Nu får det vara nog, av med plasma, x-box. mobil, klocka mm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Betyder det att multicom har hyrt utrustning/funktionalitet i "telias" (mja) växlar för att kunna övervaka linjen, eller stoppar man in egen utrustning i varje station som krävs för att täcka upp alla kunder?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Vad jag vet så har dom egen utrustning i alla "telias" växlar. Eller iaf där dom har kunder. Sedan är det en hyrd ledning fram till kunden.

När man beställer en multicom så kommer något teliaderivat och drar fram den till överlämningspunten och "telianissen" brukar då ha med sig en liten dosa som visar vilket kund-id man linjen har samt att allt är ok när det gäller dämpning och så.

//B1N4RY
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Så det går inte att ha på samma lina som vanliga telefonen?
staffolainen
Kontakt:

Inlägg av staffolainen »

nix, det är strömslinga. När man mäter på en multicomledning är det runt 0,5V så det går inte att ha vanlig telefon på samma kabel. Däremot finns det lite olika gamla sändare(LSE22 heter den om inte jag minns helt fel) som går att kombinera med en sån där käck röd telefon som man kan lyfta på så kommer man direkt till larmcentralen. Väldigt vanlig i gamla brandlarmsanläggningar.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ahaa.. spännande.
Och övervakningsfunktionen ligger i att man mäter att ledningen är ok, eller
är det trafik med mysko krypterade kontrollsummor som skickas fram och tillbaka, också? Dubbelriktad kommunikation?
staffolainen
Kontakt:

Inlägg av staffolainen »

Har för mig det är lite mer avancerat än enbart kolla strömslingan eftersom man har en karaktär för larmsändare utbytt som skickas ifall den tappat spänningen. Tror enda verifieringen att det är rätt sändare är att den ligger på rätt kabel och har rätt ID inställt och sen att man ligger och pollar det med jämna mellanrum.

På gsm-sändarna vet jag att det är dubbelriktat eftersom de går att uppdatera mjukvaran i dem på distans. De kan även skicka bilder via GPRS-nätet men det är inte någon överdriven hastighet. Det funkar iallafall med att servern ligger och pollar dem med jämna mellanrum för att kolla att altl är OK.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Ursäkta att jag drar upp denna gamla tråd, men hur gick det igentligen?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Vi bytte lås, satte fast tv:n och kör utan dyra saker där inne. Det tas alltså in till varje rum när man inte är där.

Vi är även helt(99%) säkra på att det var byggjobbarna då tiderna då sakerna försvann stämer exakt överrens med deras scheman. Men går såklart inte att bevisa något.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju trevlig att slippa misstänka sina grannar i alla fall.
Skriv svar