dar & arrobarro CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
monoton

Inlägg av monoton »

Största möjliga slang, så kort som möjligt är det bästa ur strömningssynpunkt. Ska testa med mina två cylindrar, hur det känns. Lägga på nåt kilo på den ena och manövrera den andra med handen.

Luftficka kan man motverka genom vettig luftning, detta borde inte vara några problem då jag med jämna intervaller luftar skivbromsar till cykeln och gjort liknande på bilar. En ventil på toppen där man även kan mata in ny vätska utifall det blir läckage eller luft tränger in.

Undrar om motståndet spelar så stor roll, utan motvikt har man ju massan som jobbar emot, undrar om detta alstrar ett högre motstånd? Ska bli intressant att prova! En förutsättning är ju att cylindrarnas kanaler är så stora som möjligt. Cylindrarna på bilden har inbyggd ändlägesstrypning men tror inte det påverkar så mycket om man ställer den på minimalt motstånd.

Glykol motverkar korrosion men jag undrar om inte vatten funkar bra som det är. Det är bara att testa, luftcylindrar och kopplingar är inte så dyrt och finns begagnat i massor. :)

Bromsvätska skulle säkert vara jättebra men undrar om det inte kan vara skadligt för tätningar, slang osv om man använder standardgrejer (cylindrar osv). Det är inte så kul att ha läckage som löser upp färg, plast etc. Men det finns ju mineralolja som används i bromsar (Citroen i bilar, Shimano i cykelbromsar) och de är ju gjorda för sna här grejer. Långa små kanaler, icke korrosiva etc etc.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan det inte vara en fördel med lite luft i systemet, hmm... Man får då en lite fjädrande och "förlåtande" effekt.

Vid snabba rörelser med spindeln så ska hela massan, inkl. motvikten, röra på sig. Om man har allt 100% "homogent" så blir tröghetsmomentet mera som en broms, eller...?

Troligtvis har jag fel, det var bara en tanke som slog mig. :D
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

utan luft har man mycket riktigt en tröghet (jmfr med en roterande axel som har en tröghetsmoment) och ju mer massa, desto mera tröghet
(även om vikterna motverkar varandra)

Strömningsmotståndet fungerar som extra tröghet i systemet.

Luftfickorna innebär att man dessutom lägger till en fjäder i systemet.

Tänk dig att du vrider skruven en viss sträcka, om du då har en fjäder i systemet kommer den lagra energi som frigörs när du "vridit" färdigt , dvs positionen av Z-axeln är klar. Du har ju samma effekt av trögheten hos de rörliga massorna men en "fjäder" kan lagra mycket energi i sig.

Om du inte har en återkoppling via ett positioneringssystem kan jag mycket väl tänka mig att det skulle kunna bli så att det blir felpositionering. Med återkopplning hamnar vi helt plötsligt i den roliga reglerteknikens land.. (barf)

Nu talar vi extremfall antagligen. En liten luftficka gör varken bu eller bä.
Det går säkert att räkna på allt, men du verkar ha lite koll vad som skall pillas och experimentera är roligt. Jag tror det kommer fungera utmärkt!!!

Viktigt är att man tänker genom först bara så man inte ger upp med en gång när det strular utan man förstår problemen :)

Som media- vatten går men med tanke på läckage mm. Ren glykol?
Eller varför inte någon mineralolja med hög kokpunkt . Skall du ha vatten skall det vara destillerat (ej avjonat om det inte är avgasat) så korrosionen minimeras. Undvik blanda det med luften, då löser sig syre samtidigt främjar korrosion.

lycka till!
monoton

Inlägg av monoton »

Hallå igen! Nu har jag testat lite enkelt med handpåläggning. Överföringen av kraft fungerar bra. Det finns ett visst motstånd när man försöker dra på riktigt snabbt länge, förmodligen pga den trånga kanal som förser cylindern med luft, denna är bara ca 3mm och stryper ganska bra, det hörs att det "kaviterar" i dessa kanaler. Om jag på nåt vis kan förstora denna kanal så tror jag det kommer fungera klockrent. Vissa luftcylindrar är ju av den isärtagbara typen (inte de på bilden ovan dock) och sådana vore perfekta för då kan jag trimma kanalen i fråga med borrmaskin. Kanske har herr DAR nåt i skrotlådan? :)

Kan även konstatera att slangen man ska köra med bör vara en hård plastslang, den jag har och provar med är en lite mjukare variant. Om slangen fjädrar så får man ju en fjädringseffekt där och ju längre slangen är desto mer fjädrar det.

Funderar även på SPINDELkonstruktionen. Vi har tänkt använda Kress-varianten som testplattform. Den verkar vara ok för enklare grejer. Jag som är mest intresserad av att fräsa Alu och kanske en och annan stålbit tänker att Kress är lite för "vinglig" för sånt?! Dessutom vill man kanske inte skära alu med 10 000rpm? Hur bra funkar varvtalsregleringen på en Kress. Behåller man moment och effekt på låga varv?
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Hmmm en sån där.... eller man kanske ska säga liknande lösning har jag sett på en CME bäddfräs där Z skruven skulle fått släpa på närmare 1000kg om det inte satt en avlastnings cylider monterad.

Konstruktionen på cme är enkel men energi krävande.
En hydraulcylinder är kopplad via ett t-kors till en gasklocka på ena ansl. och en konstanttrycksventil på andra porten.(på t-korset)
Den sistnämda är i sin tur kopplad till en hydraulpump på ena porten och tillbaka till oljetanken på andra, "lilländan" eller sekundärsidan om man så vill på hydraulcylindern är även den kopplad till (botten på) oljetanken.
Hydraulpumpen är på 5,5kw och driver v-växlare och Z-cylindern, vad gasklockan gör där vet jag inte riktigt den dämpar tryckstötar givetvis men den är rätt stor.

Det här systemet har bortsett från kolvstång med kolv ingen ökad levande massa möjligtvis en viss tröghet beroende på hur bra ventilen fungerar.
MB300E

Inlägg av MB300E »

skulle tro att den fungerar som akumulator så inte hydraliken tappar trycket med en gång.
om strömmen går så slipper 1000 kilo dundra rätt ner i arbetsstycket med full fart kanske?
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Nja nä.
när när z rörsig neråt ökar trycket och konstanttrycksventilen släpper tillbaka olja till tank
Hydraulpumpen behöver bara tillföra olja vid uppåtgående rörelse.

När strömmen går känns det i golvet när den maskinen stannar. jag skulle nästa tro att servona bromsas på nåt sätt.
monoton

Inlägg av monoton »

Har slängt på lite motorer och skulskruvar med fästen. Ser ut som nästan vilken maskin som helst, inga konstigheter. Kanske inte exakt som jag skulle vilja haft fästena för lagren till kulskruvarna men vi utgår från det material vi har i skrotlådan för tillfället så det limiterar lite grann. :)
Bild
Fästena görs i aluminium, SS4212 samt 7075-T6. En härlig blandning av kostruktionsalu och "flygplansalu", hehe.

Tyvärr suger ritprogrammet hårt för webpublicering då bildexporten blir synnerligen dålig och bilden i rithuvudet försvann. Tips mottages tacksamt om nån sitter på guldtips för MD 2006.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Du kan kanske testa att "skriva ut" som en pdf och göra en bild därifrån. En skärmdump som du sedan redigerar kanske också duger.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fina bilder, det börjar ta form!
Jag ska kolla mitt förråd med cylindrar, var det 200mm slag som gällde eller längre?
monoton

Inlägg av monoton »

Cylinder dia 25mm, slag 200-250mm.
monoton

Inlägg av monoton »

Nu börjar Z-axeln ta form. Plåten för Z-axeln är förstärkt med 4st plåtar som står på högkant, man kan se skruvhålen för skruvarna som ska hålla fast dem. Själva spindeln kommer bli som en egen modul som man kan ta loss enkelt och byta mot annan enhet. Vi har lite ideer om vad man kan göra. *hemligt*
Bild
Eftersom jag skissade i 2D för typ 1-2 år sen och ideer och förutsättningar förändras så har Z-axeln blivit mer kompakt mot förut vilket ger att jag förmodligen måste flytta portalen ca 50 mm in på bottenstativet. Inga problem, bara borra nya hål (som för övrigt inte passar som det ser ut nu, felborrat av mej förmodligen, hehe) och fästa portalen på nytt ställe.

På plats nu är även Z-axelns drift. Då det är så trångt mellan Y och Z-axel fick jag rita ett eget ändlagerhus för kulskruven. Schweizerost någon? ;)
monoton

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av monoton »

Jodå, den lever ännu. Konstgjord andning pågår för fullt! Ville bara lyfta upp tråden och berätta att vi för närvarande lagt ut tillverkning på extern kontakt för att komma vidare då vi minst sagt segat oss i 1-2 år. Det började med att jag bytte jobb och tappade verkstadskontakten och tillgången till maskiner. Nåja, nu händer det nåt iaf!

Under tiden det inte hänt något eller väldigt lite så har jag ägnat mej åt min lilla nyinköpta svarv, en Emco Unimat 3 som jag håller på att modda för att bli skojjigare. Digitalskalor, modifierad slid för mindre glapp, ER16-spindel/chuck mm. Skojjigt värre.

/T
Användarvisningsbild
säter

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av säter »

monoton
Jag har en OT fråga. Är du välbekant med fräsmaskinen med Huronhuvud? Jag har några frågor om fräshuvudet. Kan ta det i en separat tråd isådana fall.

Bild
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re:

Inlägg av gunne »

Skrevs 28 mars 2007:
Meduza skrev:Fy fan vad frächt det ser ut :D

Om ni håller på i det här tempot kan ni fan ha den igång till maj som ni vill!
Blir det maj 2009 kanske?
:wink:
Skriv svar