Först och främst vill jag bara återigen säga att jag tycker det är otroligt roligt att ni vill lägga tid på att svara och sätta er in i mitt projekt. Tack!
Palle500 skrev: ↑24 november 2022, 09:46:33
Har du redan fram/back i motorstyrningen?
Det farliga är när man kör fullt framåt och drar på full elektrisk back. Då glöder det i motorn och moment i mekaniken.
Det går ju att montera ett riktigt axiallager mot flänsen på ingående axel och en distans på axeln. Det är inte så stora krafter man måste hantera gissar jag.
Japp, jag har back i motorstyrningen. Tänker främst använda den.
Nu har jag gjort mer utforskning (varit i garaget i mörket och kollat på bensinmotorn) och kan konstatera följande:
1. Original drivaxeln från växellådan i bensinmotorn har en otroligt
slät och fin bricka i änden och jag tänker att det är den som tillåter att den ligger emot den ingjutna upphöjningen i differentialen.
2. Samma drivaxel verkar ganska lång. Jag har inte lyckats demontera den från bensinmotorn (behöver avdragare för svänghjul och koppling först). Jag
uppskattar längden till 166mm om jag mäter med skjutmåttet in i motorkåpan för att få ett hum om det, men måste demontera för att veta exakt.
Skärmavbild 2022-11-25 kl. 08.34.57.png
Bildtext: Ni ser originaldrivaxeln som sticker ut ur bensinmotorn (växellådan sitter inne i motorn).
Och då tänker jag så här....... tänk om jag kan använda orginalaxeln på riktigt denna gången? Då KANSKE det bara är att svarva ner änden till 22mm samt fräsa ett spår för krysskilen? Om längden på axeln tillåter alltså. Det vore ju otroligt i så fall tänker jag. Det jag vinner är att splinesen behålls original samt att jag får den där hårda släta brickan längst ut.
Vad tycker ni om den idén?
Det som tar emot är att originaldelen kostar 2000kr att köpa ny så det känns också fel på något vis. Inte för att jag behöver köpa en ny sådan, men ändå. Behöver ju ändå inte ha den till något annat.
Detta är måttet jag letar efter och måste demontera motorn för att ta reda på:
Skärmavbild 2022-11-25 kl. 08.26.52.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.