Bygga CNC Fräs i MDF (Massa byggbilder)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Bygga CNC Fräs i MDF

Inlägg av Perkla »

Idag har jag fått lite mer grejer till mitt CNC fräs bygge.. 6st Axiallager 10x18mm, Acetalplast på rundstång som är 500mm lång och 20mm i diameter, samt att jag åxå fick mikrobrytarna som jag fick av Boris här på forumet, Det tackar jag för.. ska ta o ge en slant till RB eller RK i det snaraste precis som jag lovade boris.

Bild

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har fortfarande inte fått nåt svar ang bilderna på sidan 8 i denna tråd, den hållaren som jag har tänkt sätta fast uttern i.. om det är nån som tror på den lösningen.. ??

Lite onödigt att greja med det då nån kanske har bättre idéer eller kanske rent av vet att det inte kommer att funka eller nåt sånt..

Jag har som sagt gått hem Acetalplasten och axiallagren så nu blir det snart att sätta fast lite grejer här..

Låsklossarna till rören tänkte jag endå köra i metall, overkill... jag vet.. men nu blir det så. Har lämnat in ritning till vattenskärning så jag hoppas det blir bra.. och framförallt billigt.. jag bad dom göra fästen till motorerna på samma gång... så man slipper lägga ett par hundra på varje fäste sen när det blir dags.

Jaa.. kolla på bilderna ang mutterfästet o säg vad ni tror.. eller om nån har nån annan idé helt enkelt..

// Perkla
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag tror att du får onödigt mycket flex med den lösningen. Provade på en sådan lösning, fast mycket kraftigare förut och det visade sig flexa bra mycket mer än man kunde ana. En fem gånger kraftigare fäste fick göras. I ditt fall tror jag att ett par ihoplimmade MDF skivor som du borrar ett 20mm hål i blir mycket styvare än byggbeslaget.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Fräsen--->

Ja det kanske är på det viset... hmm..

Alltså, det är ju såhär att jag har inte så mycket utrymme heller för att kunna göra nåt direkt stort fäste till muttern, och om man gör som du säger... hur ska man få fast det fästet i själva "Chassiet".. ? Kanske lika bra att sätta en hel bit MDF o sen göra hål i den o sätta fast muttern på det sättet.. ungefär som det är gjort på Lillasyrrorna..

Jag vet ju att det inte alls är bra med för mycket flex.. helst ska det väl vara helt stumt antar jag.. så man får maximal kontroll på grejerna när den arbetar...

Kom gärna med idéer och tips eftersom detta är hög aktuellt för mig just nu..

// Perkla
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ett par, tre, MDF skivor på höjden ser det ut att gå in. Dessa limmar du givetvis fast såsom beslaget sitter mot på bilden. En avlång kloss av MDF skivor som du borrar ett 20mm hål i och skruvar fast plasten i. Sen är det bara att sikta in när du har skruvfästet ovanför klar och limma fast. Du verkar vara händig så det tror jag du fixar själv utan närmare förklaring.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har jag börjat på en mutter iaf..

Materialet var tydligen 30mm i diameter och biten jag sågade till är 45mm lång, ja jag har nästan kört fast lite tror jag... har gängat M12 i den åxå..

Vet som inte hur jag ska göra nu.. vad som blir nästa steg, som fräsen säger kan man ju göra.. kanske det lättaste med känns lite olustigt att få det stabilt på nåt sätt.. och att få det att sitta bra åxå..

hmm...

Jag sätter in en bild så ni kan säga vad ni tror att jag kan göra med detta... har som ingen idé om hur vida jag ska fortsätta bearbeta själva muttern eller inte.. ??

Bild

// Perkla
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag tror nog att det skulle fungera med vinkeljärnen om du använder 2st/mutter.
ex:
Bild
Och har man skruv mellan beslagen som jag ritat kan man spänna åt lite när muttern börjar bli sliten.

EDIT: Det här innebär ju iofs lite mer bearbetning på muttern.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Cano--->

Så kanske man måste platta till muttern lite där den platta ytan på vinkeljärnet ska sitta mot muttern.. ?

Men alltså.. den där lösningen får inte plats på den rörliga delen där spindeln ska sitta.. blir för ont om utrymme..

Hmmm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då föreslår jag att du ritar i CAD innan du sätter igång och tillverkar detaljer, där kan du se vad som passar och inte.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

tecno-->

Problemet är ju att om man gör så som cano säger så blir den ju inte glappfri.. eller så glappfri som den kan bli iaf... vad är då igentligen vitsen med acetylplast o sånt... hmm..

Kan inte känna nåt direkt glapp om jag skruvar på den på gängstången ju men vid lite påfrestning och några körningar så kan jag nog lova att det blir glapp om man inte gör från början så den ska vara i princip glappfri..

Rita i CAD är jag värdelös på så det går tyvärr inte... inte nåt sånt avancerat iaf..

//Perkla
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Rita i CAD är jag värdelös på så det går tyvärr inte... inte nåt sånt avancerat iaf..

Vad ska du då använda fräsen till? Ska du fräsa med piltagenterna?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

jojje-->

Jag har tänkt att lära mig eftersom.. och att först lära sig att göra en ganska avancerad ritning på en del till maskinen känns inte aktuellt just nu...

Basic CAD kan jag väl.. men andra avancerade grejer har jag inte lärt mig än, så att rita en ritning av en mutter med tillhörande fäste är inte aktuellt, förstår heller inte vitsen med det igentligen då jag inte ska göra dessa delar i nån fräs, och måtten har jag i skallen..

Blir nog till att klura ut nåt hållbart med dom idéer som jag har haft..

Jag menar.. alla är ju inte proffs på detta med CNC bara för att vissa är det.. så varför ska man då ifrågasättas när man säger att man ännu inte har lärt sig att göra vissa grejer.. ??

För mig är det en hobby som jag tror att jag kommer att gilla, även om jag inte alls kan göra en ritning just nu på en mutter samt fäste i CAD.

Så är det med det.. :)

Om jag kommer att köra med piltangenterna... hmm.. ja finner jag nåt nöje i det så kommer jag nog att göra det åxå.. eftersom dom flesta gillar att göra sånna saker som man gillar att göra..

// Perkla
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Då hade du sett direkt att muttern inte fick plats, och gjort designändringar direkt i ritningen i stället för att göra om, eller fortsätta med en dårlig lösning. Jag tvivlar starkt på att detta är sista "missen". Det är nu finliret börjar. Ibland kan det vara lättare att börja från rätt ände så att säga.

Föresten. Måste du ha minst 12 rader med samma info längst ner i dina inlägg varje gång?
Det är ju som att citera sig själv varje gång. :lol:
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Finns det vilja finns det hopp, kanske lättare att cadda upp än du tror.
Försök i alla fall :)

Samt, måste du ha de där 2 raderna i alla dina inlägg jojje?
Det är ju nästan som att du citerar dig själv i alla dina inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

jojje-->

Har försått att finliret börjar nu.. är ganska trixit att bygga cnc fräs när man aldrig nånsin hållit på med sånt tidigare.. men jag är en jävel på mycket annat, hmm, jag jag har spelat gura i 22år.. :D, men jag kan ju inte CNC bättre bara för det..:(

Jo jag förstår.. jag ska vara så fåordig som möjligt i mina inlägg så folk slipper reta sig på det..:)

12 rader... njaa.. men det måste väl endå vara en stor överdrift vaa.. vet inte helt hundra vad du syftar på heller..

Jag är ganska bra på att ta kritik och är inte det minsta konflikträdd, tar gärna en diskussion om saker o ting.. men ang CNC kan jag inte säga så mycket.. eftersom jag inte är så påläst om det.

Hmm.. få se.. har jag skrivt nåt mer än en gång nu *kollar*..

Nix.. har jag inte.. bra vaa.. ?

// ()P#RUCM#
Skriv svar