Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Latency-Histogram = Klart!
Var det inte en fyrkant du provade att kör ?
Ser så ut på bilden ovan i alla fall.
Ser så ut på bilden ovan i alla fall.
Jo skrev fel... menar en kvadratisk fyrkant alltså... 

Nu har jag gjort första fräsningen och den blev helt ok.. men, när den fräst klart och ska köra upp Z för att åka tillbaka till där jag gjorde touch off så hinner X och Y gå iväg lite innan Z är helt uppe från själva materialet.. detta betyder att stålet fräser av lite precis när stålet lämnar materialet och Y och X är på väg bort..
Så här vill jag inte att det ska vara, svårt att förklara exakt hur jag menar men kanske förstår ni... finns nån kod eller så jag kan lägga till för att ta bort detta problem ?
Känns ju jätte jätte bra att fått igång grejerna nu i alla fall...

Så här vill jag inte att det ska vara, svårt att förklara exakt hur jag menar men kanske förstår ni... finns nån kod eller så jag kan lägga till för att ta bort detta problem ?
Känns ju jätte jätte bra att fått igång grejerna nu i alla fall...

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första fräsningen avklarad!
Posta koden, så kan vi visa vad som är fel.
Du kan även kolla exempel koden jag la upp.
Just vid utgång gör en sak åt gången, Lyft sen gå bort.
Du kan även kolla exempel koden jag la upp.
Just vid utgång gör en sak åt gången, Lyft sen gå bort.
Koden är ju 10500 rader ungefär... hmm.. jag antar att du menar koden som är i dom sista radera va ?
Kanon att du fått ordning på det nu såpass. Testerna ser ju bra ut så förhoppningsvis är det stabilt.
Du kan sätta i ett usb-minnne i datorn och spara filen, eller ansluta via wifi till internet - bara stäng av det före fräsning. Knappen på en laptop brukar inaktivera nätverkskortet helt.
Du kan sätta i ett usb-minnne i datorn och spara filen, eller ansluta via wifi till internet - bara stäng av det före fräsning. Knappen på en laptop brukar inaktivera nätverkskortet helt.
Hur i hela världen får du till en fyrkant och programmet blir 10500 rader?????
Mitt exempel är på 20 rader och gör samma sak.
Så här ser slutet ut...
Det är ingen fyrkant.. jag fräste nåt helt annat...
Det är ingen fyrkant.. jag fräste nåt helt annat...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Att koden är 10 000 rader spelar väl ingen roll. Bifoga det som en textfil om det inte får plats i Code i ett inlägg. Det är lika bra att du kommer på ett sätt att visa oss din kod om du inte vill lära dig koda själv för det underlättar enormt när man ska hjälpa till om man har koden.
lgrfbs: Det är såklart intressant hur det kan bli så mycket, men det kan vara så att den rullar hörnen utan G2/G3 och eventuellt på olika höjder också så det kan bli rätt lång kod beroende på hur CAM-programmet postprocessar koden. Men håller med, att en fyrkant blir 10 000 rader gör det nästan ännu viktigare att vi får se den.
lgrfbs: Det är såklart intressant hur det kan bli så mycket, men det kan vara så att den rullar hörnen utan G2/G3 och eventuellt på olika höjder också så det kan bli rätt lång kod beroende på hur CAM-programmet postprocessar koden. Men håller med, att en fyrkant blir 10 000 rader gör det nästan ännu viktigare att vi får se den.
Jag tänkte just skriva samma sak.Hur i hela världen får du till en fyrkant och programmet blir 10500 rader?????

10 rader borde räcka.
Visa början också, eller allt som sagt.
Du måste fixa en metod för att posta hela programmen här.
Jag har en känsla av att det här blir inte enda gången.
Jag har en känsla av att det här blir inte enda gången.
Vad har du för max hastighet på Z? Om du har 12000mm/min på Z som har 3mm stigning på skruven så kommer en G0 att tappa steg gissar jag,
Jag kan inte markera koden i LinuxCNC verkar det.. bara en rad i taget.. så vette fan hur jag får fram så jag kan kopperiera och klistra in i ett vanligt text dokument... ?
Öppna filen i datorn du har artcam installerad på och kopiera eller bara ladda upp filen direkt.