POS CNC, SUDA SD1218
- blackadder
Re: POS CNC, SUDA SD1218
Jag har för mig att det är vatten och t-sprit i kylningen till svetshandtag, kanske värt att kolla upp.
Jag kom att tänka på att dom rekomenderar ju vatten från början så det är kanske inget problem med rost, nån sprit i bara så det inte fryser borde funka.
Innan jag fortsatte med spindeln så slog jag på "safety sharge pump" i mach3 och på mitt C11, det är nog inte fel att ha.
Det var mycket lätt att få att funka.
Sen kopplade jag på 12V till spindelstyrningen på c11:at och justerade så det blev 10.0V ut när mach3 visade max varvtal/24000.
Invertern kopplades in till 10v ut och till ett relä sen provkörde jag det!
Först fick jag inte upp riktigt max varvtal på spindeln men det fattades bara ca 800rpm så jag öka bara mycket lite på trimpoten utan att mäta nått så det blev maxfart.
Det verkar funka bra men varvtalet överensstämmer inte exakt mellan mach3 och inverterns display och jag kan inte riktigt komma ner i 8000rpm på spindeln. Det kanske är nått jag kan justera så det blir rätt men om det inte går så kan jag leva med det.
En fundering jag har är vad jag ska ta dom 12volten till C11 ifrån, jag kan ju ta det från 5/12v agget i styrskåpet men det driver ju mina home-sensorer också och det står i C11 maualen så här om inkopplingen av 12v:
WARNING: To keep the output signals optoisolated, these must not
have common ground or connections to current with other circuits you
are using.
Det går ju kanske att ta det från invertern i stället om jag måste hålla isär saker och ting.
Har det betydelse i det här fallet?
Innan jag fortsatte med spindeln så slog jag på "safety sharge pump" i mach3 och på mitt C11, det är nog inte fel att ha.
Det var mycket lätt att få att funka.
Sen kopplade jag på 12V till spindelstyrningen på c11:at och justerade så det blev 10.0V ut när mach3 visade max varvtal/24000.
Invertern kopplades in till 10v ut och till ett relä sen provkörde jag det!
Först fick jag inte upp riktigt max varvtal på spindeln men det fattades bara ca 800rpm så jag öka bara mycket lite på trimpoten utan att mäta nått så det blev maxfart.

Det verkar funka bra men varvtalet överensstämmer inte exakt mellan mach3 och inverterns display och jag kan inte riktigt komma ner i 8000rpm på spindeln. Det kanske är nått jag kan justera så det blir rätt men om det inte går så kan jag leva med det.
En fundering jag har är vad jag ska ta dom 12volten till C11 ifrån, jag kan ju ta det från 5/12v agget i styrskåpet men det driver ju mina home-sensorer också och det står i C11 maualen så här om inkopplingen av 12v:
WARNING: To keep the output signals optoisolated, these must not
have common ground or connections to current with other circuits you
are using.
Det går ju kanske att ta det från invertern i stället om jag måste hålla isär saker och ting.
Har det betydelse i det här fallet?
Senast redigerad av POS 1 november 2009, 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Du kan nog ta 12V från aggregatet som du gör nu. En del varvtalstyrningar har inte isolerade ingångar utan GND för den analoga signalen är i princip hopkopplad med nollan på inkommande matning. Din inverter har med största sannolikhet (men jag vet inte säkert) isolerade ingångar och då är det inga problem.
Å andra sidan så finns ju 12V tillgängligt på invertern så det är ju lika enkelt att plocka det därifrån.
Olinjäritet är rätt vanligt med den typen av krets som sitter på C11, det går att prova sig fram med lite olika steps/unit, max hastighet och justering på trim-poten. Sen finns ju Function Cfg's -> Calibrate spindle som gör en "kompenseringkurva" för olinjäritet - jag har aldrig använt den funktionen själv dock.
Å andra sidan så finns ju 12V tillgängligt på invertern så det är ju lika enkelt att plocka det därifrån.
Olinjäritet är rätt vanligt med den typen av krets som sitter på C11, det går att prova sig fram med lite olika steps/unit, max hastighet och justering på trim-poten. Sen finns ju Function Cfg's -> Calibrate spindle som gör en "kompenseringkurva" för olinjäritet - jag har aldrig använt den funktionen själv dock.
Jag tror avikelsen i varvtal är så liten så jag inte kommer göra nått åt det just nu men det är bra att veta vart man kan fixa det.
Om jag ska ta 12v från invertern ska jag ta det melllan EV och DCM?
Om jag ska ta 12v från invertern ska jag ta det melllan EV och DCM?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Calibrate spindle fungerar förvånansvärt bra, har användning av detta i svarven med en VFD från hedenhös. Detta är nåt jag kommer att uppgradera så snart jag får ekonomi för detta å andra sidan kommer svarven att få en ansiktsupplyftning med ombyggd kåpa och gamla 'dator' skåpet ska tas bort och en egen PC bara för svarven.
Japp, så är det nog. Kontrollmät innan bara så det verkligen är 12V och inte 24V som är BETYDLIGT vanligare på den här typen av utrustning.
Tecno: jag får ta och kolla på det när jag fått klart allt annat, det är ju bra om det inte avviker för mycket.
H.O: Ska mäta och om det är 12V så kopplar jag nog på mig där för att vara säker.
Nu är det inte så mycket kvar på min konvertering till att styra fräsen med Mach3 och en sak är säker,
det hade inte gått utan all bra hjälp man får här! Tack.
H.O: Ska mäta och om det är 12V så kopplar jag nog på mig där för att vara säker.
Nu är det inte så mycket kvar på min konvertering till att styra fräsen med Mach3 och en sak är säker,
det hade inte gått utan all bra hjälp man får här! Tack.
Jag fick precis som jag trodde snabbt och bra svar från kineserna, jag lägger upp parametrarna här
ifall nån annan kan ha nytta av dom.
Nu ska jag bara kolla så jag har samma i min invertet.
HOLIP 2.2KW inverter parameter
function code function set value
CD001 maximum voltage setting 220
CD002 reference frequency setting 400
CD003 intermediate voltage setting 20
CD004 intermediate frequency setting 10
CD005 lowest voltage setting 2
CD006 lowest frequency setting 1,25
CD007 maximum operating frequency 400
CD010 parameter lock 1
CD012 first acceleration time 10
CD013 first deceleration time 10
CD033 source of running dictate 1
CD034 source of running frequency 1
CD043 automatic torque compensation 1
CD065 read analogue input 0
CD066 low end frequency of analogue data 10
CD067 low end frequency bias 1
CD068 maximum frequency of analogue data 400
CD130 rated voltage of motor 220
CD131 rated current of motor 8
CD132 rated rotating speed of motor 3000
ifall nån annan kan ha nytta av dom.
Nu ska jag bara kolla så jag har samma i min invertet.
HOLIP 2.2KW inverter parameter
function code function set value
CD001 maximum voltage setting 220
CD002 reference frequency setting 400
CD003 intermediate voltage setting 20
CD004 intermediate frequency setting 10
CD005 lowest voltage setting 2
CD006 lowest frequency setting 1,25
CD007 maximum operating frequency 400
CD010 parameter lock 1
CD012 first acceleration time 10
CD013 first deceleration time 10
CD033 source of running dictate 1
CD034 source of running frequency 1
CD043 automatic torque compensation 1
CD065 read analogue input 0
CD066 low end frequency of analogue data 10
CD067 low end frequency bias 1
CD068 maximum frequency of analogue data 400
CD130 rated voltage of motor 220
CD131 rated current of motor 8
CD132 rated rotating speed of motor 3000
Då var det dax för testkörning idag, ett litet problem som jag fick var att ispindeln ville ha 10 sekunder på sig att nå maxvarv, jag ställde om det till 5s i invertern men hur snabbt kan man starta utan att det sliter?
Problemet är ju att att maskinen hinner börja fräsa innan spindeln har kommit upp i varv.
Kan man lägga in en fördröjning med hjälp av mach3 eller får man manuellt lägga till en fördröjning i G-koden?
Tills vidare får jag starta med hjälp av "single block" så den hinner igång.
Annars var det inga problem, spindeln blir inte varm och det som fortfarande förvånar mig mest är hur otroligt tyst
spindeln går jämfört med kressen jag hade förut, det låter mycket på filmen men i verkligheten behöver man inte ens hörselkopor när man kör.
Man kan se det nya BOB-kortet på samma plats där det gamla satt förut, dom lösa sladdarna är till dom induktiva home-givarna som inte är inkopplade ännu.
Film
Problemet är ju att att maskinen hinner börja fräsa innan spindeln har kommit upp i varv.
Kan man lägga in en fördröjning med hjälp av mach3 eller får man manuellt lägga till en fördröjning i G-koden?
Tills vidare får jag starta med hjälp av "single block" så den hinner igång.
Annars var det inga problem, spindeln blir inte varm och det som fortfarande förvånar mig mest är hur otroligt tyst
spindeln går jämfört med kressen jag hade förut, det låter mycket på filmen men i verkligheten behöver man inte ens hörselkopor när man kör.
Man kan se det nya BOB-kortet på samma plats där det gamla satt förut, dom lösa sladdarna är till dom induktiva home-givarna som inte är inkopplade ännu.
Film
Det är nog ingen risk att spindeln går sönder av att accelerera den snabbt. Vad som händer är att den drar mer ström än vad invertern vill/kan ge och den (invertern alltså) larmar/varnar/stänger av för överström. Så, så länge du har invertern inställd på motorns märkström så ska det inte vara någon fara.
Med det sagt så kan du i Mach3, Config -> Ports and Pins -> Spindle Setup sätta fördröjning för både acceleration och inbromsning.
Med det sagt så kan du i Mach3, Config -> Ports and Pins -> Spindle Setup sätta fördröjning för både acceleration och inbromsning.
Jo jag såg i Spindle Setup att man kunde ställa acceleration men det påverkade inte nått, troligtvis pga att jag har så lång tid i invertern. Jag får helt enkelt ställa om det till nått lägre värde som inte löser nått larm och är snabbt nog.
Njae, inte acceleration utan Spin Up, Spin down delay om jag sätter dom til 10s här så startar spindeln sen tar det 10 sekunder innan programmet fortsätter, i princip samma sak som att i G-koded lägga in en G4 P10 efter M3 i programmet. Nu simulerar jag bara på min dator utan någon maskin inkopplad men vad jag kan se så funkar det som det ska.
Aha nu fattar jag, det är ju exakt vad jag behöver, tror jag har kvar den på 5s i invertern och ställer 5s fördröjning i mach3 så är allt bra.
Jag blanda ihop det med "accel" i motor tuning.
EDIT: Det funkade perfekt!!
Jag blanda ihop det med "accel" i motor tuning.
EDIT: Det funkade perfekt!!
Idag snyggade jag upp lite i skåpet nu när allt är färdigkopplat, med facit i hand så tycker jag att C11-kortet var ett
bra val och man slipper massa olika kort och kablar till allt.
Manualen var inte helt bra (eller så är det jag) men jag har fått mycket hjälp av H.O så allt har fixat sig mycket smidigt ändå.
Lite jobb är det kvar innan man kan säga att det är klart, det sitter en sensor (syns på bild 1 t.v på Z) som man ska kunna noll verktyget mot som jag inte har fått igång ännu och så vill jag ha en del av funktionerna i mach3 på panelmonterde knappar i datorskåpet som för övrigt inte heller är klart.
Jag har provfräst lite saker, först en utsugshuv, jag kommer nog göra nått bättre som går lätt att vika undan när jag får tid.
Sen några nyckelringar och en hållare till alla spännhylsorna.

bra val och man slipper massa olika kort och kablar till allt.
Manualen var inte helt bra (eller så är det jag) men jag har fått mycket hjälp av H.O så allt har fixat sig mycket smidigt ändå.
Lite jobb är det kvar innan man kan säga att det är klart, det sitter en sensor (syns på bild 1 t.v på Z) som man ska kunna noll verktyget mot som jag inte har fått igång ännu och så vill jag ha en del av funktionerna i mach3 på panelmonterde knappar i datorskåpet som för övrigt inte heller är klart.
Jag har provfräst lite saker, först en utsugshuv, jag kommer nog göra nått bättre som går lätt att vika undan när jag får tid.
Sen några nyckelringar och en hållare till alla spännhylsorna.