2 år senare....
Idag har jag flyttat maskinen till mitt egna garage! Den står fortfarande "på trekvart" och uppallad på brädbitar eftersom vi lyckades tok-kröka ena maskinfoten (bara en klen M16 gängstång...)
Jag har inte 3-fas uttdraget i garaget här så jag håller på att fixa med det men sen kan nog detta projekt åter få lite TLC.
(Vet inte vad som hänt med bilderna i de första inläggen. Vad jag vet har jag inte flyttat eller raderat något, får ta en extra titt på det).
EDIT: OK, hittade felet med bilderna, håller på att återställa - lite i taget.
Abene VHF3 -> CNC
Re: Abene VHF3 -> CNC
Det är verkligen ett kul projekt. Har kikat en massa gånger på dina bilder och din hemsida!
Köpte en äldre Abene VHF2 förra året och hade gärna gjort som du, men inser att det med stor sannolikhet är billigare och enklare att köpa en komplett och färdig maskin istället.
Men jag är impad av ditt arbete och jag hoppas att du får lite tid att köra en massa saker i maskinen också

Köpte en äldre Abene VHF2 förra året och hade gärna gjort som du, men inser att det med stor sannolikhet är billigare och enklare att köpa en komplett och färdig maskin istället.
Men jag är impad av ditt arbete och jag hoppas att du får lite tid att köra en massa saker i maskinen också

Re: Abene VHF3 -> CNC
Tack!
Kvar att göra i korta drag:
* Få maskinen på plats
* Fixa en 3-fas matning
* Slutmontering och inkoppling av gränslägen
* Skydd och kåpor
* Fixa, eller i alla fall lokalisera, glappet i Y-axeln.
* Nya slangar + inkoppling av centralsmörjningen.
Klart är att jag lagt ner BRA mycket pengar mer än jag först räknade med och då ansåg jag ändå ha en hyffsad koll på vad som krävdes. Det hade nog GÅTT att göra det billigare men det blir bättre så här. Och då hade jag redan både kulskruvar och motorer så att köpa en manuell maskin och konvertera kostar nästan garanterat mer än att köpa en trasig CNC-maskin och "fixa till" (lite beroende på VAD som är trasigt såklart).
Kvar att göra i korta drag:
* Få maskinen på plats
* Fixa en 3-fas matning
* Slutmontering och inkoppling av gränslägen
* Skydd och kåpor
* Fixa, eller i alla fall lokalisera, glappet i Y-axeln.
* Nya slangar + inkoppling av centralsmörjningen.
Klart är att jag lagt ner BRA mycket pengar mer än jag först räknade med och då ansåg jag ändå ha en hyffsad koll på vad som krävdes. Det hade nog GÅTT att göra det billigare men det blir bättre så här. Och då hade jag redan både kulskruvar och motorer så att köpa en manuell maskin och konvertera kostar nästan garanterat mer än att köpa en trasig CNC-maskin och "fixa till" (lite beroende på VAD som är trasigt såklart).