Luftficka kan man motverka genom vettig luftning, detta borde inte vara några problem då jag med jämna intervaller luftar skivbromsar till cykeln och gjort liknande på bilar. En ventil på toppen där man även kan mata in ny vätska utifall det blir läckage eller luft tränger in.
Undrar om motståndet spelar så stor roll, utan motvikt har man ju massan som jobbar emot, undrar om detta alstrar ett högre motstånd? Ska bli intressant att prova! En förutsättning är ju att cylindrarnas kanaler är så stora som möjligt. Cylindrarna på bilden har inbyggd ändlägesstrypning men tror inte det påverkar så mycket om man ställer den på minimalt motstånd.
Glykol motverkar korrosion men jag undrar om inte vatten funkar bra som det är. Det är bara att testa, luftcylindrar och kopplingar är inte så dyrt och finns begagnat i massor.

Bromsvätska skulle säkert vara jättebra men undrar om det inte kan vara skadligt för tätningar, slang osv om man använder standardgrejer (cylindrar osv). Det är inte så kul att ha läckage som löser upp färg, plast etc. Men det finns ju mineralolja som används i bromsar (Citroen i bilar, Shimano i cykelbromsar) och de är ju gjorda för sna här grejer. Långa små kanaler, icke korrosiva etc etc.