Jag flög bort mitt FPV flygplan
Re: Jag flög bort mitt FPV flygplan
Ursäkta bumpen, men var köpte du, dadde, din ESC, motor, prop och A123?
- mr.olle.norell
Vilken vacker film
Det ser härligt ut att segla runt bland molnen!
Tur att du hittade planet!
Tur att du hittade planet!
Walle: Man kanske kan fylla vingar/kropp med "massiv" Areogel, borde inte tynga ner så mycket 
(synd bara att det är så dyrt och svårt att få tag på.....)
http://en.wikipedia.org/wiki/Aerogel
Vikten är runt 2mg/cm^3 för dom lättaste varianterna (luft väger 1.2mg/cm^3)
(synd bara att det är så dyrt och svårt att få tag på.....)
http://en.wikipedia.org/wiki/Aerogel
Vikten är runt 2mg/cm^3 för dom lättaste varianterna (luft väger 1.2mg/cm^3)
Aerogel vore nog otroligt ballt att fylla strukturen med!
Finns det inte någon gel som till och med är lättare än luft? Eller är det aerogel jag tänker på?
Aerogel är vad jag vet världens lättaste fasta material, man har fått ner densiteten till under lufts (ner till 1mg/cm^3) genom att helt enkelt evakuera all luft i vakuum (den består ju till största delen av luft, svårt att få densitet under luft då...) så det är nog den du tänker på 
lättare än luft XD, då behöver du ju ingen motor på planet...
Flyger ändå! Jobbigt att få ner det bara
Flyger ändå! Jobbigt att få ner det bara
Aha, ja då är det helt klart den! Vore otroligt nice att kunna fylla flygplansvingar med sådan
Tänk vilka kärror man skulle kunna bygga! 4-5 meter i vingspann, flygvikt 500-1000 gram, typ
Man skulle nog kunna få en flyghastighet på under 2 meter per sekund! Det vore riktigt coolt!
Den långsammaste kärran jag har sett hittils var en kärra som Tomas Leijon visade ute på Tullinge en gång. En balsakärra, klädd med någon väldigt lätt genomskinlig klädsel. Jag kommer inte ihåg exakta data, men vingspannet var någonstans runt 5 meter gissar jag. Flygvikten vill jag minnas låg på 1.5 kg, och flyghastigheten under 5 km/h (1.3 m/s). Den var utformad för att vara ytterst lättdriven, eftersom den var skapad för ett uthållighetsrekord. När Tomas visade den ute på Tullinge drev han den med en förhållandevis väldigt liten BLDC-motor. Kärran var otroligt stabil, han stod och pratade med mig, utan att kolla på flygplanet, i flera minuter i sträck. Det enda som behövdes för att styra var ett litet vrid på trimmen då och då. Imponerande kärra
Den långsammaste kärran jag har sett hittils var en kärra som Tomas Leijon visade ute på Tullinge en gång. En balsakärra, klädd med någon väldigt lätt genomskinlig klädsel. Jag kommer inte ihåg exakta data, men vingspannet var någonstans runt 5 meter gissar jag. Flygvikten vill jag minnas låg på 1.5 kg, och flyghastigheten under 5 km/h (1.3 m/s). Den var utformad för att vara ytterst lättdriven, eftersom den var skapad för ett uthållighetsrekord. När Tomas visade den ute på Tullinge drev han den med en förhållandevis väldigt liten BLDC-motor. Kärran var otroligt stabil, han stod och pratade med mig, utan att kolla på flygplanet, i flera minuter i sträck. Det enda som behövdes för att styra var ett litet vrid på trimmen då och då. Imponerande kärra
Vilken härlig video!! (speciellt när man vet att dt slutade lyckligt..) Vad är det för musik du har med i videon?