dar & arrobarro CNC
Har kommit lite till på 3D-ritningen. I princip så långt som jag hade kommit i 2D så nu börjar det roliga, inte bara rita om det som redan är klart. 
Här är bordet på plats och linjärskenorna till alla axlar. Z-axeln ser lite vansinnig ut men det är bara provisoriskt, det är så långa som jag kan få linjärskenorna som max och plåten de sitter på är som de utkapade bitar jag har i källaren. Hur det faktiskt blir får vi se om några dagar.
Den frigående höjden från bordytan till underkant på åkvagnarna på Y-axeln är ca 185mm. Avståndet från underkant på plåten för Z-axeln till bordet är ca 50mm. Det innebär ca 22mm från underkant KRESS-spindel till bordet. Vi har tänkt använda typ Kress för att prova maskinen men jag vill även göra en HD-spindel som är bättre än en Kress och som drivs med ett servo eller liknande. Håll utkik efter fler bilder i tråden snart!

Här en lite glutt underifrån/bakifrån. Här kan ni se de stora hålen som skruvarna monteras genom då linjärskenorna fästs underifrån i t-spår. Syns gör även lättningshålen i bordet och hålbilden för att fästa kulskruvsmuttern i mitten av bordet.

Kom gärna med åsikter, frågor och funderingar kring vårt projekt!
EDIT: Kom på att jag vill göra en motvikt till Z-axeln också, nåt vajerbaserat med en motvikt på baksidan tror jag blir bra.

Här är bordet på plats och linjärskenorna till alla axlar. Z-axeln ser lite vansinnig ut men det är bara provisoriskt, det är så långa som jag kan få linjärskenorna som max och plåten de sitter på är som de utkapade bitar jag har i källaren. Hur det faktiskt blir får vi se om några dagar.
Den frigående höjden från bordytan till underkant på åkvagnarna på Y-axeln är ca 185mm. Avståndet från underkant på plåten för Z-axeln till bordet är ca 50mm. Det innebär ca 22mm från underkant KRESS-spindel till bordet. Vi har tänkt använda typ Kress för att prova maskinen men jag vill även göra en HD-spindel som är bättre än en Kress och som drivs med ett servo eller liknande. Håll utkik efter fler bilder i tråden snart!

Här en lite glutt underifrån/bakifrån. Här kan ni se de stora hålen som skruvarna monteras genom då linjärskenorna fästs underifrån i t-spår. Syns gör även lättningshålen i bordet och hålbilden för att fästa kulskruvsmuttern i mitten av bordet.

Kom gärna med åsikter, frågor och funderingar kring vårt projekt!
EDIT: Kom på att jag vill göra en motvikt till Z-axeln också, nåt vajerbaserat med en motvikt på baksidan tror jag blir bra.
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
Blir fina grejjer det där!
Är inte överrens med mig själv ännu huruvida det var en bra idé. Men på min z-släde så satte jag skenorna på den plåten som spindeln sitter på, mest för att öka böjstyvheten på den "nedhängande" biten. Dock krävs det lite mera plats att placera ut vagnarna på andra plåten då, så att de inte täcker varandras hålbilder. Men det ser ut som om du har den platsen.
Följer med spänning ditt val av spindel!
Är inte överrens med mig själv ännu huruvida det var en bra idé. Men på min z-släde så satte jag skenorna på den plåten som spindeln sitter på, mest för att öka böjstyvheten på den "nedhängande" biten. Dock krävs det lite mera plats att placera ut vagnarna på andra plåten då, så att de inte täcker varandras hålbilder. Men det ser ut som om du har den platsen.
Följer med spänning ditt val av spindel!
Fredrik, jag tänkte precis som du men tyvärr finns inte utrymme på vagnarna att montera dem över varandra, så att säga. De är ganska kvadratiska i aluminiumhuset, ändarna är plast och däri vågar jag inte dra fast vagnarna. Kanske går det om jag förskjuter vagnarna uppåt men då blir den frihängaden längden ännu längre. Men du har rätt i att det måste stagas upp och det ska det också göras när jag kommit lite längre i konstruktionen! 

Har en ide som jag inte blir kvitt, vilket iofs kan vara bra! Det gäller motvikt för Z-axeln. Istället för en mekanisk motvikt som kräver eget skensystem och som ökar Y-axelns massa och krånglar till det hela lite grann så tänkte jag på två pneumatiska cylindrar som är ihopkopplade enligt följande bils:

Bortse från att de är olika långa, det var allt jag hittade just nu, det ska givetvis vara två likadana cylindrar, lika långa. Tänker såhär:
2 cylindrar ihopkopplade där en sitter på maskinen och "trycker upp" Z-axeln. Slangen dras genom kabelkedja ihop med kablar osv till den andra cylindern som sitter utanför maskinen och på toppen av cylinderstången sitter en motvikt som väger samma som Z-axelns rörliga delar ihop. Istället för luft fyller jag systemet med VATTEN för att inte få komprimeringseffekten som luft har. Effekt: När Z-axeln rör sej neråt åker motvikten upp och vice versa. Detta balanserar ut Z-axelns massa.
Detta är säkert inget nytt men vad tror ni, kan det fungera?

Bortse från att de är olika långa, det var allt jag hittade just nu, det ska givetvis vara två likadana cylindrar, lika långa. Tänker såhär:
2 cylindrar ihopkopplade där en sitter på maskinen och "trycker upp" Z-axeln. Slangen dras genom kabelkedja ihop med kablar osv till den andra cylindern som sitter utanför maskinen och på toppen av cylinderstången sitter en motvikt som väger samma som Z-axelns rörliga delar ihop. Istället för luft fyller jag systemet med VATTEN för att inte få komprimeringseffekten som luft har. Effekt: När Z-axeln rör sej neråt åker motvikten upp och vice versa. Detta balanserar ut Z-axelns massa.
Detta är säkert inget nytt men vad tror ni, kan det fungera?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22560
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
-
- Inlägg: 15859
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
en lättflytande olja är bäst.
innehåller inte syre som kan oxidera eller bilda gasbubblor.
minsta luftficka gör att du får en dämningseffekt på din Z-rörelse och då helt plötsligt blir det jobbigt för systemet...
nackdelen är att strömningsmotståndet gör att du kommer få ett ökat motstånd för din drivenhet som du också får ta hänsyn till.
men det är en god ide i grunden som säkert kommer fungera.
innehåller inte syre som kan oxidera eller bilda gasbubblor.
minsta luftficka gör att du får en dämningseffekt på din Z-rörelse och då helt plötsligt blir det jobbigt för systemet...
nackdelen är att strömningsmotståndet gör att du kommer få ett ökat motstånd för din drivenhet som du också får ta hänsyn till.
men det är en god ide i grunden som säkert kommer fungera.