Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rvl

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av rvl »

ASEA skrev: 15 april 2026, 19:26:00 Det var ju ett kul fynd. Går det att få liv i den?
Kanske, varför inte? Behöver bara putsa upp litet batteritorsk och fundera på att försiktigt spänningssätta den. Originalförsörjningen är fyra korta NiCd i serie.
Ser ut att finnas modernare ersättare till knapcellerna (NiMH) på RAM-kortet hos t.ex. elektro:kit, om man ska gå så långt, men för inledande test borde det klara sig utan.
EPROMarna (4 x 2716) kunde vara kul att läsa av och arkivera, men de är naturligtvis lödda utan socklar som också skulle bygga för mycket på höjden. Har förstått att de kan vara litet bökiga att "bränna", men att läsa borde inte vara för svårt.

Boken kunde vara intressant, verkar finnas tillgängligt för fjärrlån i ett arkivbibliotek här i Finland också.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

rvl skrev: 16 april 2026, 10:12:59 Har förstått att de kan vara litet bökiga att "bränna", men att läsa borde inte vara för svårt.
Är det inte 2708 du tänker på?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Micronic (numera mycronic) åkte jag förbi dagligen förr, och jag har även sökt jobb där en gång i forntiden (vilket jag inte fick)

Men jag misstänker att jag har en såndär "handdator" som det där kommer ifrån, i alla fall är knappsatsen och displayen väldigt lika ur minnet, ska se om jag kan hitta den.
Skriv svar