i 10-15 000mm/min klassen och då blir det hyffsat bra. Skulle man nöta på i 400mm/min(alltså mindre än en halv meter i minuten) så skulle man slita ut fräsar då också.
Det låter som väldigt låg tandmatning.Perkla skrev:Matningen kör jag 400mm/min, skärhastigheten kör jag på 30 tusen
Jag löste det på ett enkelt sätt så nu kan jag använda stål med 5mm skaft, hittade en collet som inte riktigt passade i spindeln så jag fick ta av lite material och så passade den, men den går för djupt in så muttern på spindeln spänner inte nåt på själva colleten, så jag tog en bricka som centrerar bra på 5mm skaft och även ger ett fint tryck på själva colleten... sitter som berget..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hur gick det till?fick ta av lite material och så passade den
Satte upp själva colleten i pelarborrmaskinen och använde först fil tills den nästan passade och sen sandpapper tills den passade precis i spindeln, det är tämligen bättre passform än dom colletar som följde med maskinen...
Det är relativt knepigt när det maskinen gör saker den inte ska göra, filen är korrekt för den har jag kört med framgång flera gånger tidigare, när den nu ska fräsa insida så fick den plötsligt för sig att inte fräsa dom banor som programmet säger ett lager åt gången, den körde istället ett varv med start från mitten eftersom det ska bli en skål och så ska den fräsa lager för lager ut mot kanten, nu fräste den istället flera lager i dom två tre innersta ringarna i programmet bara... ett lager och sen ett till och sen sänkte den och fräste ännu djupare så jag fick jag trycka på stopp för att det är ju inte rätt.. hörde att spindeln började slita ont eftersom den bara fräste djupare och djupare..
Nåt är inte bra här...
Troligen det som hände förut också när jag berättade att stålet gick varmt.. och det var en helt annat fil som även den funkat klockrent i flera år...
Nåt är inte bra här...

Troligen det som hände förut också när jag berättade att stålet gick varmt.. och det var en helt annat fil som även den funkat klockrent i flera år...

Så här ser det ut... och det är helt fel.. och vet inte varför den gjorde då här... ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har hittat problemet, lite undersökning visar att stålet inte sitter tillfredställande i collet, behöver komma på en annan lösning helt enkelt..
En uppdatering beträffande problemet med att Z tog med sig material på väg hem, det löste sig genom att endast sänka hastigheten på Z som nån av er föreslog.. funkade bra .. så tack för tipset... 

Hur vart det med kastet på fräsen efter denna modifiering?Perkla skrev:Satte upp själva colleten i pelarborrmaskinen och använde först fil tills den nästan passade och sen sandpapper tills den passade precis i spindeln, det är tämligen bättre passform än dom colletar som följde med maskinen...