T: Adapter till vevaxel
Re: T: Adapter till vevaxel
Jag snackar lite med Fortran i PM om olika möjligheter och mått åsådär, och jag har börjat fundera lite...
Spelade in en videosnutt där jag förklarar mina funderingar. OBS! I videon pratar jag om back- och framväxel i differentialen. Jag förväntar mig inte att jag ska byta mellan dessa växlar medans jag kör. Däremot vore det trevligt att ha möjligheten att kunna använda båda lägena om jag t.ex skulle vilja utväxling osv. Så "varför inte" tänker jag... om nu ändå en ny axel ska tas fram.
Videon pekar på att det kanske trots allt inte är en originalaxel jag sitter och pillar med!
Bifogar bild på original-axeln:
Spelade in en videosnutt där jag förklarar mina funderingar. OBS! I videon pratar jag om back- och framväxel i differentialen. Jag förväntar mig inte att jag ska byta mellan dessa växlar medans jag kör. Däremot vore det trevligt att ha möjligheten att kunna använda båda lägena om jag t.ex skulle vilja utväxling osv. Så "varför inte" tänker jag... om nu ändå en ny axel ska tas fram.
Videon pekar på att det kanske trots allt inte är en originalaxel jag sitter och pillar med!
Bifogar bild på original-axeln:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
T: Adapter till vevaxel
Intressant iakttagelse, första tanken är som du säger att splinsen borde vara längre så att kuggen kan röra sig mellan fram och back utan att axeln rör sig axiellt.
Jag tror dom har kapat av axeln på splins sidan av någon anledning. Kan du använda fram och back via motorn?
Men splinsen ser ut att inte vara gjorda för att driva åt båda hållen utan det är ju fram och backen som skall fixa.
Tål att tänkas på, du lär nog behöva ett axialllager i slutväxel kåpan?
Jag tror dom har kapat av axeln på splins sidan av någon anledning. Kan du använda fram och back via motorn?
Men splinsen ser ut att inte vara gjorda för att driva åt båda hållen utan det är ju fram och backen som skall fixa.
Tål att tänkas på, du lär nog behöva ett axialllager i slutväxel kåpan?
Senast redigerad av Palle500 23 november 2022, 17:25:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: T: Adapter till vevaxel
Det ser ut som det blir mest tåligt och stabilt om växellådan är fast med ingående kugghjul i nedersta läget, sedan att man växlar riktning på motorn när man ska backa helt enkelt.
Verkar som tidigare konstruktör dragit den slutsatsen också.
Verkar som tidigare konstruktör dragit den slutsatsen också.
Re: T: Adapter till vevaxel
Hur ser man vilket håll splinesen ska driva åt?Palle500 skrev: ↑23 november 2022, 17:25:20 Intressant iakttagelse, första tanken är som du säger att splinsen borde vara längre så att kuggen kan röra sig mellan fram och back utan att axeln rör sig axiellt.
Jag tror dom har kapat av axeln på splins sidan av någon anledning. Kan du använda fram och back via motorn?
Men splinsen ser ut att inte vara gjorda för att driva åt båda hållen utan det är ju fram och backen som skall fixa.
Ja, jag kan vända fram och back via motorn, men fram-och-back har olika utväxling så jag vill kunna experimentera med vilken som passar bäst.
Ja men visst! Det sitter ett här
Ja jag håller med om att det verkar tåligare och stabilare, men jag vet inte om tidigare konstruktör visste att backväxeln har högre utväxling än framväxeln. Så det vore intressant att testa dom båda!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Källorna som hittats tyder ju på att elmotorn har mycket högre vridmoment än den gamla bensinmotorn, så jag tror att den kommer orka gott och väl oavsett vilken växel som används.
Re: T: Adapter till vevaxel
Det där är ett radiallager.
Ta en bild på änden av splines axeln. Tycker dom ser osymmetriska ut?
Detta är ett axiallager med nållagring (du kan klara dig med en lagom hård bricka i gavelväggen den i bakkant av din bild)
Ta en bild på änden av splines axeln. Tycker dom ser osymmetriska ut?
Detta är ett axiallager med nållagring (du kan klara dig med en lagom hård bricka i gavelväggen den i bakkant av din bild)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Aha, ja det har du ju rätt i. Bara att det går långsammare på en av dom då
Här är dom, tillsammans med måtten.
Aha okej!! Funktionen finns faktiskt redan inbygd
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
T: Adapter till vevaxel
Ok så "splinsen" är liksidiga så såg det inte ut på andra bilder. Ja men då kan det funka att köra i båda riktningarna.
Att den där grova axeländen skulle fungera som radiallager mot den i kåpan gjutna upphöjningen, ja det tror inte jag skulle fungera. Det skulle mala ned kåpan rätt fort. Kunde ev fungera om axeländen var polerad.
Original har nog drivaxeln varit låst i motorn och det varit ett lite spel mellan axeln och kåpan.
Du får fundera hur man kan göra så att rotexkopplingen inte vill åka isär och även viktigt att den inte är i spänn (hoptryckt).
Kanske därför man kapat av axeln så att den bottnar i kugghjulet då blir det ett slags axialstopp.
Att den där grova axeländen skulle fungera som radiallager mot den i kåpan gjutna upphöjningen, ja det tror inte jag skulle fungera. Det skulle mala ned kåpan rätt fort. Kunde ev fungera om axeländen var polerad.
Original har nog drivaxeln varit låst i motorn och det varit ett lite spel mellan axeln och kåpan.
Du får fundera hur man kan göra så att rotexkopplingen inte vill åka isär och även viktigt att den inte är i spänn (hoptryckt).
Kanske därför man kapat av axeln så att den bottnar i kugghjulet då blir det ett slags axialstopp.
Re: T: Adapter till vevaxel
Det kan du ha rätt i om splinesen är korta och axeln likaså så stoppas den av växeln som blir stum av ståltråden som hindrar användaren att byta till backen.
Och att drivaxeln i bensinmotorn skulle vara fast och tillåta lite spel tror jag är korrekt antaget eftersom det är min erfarenhet också. Det jag inte förtäljt i historien är att jag besitter en bensinmotor lös i garaget men den är inte så tillgänglig så jag har inte inspekterat den så noga. Därför jag inte upptäckt att splinesen inte är original förrens nu. När jag dragit i drivaxeln i bensinaren så är det som du säger. Den är fast, med lite tillåtet spel.
Jag kan ju inte tillåta spel på samma sätt efter rotexen kommer vilja jobba sig lös till slut. Eller åtminstone riskera att göra så.
Detta är mina bilder och siffror:
De två växlarna i diffen: (gears = teeth, hehe) Ger följande utväxling:
Framväxel
Gear Ratio: 0.4225
Input: 580 RPM (från elmotorn)
Output: 245 RPM
Backväxel
Gear Ratio: 0.5965
Input: 580 RPM (från elmotorn)
Output: 346 RPM
Men jag ger den ju överspänning så inputen är lite högre.
Om jag inte kan låta min axelände gnugga sig mot den upphöjda plattan så måste jag bestämma mig för vilken växel jag vill använda. Och då tror jag att jag vill använda den med högre varvtal.
Och att drivaxeln i bensinmotorn skulle vara fast och tillåta lite spel tror jag är korrekt antaget eftersom det är min erfarenhet också. Det jag inte förtäljt i historien är att jag besitter en bensinmotor lös i garaget men den är inte så tillgänglig så jag har inte inspekterat den så noga. Därför jag inte upptäckt att splinesen inte är original förrens nu. När jag dragit i drivaxeln i bensinaren så är det som du säger. Den är fast, med lite tillåtet spel.
Jag kan ju inte tillåta spel på samma sätt efter rotexen kommer vilja jobba sig lös till slut. Eller åtminstone riskera att göra så.
Detta är mina bilder och siffror:
De två växlarna i diffen: (gears = teeth, hehe) Ger följande utväxling:
Framväxel
Gear Ratio: 0.4225
Input: 580 RPM (från elmotorn)
Output: 245 RPM
Backväxel
Gear Ratio: 0.5965
Input: 580 RPM (från elmotorn)
Output: 346 RPM
Men jag ger den ju överspänning så inputen är lite högre.
Om jag inte kan låta min axelände gnugga sig mot den upphöjda plattan så måste jag bestämma mig för vilken växel jag vill använda. Och då tror jag att jag vill använda den med högre varvtal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Har du redan fram/back i motorstyrningen?
Det farliga är när man kör fullt framåt och drar på full elektrisk back. Då glöder det i motorn och moment i mekaniken.
Det går ju att montera ett riktigt axiallager mot flänsen på ingående axel och en distans på axeln. Det är inte så stora krafter man måste hantera gissar jag.
Det farliga är när man kör fullt framåt och drar på full elektrisk back. Då glöder det i motorn och moment i mekaniken.
Det går ju att montera ett riktigt axiallager mot flänsen på ingående axel och en distans på axeln. Det är inte så stora krafter man måste hantera gissar jag.
Re: T: Adapter till vevaxel
Först och främst vill jag bara återigen säga att jag tycker det är otroligt roligt att ni vill lägga tid på att svara och sätta er in i mitt projekt. Tack!
Nu har jag gjort mer utforskning (varit i garaget i mörket och kollat på bensinmotorn) och kan konstatera följande:
1. Original drivaxeln från växellådan i bensinmotorn har en otroligt slät och fin bricka i änden och jag tänker att det är den som tillåter att den ligger emot den ingjutna upphöjningen i differentialen.
2. Samma drivaxel verkar ganska lång. Jag har inte lyckats demontera den från bensinmotorn (behöver avdragare för svänghjul och koppling först). Jag uppskattar längden till 166mm om jag mäter med skjutmåttet in i motorkåpan för att få ett hum om det, men måste demontera för att veta exakt.
Bildtext: Ni ser originaldrivaxeln som sticker ut ur bensinmotorn (växellådan sitter inne i motorn).
Och då tänker jag så här....... tänk om jag kan använda orginalaxeln på riktigt denna gången? Då KANSKE det bara är att svarva ner änden till 22mm samt fräsa ett spår för krysskilen? Om längden på axeln tillåter alltså. Det vore ju otroligt i så fall tänker jag. Det jag vinner är att splinesen behålls original samt att jag får den där hårda släta brickan längst ut.
Vad tycker ni om den idén?
Det som tar emot är att originaldelen kostar 2000kr att köpa ny så det känns också fel på något vis. Inte för att jag behöver köpa en ny sådan, men ändå. Behöver ju ändå inte ha den till något annat.
Detta är måttet jag letar efter och måste demontera motorn för att ta reda på:
Japp, jag har back i motorstyrningen. Tänker främst använda den.Palle500 skrev: ↑24 november 2022, 09:46:33 Har du redan fram/back i motorstyrningen?
Det farliga är när man kör fullt framåt och drar på full elektrisk back. Då glöder det i motorn och moment i mekaniken.
Det går ju att montera ett riktigt axiallager mot flänsen på ingående axel och en distans på axeln. Det är inte så stora krafter man måste hantera gissar jag.
Nu har jag gjort mer utforskning (varit i garaget i mörket och kollat på bensinmotorn) och kan konstatera följande:
1. Original drivaxeln från växellådan i bensinmotorn har en otroligt slät och fin bricka i änden och jag tänker att det är den som tillåter att den ligger emot den ingjutna upphöjningen i differentialen.
2. Samma drivaxel verkar ganska lång. Jag har inte lyckats demontera den från bensinmotorn (behöver avdragare för svänghjul och koppling först). Jag uppskattar längden till 166mm om jag mäter med skjutmåttet in i motorkåpan för att få ett hum om det, men måste demontera för att veta exakt.
Bildtext: Ni ser originaldrivaxeln som sticker ut ur bensinmotorn (växellådan sitter inne i motorn).
Och då tänker jag så här....... tänk om jag kan använda orginalaxeln på riktigt denna gången? Då KANSKE det bara är att svarva ner änden till 22mm samt fräsa ett spår för krysskilen? Om längden på axeln tillåter alltså. Det vore ju otroligt i så fall tänker jag. Det jag vinner är att splinesen behålls original samt att jag får den där hårda släta brickan längst ut.
Vad tycker ni om den idén?
Det som tar emot är att originaldelen kostar 2000kr att köpa ny så det känns också fel på något vis. Inte för att jag behöver köpa en ny sådan, men ändå. Behöver ju ändå inte ha den till något annat.
Detta är måttet jag letar efter och måste demontera motorn för att ta reda på:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Rotex 24 och lila stjärna har dykt upp hemma! Klämbussningarna kommer senare från annan leverantör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Axeln väntar på nån sorts längdmått..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
SABLARNS VAD VACKER!!! Du är fantastisk!!! Otroligt!!! Längdmått kommer så fort jag bara kan! Har en del parametrar jag måste reda ut, men jag fixar!!
WOW!! Blir tårögd
WOW!! Blir tårögd
Re: T: Adapter till vevaxel
Snyggt Fortran är det en nytillverkad axel?
@Oskar jag tycker du inte skall lita på gaveln som tillräckligt axiallager även om Fortran polerar upp axeländan så kan det lätt börja skära och ge spånor i slutväxeln.
Bättre med ett enkelt axiallager av en nylonbricka på utsidan av ingående axel. Typ som bilden visar. Grönt är nylonbricka.
https://rostfriskruv.se/brickor/polyami ... /poly-125/
https://www.kullager.se/stoppring-sr-25---din705
@Oskar jag tycker du inte skall lita på gaveln som tillräckligt axiallager även om Fortran polerar upp axeländan så kan det lätt börja skära och ge spånor i slutväxeln.
Bättre med ett enkelt axiallager av en nylonbricka på utsidan av ingående axel. Typ som bilden visar. Grönt är nylonbricka.
https://rostfriskruv.se/brickor/polyami ... /poly-125/
https://www.kullager.se/stoppring-sr-25---din705
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.