Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.
Jag kommer inte ens ihåg vad det var jag skulle testajojje skrev: PeterH hade hittat några och skrev längst ner på sidan 2:
Jag har skickat efter några samples för att se hur dom beter sig.
Sen var det stopp.

Kretsarna ligger här i påse, men dom är ytmonterade vilket försvårar labbandet lite

/PeterH
PeterH:
Jag har ingen aning om det är bättre med inbyggd logik, som vanligt.
OP-kretsar, grindar? Var det inte optokoplare? (OP-kretsar låter som operationsförstärkare i mina öron.)
Har ingen aning om vad du skulle testa, mera än det du skrev.
Det måste M&M svara på, nu föll jag av.
M&M:
Stabben jag har fått tag i är en 3A'are, men det kommer nog inte att behövas så mycket.
Det är en fläkt som går på 12V direkt, sen ska den driva två små 5V-reg. som i sin tur ska mata 4st A3979 med från den ena, och logiken på BOK från den andra.
Teoretiskt blev det väl inte ens 1A om jag minns rätt.
Jag har ingen aning om det är bättre med inbyggd logik, som vanligt.

OP-kretsar, grindar? Var det inte optokoplare? (OP-kretsar låter som operationsförstärkare i mina öron.)
Har ingen aning om vad du skulle testa, mera än det du skrev.
Det måste M&M svara på, nu föll jag av.

M&M:
Stabben jag har fått tag i är en 3A'are, men det kommer nog inte att behövas så mycket.
Det är en fläkt som går på 12V direkt, sen ska den driva två små 5V-reg. som i sin tur ska mata 4st A3979 med från den ena, och logiken på BOK från den andra.
Teoretiskt blev det väl inte ens 1A om jag minns rätt.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ok. 1A. Dumt att ligga på gränsen. 1,5A kanske.
Anledningen till frågan är att spolar är dyra.
Hmm... det behövs en 150µH 2A för att få ut 1,5A. Den kostar 25,60+moms, och är 2,5cm hög, 2,5cm lång, och 1,5cm bred. Den är enorm. Så blir det om jag går efter databladet. Finns det nån annan som kan räkna ut rätt drossel?
R1 och R2 har jag listat ut iaf till LM2596. R1=1k och R2=4,7k+4,7k pot. Då kan man ställa mellan 7 och lite drygt 12V.
Anledningen till frågan är att spolar är dyra.
Hmm... det behövs en 150µH 2A för att få ut 1,5A. Den kostar 25,60+moms, och är 2,5cm hög, 2,5cm lång, och 1,5cm bred. Den är enorm. Så blir det om jag går efter databladet. Finns det nån annan som kan räkna ut rätt drossel?
R1 och R2 har jag listat ut iaf till LM2596. R1=1k och R2=4,7k+4,7k pot. Då kan man ställa mellan 7 och lite drygt 12V.
Senast redigerad av MadModder 28 oktober 2007, 18:18:26, redigerad totalt 2 gånger.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det som är viktigt är stig- och falltiderna på optokopplarna.
Utsignalen från dem ska i princip se lika fin ut som insignalen (fyrkantpulserna), i frekvenser upp mot 100kHz.
Hmm... LP2956 kan ge 250mA, och det är en massa onödig pinnar...
Vilken kapsel är det du har Jojje, 16-pin hålmonterad eller 16-pin ytmonterad? Det är nämligen inte samma pinout
Ojojoj... drosseln kommer definitivt inte få plats under KK.
Utsignalen från dem ska i princip se lika fin ut som insignalen (fyrkantpulserna), i frekvenser upp mot 100kHz.
Hmm... LP2956 kan ge 250mA, och det är en massa onödig pinnar...
Vilken kapsel är det du har Jojje, 16-pin hålmonterad eller 16-pin ytmonterad? Det är nämligen inte samma pinout

Ojojoj... drosseln kommer definitivt inte få plats under KK.
Äntligen klart
Man fick ju börja med att städa kontoret och plocka fram alla instrument... Jag håller precis på att bygga iordning min verkstad så jag har kaos här just nu
Här kommer i alla fall lite bilder på resultatet från testen av Texas ISO7220ADR, jag fick lov att skrota en liten radio så jag hade något att hålla till på

Här ser ni "kråkboet" som trots att det såg ut så här funkade fin-fint!

Här kommer skärmdumpar från skåpet, som ni ser klarar inte min funktionsgenerator av att hålla flankerna men kretsen fixar till dom så att dom faktiskt blir bättre ut än in! Övre kurvan visar insignal och nedre utsignal.

Som ni ser när jag zoomar in och lägger på lite mätvärden släpar signalen litegrann (~400ns). Ni ser också att jag skickar in 100KHz utan några som helst problem, det blir en liten "släng" på flanken men jag tycker den håller sig väl inom spec (kom ihåg att det är en rejäl labbruska som jag mäter på).

/PeterH

Här kommer i alla fall lite bilder på resultatet från testen av Texas ISO7220ADR, jag fick lov att skrota en liten radio så jag hade något att hålla till på

Här ser ni "kråkboet" som trots att det såg ut så här funkade fin-fint!

Här kommer skärmdumpar från skåpet, som ni ser klarar inte min funktionsgenerator av att hålla flankerna men kretsen fixar till dom så att dom faktiskt blir bättre ut än in! Övre kurvan visar insignal och nedre utsignal.

Som ni ser när jag zoomar in och lägger på lite mätvärden släpar signalen litegrann (~400ns). Ni ser också att jag skickar in 100KHz utan några som helst problem, det blir en liten "släng" på flanken men jag tycker den håller sig väl inom spec (kom ihåg att det är en rejäl labbruska som jag mäter på).

/PeterH