Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
- SeniorLemuren
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM
Ok. Då är du på spåret nu då. Gött att höra.
Ja jag hoppas verkligen det
, återstår att se, Latencytestet jag kör nu inatt visar väl ett och annat antar jag....

Kanon att du börjar se ljus i tunneln, nu får du nog snart maskinen att rulla som den ska 
Nu förstår du även vad jag menar med att det inte är bra när datorn ska generera stegpulserna och varför jag förespråkar separata styrkort. Med ett styrkort(även en Arduino för 300:-)så hade din gamla dator kört snabba 3D fräsprogram utan att tappa ett enda steg och med i princip 0 latency.

Nu förstår du även vad jag menar med att det inte är bra när datorn ska generera stegpulserna och varför jag förespråkar separata styrkort. Med ett styrkort(även en Arduino för 300:-)så hade din gamla dator kört snabba 3D fräsprogram utan att tappa ett enda steg och med i princip 0 latency.
Hoppas jag får den att rulla som den ska.. behöver bara fundera lite på hur jag ska få Z axeln att gå som den ska gå.. stigningen verkar vara 3mm som jag får till det
Lär väl ska justeras i Stepconf filen beroende på vilka siffror man får fram vill säga..
Lär väl ska justeras i Stepconf filen beroende på vilka siffror man får fram vill säga..
Ja precis...
Hur räknade man ut det där, antal kuggar på remhjulet och nånting mer va ? nu är det ju skruv det är frågan om på Z men jag tänkte på X och Y...
Jag skulle vilja skriva ner det där för framtida uträkningar...
Hur räknade man ut det där, antal kuggar på remhjulet och nånting mer va ? nu är det ju skruv det är frågan om på Z men jag tänkte på X och Y...
Jag skulle vilja skriva ner det där för framtida uträkningar...

Multiplicera kuggtalet med delningen på remmen.
16x3=48
16x3=48
Tack för det... ska notera det, ang stigning så blir det bara så här va ? måttet mellan dom röda strecken... i mitt fall 3mm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, det är rätt.
Sedan kanske man ska sänka maxhastigheten lite till på Z.
Då slipper det snurra så fort i skruv/mutter.
Sedan kanske man ska sänka maxhastigheten lite till på Z.
Då slipper det snurra så fort i skruv/mutter.
Ja jag ska kolla imorgon vad som står på Z i stepkonf och sänka lite där också på maxhastigheten...
Latency testet har stått över natten.. eller närmare bestämt en 12-13 timmar nånting... och det ser ut så här..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu kommer ju gudrun att gå i taket om hon ser den där bilden..
-
Kul att du börjar få ordning på´t!
Har beställt en RAW nu. Finns det ingen information att tillgå när det kommer till detta? config filer eller nått? Verkar som om det är en halv vetenskap att bara få den att köra? Fullt medveten om att det är DIY kit men jag hade förhoppning om att det "bara" var att bygga ihop den enligt manualen och sen tuta och köra. Det verkar som om man måste vara halvt CNC operatör...
Har beställt en RAW nu. Finns det ingen information att tillgå när det kommer till detta? config filer eller nått? Verkar som om det är en halv vetenskap att bara få den att köra? Fullt medveten om att det är DIY kit men jag hade förhoppning om att det "bara" var att bygga ihop den enligt manualen och sen tuta och köra. Det verkar som om man måste vara halvt CNC operatör...

Nja du.. själva byggandet av maskinen var ett jätte roligt och lärorikt projekt, jag beställde ju drivare och nätagg och sånt från ebay, du kanske köpte ett komplett kitt med elektronik ? Beställde du Raw 1.5 eller Extended ? Remdrift eller kuggstång ?
Det som har krånglat för mig är datorn använde mig av... jag har dock inte fått helt ordning på min än även om jag bytt till en betydligt bättre dator, jag behöver luska ut varför den verkar vilja fräsa på fel ställe av fräsbordet, dvs utanför arbetsstycket, vet inte varför den gör så här..
Beror väl på också vilket system du tänkt köra, LinuxCNC eller Mach eller nåt annat ?
Det som har krånglat för mig är datorn använde mig av... jag har dock inte fått helt ordning på min än även om jag bytt till en betydligt bättre dator, jag behöver luska ut varför den verkar vilja fräsa på fel ställe av fräsbordet, dvs utanför arbetsstycket, vet inte varför den gör så här..
Beror väl på också vilket system du tänkt köra, LinuxCNC eller Mach eller nåt annat ?