Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första fräsningen avklarad!

Inlägg av lgrfbs »

Hur gick det med att LinuxCNC genade i ämnet?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Var upptagen hela dagen igår med att göra annat, omstrukturerar i min lilla snickeriverkstad och har bland annat byggt en till arbetsbänk osv så blev ingen tid för CNC igår...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu undrar jag... går det att installera LinuxCNC med dual boot så jag kan ha två operativsystem installerat ? har läst på lite och ser att vissa säger att det går och andra inte, om så är fallet så ska det finnas alternativ i senare delen av installationen där man väljer vad man vill göra..

Installerade nyligen LinuxCNC i den gamla datorn, har inget minne av att jag skulle kunna välja nån form av dual boot.. men kanske missade jag det ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - LinuxCNC dual boot ?

Inlägg av Glenn »

Det går, jag kör linuxCNC och windows 7 32bit som dualboot på fräsdatorn.

Jag installerade dock windows först och lämnade plats för linux (halva disken), och la sen helt enkelt linux på den tomma ytan.

Minns inte om jag fick handconfigga in windows i grub eller om det skedde automagiskt.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det betyder att man påbörjar installationen och så får man alternativ hur man vill installera.. det är alltså bara att köra på så fixar installationsprogrammet allt ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det var ju rätt länge sen jag installerad ejust linuxcnc nu, men ofta är det så att man får klicka på "avancerat" eller liknande när man ska partionera disken.
Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Inlägg av papabear »

Samma här, länge sen jag gjorde't, men vill minnas att det är ganska enkelt om man installerar windows först.
Installern för linux (var det ubuntu jag körde tro) klarar av att installera sig side by side med windows, och jag vill minnas att den fixar en boot-meny också så man kan välja vid start.
Men windows har ingen sån funk, utan installerar man windows 2a så skriver den över bootpartitionen och tar över.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Ska du inte göra klart LinuxCNC innan du börjar på med dubbelboot?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag kör LinuxCNC live från DVD än så länge.. jag har Windows 7 på datorn jag använder nu och vill installera LCNC innan jag gör några mer inställningar så allt är som det ska vara.. Sen ska jag göra ändringarna i filerna det har pratats om... ska dokumentera alla inställningar jag har gjort hittills först så det blir enkelt att komma tillbaka till samma sen när det är installerat och klart.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Så här ser det ut nämligen, inte helt säker på vilken jag ska välja för att det ska bli dual boot... ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Har nog kört fast med detta, hittar inte ett skit av nytta på nätet om hur man gör detta med dual boot på LinuxCNC, verkar inte helt enkelt hur som helst.. vette fan vad som hände nu, testat lite olika men inget som blev rätt, verkar som jag gick runt i cirklar bara.. tror jag måste skita i att installera Linux över Windows och bara formatera hela skiten och köra Linux, skulle dock vilja behålla Windows på den här datorn eftersom jag betvivlar att jag får tillbaka det sen om jag skulle vilja.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Det rödmarkerad alternativet "Guidad Partitionering" borde starta med "Enter" tangent.

Ger förslag till partitionering minskad Windows partitioner och plats för Linux partitioner.

Men
"The Debian installer is capable of resizing NTFS partitions. However, you do this at your own risk"

https://wiki.debian.org/WindowsDualBoot

Återkom med en skärmbild på förslaget och avbryt innan någon förändring på disken har utförts.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har jag bara Linux på datorn.. försökte och försökte installera dual boot som jag tänkte, funkade absolut inte.. jag håller normalt absolut inte på med sånna här uppgifter därför bristfällig kunskap, kör man mac sen 12år tillbaka så behöver man inte hålla på med sånt här..

Nu funkar datorn med Linux i alla fall, har gjort grundinställningarna i Wizard och det funkar som det är tänkt..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Har googlat och fått en miljon träffar... mestadels från kina, inte helt intressant. Nu undrar jag om det finns några frässtål att köpa i Europa till bra priser för fräsning i trä, eller rent av Sverige.. ? Ja jag har kollat i lokala affärer som säljer kvalité o dom kostar runt 1000:- styck, på tok för en amatör som mig..

Gärna lite längre pinnfräsar som kan fräsa typ 45mm djupt, och behöver lite olika bredder också..

Nån som har några förslag som jag kan kolla in.. ?
Borre

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Borre »

Swech här säljer enkel i sin shop,
http://swechtrading.se/zencart/
Skriv svar