Nu får det vara nog, av med plasma, x-box. mobil, klocka mm
Vad jag vet så har dom egen utrustning i alla "telias" växlar. Eller iaf där dom har kunder. Sedan är det en hyrd ledning fram till kunden.
När man beställer en multicom så kommer något teliaderivat och drar fram den till överlämningspunten och "telianissen" brukar då ha med sig en liten dosa som visar vilket kund-id man linjen har samt att allt är ok när det gäller dämpning och så.
//B1N4RY
När man beställer en multicom så kommer något teliaderivat och drar fram den till överlämningspunten och "telianissen" brukar då ha med sig en liten dosa som visar vilket kund-id man linjen har samt att allt är ok när det gäller dämpning och så.
//B1N4RY
-
- Kontakt:
nix, det är strömslinga. När man mäter på en multicomledning är det runt 0,5V så det går inte att ha vanlig telefon på samma kabel. Däremot finns det lite olika gamla sändare(LSE22 heter den om inte jag minns helt fel) som går att kombinera med en sån där käck röd telefon som man kan lyfta på så kommer man direkt till larmcentralen. Väldigt vanlig i gamla brandlarmsanläggningar.
-
- Kontakt:
Har för mig det är lite mer avancerat än enbart kolla strömslingan eftersom man har en karaktär för larmsändare utbytt som skickas ifall den tappat spänningen. Tror enda verifieringen att det är rätt sändare är att den ligger på rätt kabel och har rätt ID inställt och sen att man ligger och pollar det med jämna mellanrum.
På gsm-sändarna vet jag att det är dubbelriktat eftersom de går att uppdatera mjukvaran i dem på distans. De kan även skicka bilder via GPRS-nätet men det är inte någon överdriven hastighet. Det funkar iallafall med att servern ligger och pollar dem med jämna mellanrum för att kolla att altl är OK.
På gsm-sändarna vet jag att det är dubbelriktat eftersom de går att uppdatera mjukvaran i dem på distans. De kan även skicka bilder via GPRS-nätet men det är inte någon överdriven hastighet. Det funkar iallafall med att servern ligger och pollar dem med jämna mellanrum för att kolla att altl är OK.