Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av mrfrenzy »

Perkla skrev:
säter skrev:
Glattnos skrev:Remmar jag beställt från kina har stämt mycket bra, annars får man mäta 90cm av remmen och sen räkna om det är exakt 300 tänder = jobbigt :mrgreen:
Oj då.. ja just ja.. ska det verkligen vara nödvändigt när vi vet att motorerna inte snurrar som dom ska ?
NEJ. Detta är ett senare problem som vi kan fundera på när motorn roterar pålitligt och repeterbart.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Nej det behöver du inte göra, det var ju när det felade förut. Jag tyckte inte att du behövde det förut heller utan bara talade om hur man i så fal kan göra.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur har du ställt strömbegränsningen. Ställ upp den till max och ändra step till 8 (dip 1600 puls) och testa enligt mrfrenczy.

Edit: Detta för man kan misstänka att den tappar i starten om inte max-strömmen räcker till. Den kommer även att gå mjukare vid 1600. Om inte det går får du nog byta dator.
Senast redigerad av SeniorLemuren 4 september 2018, 17:40:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Mickecarlsson skrev:Kabeln mellan dator och fräs, är det den långa du köpte?
Har du en annan kabel du kan testa med?
Jag har sett detta typ av fel och det var kabeln som var dels för lång och av usel kvalitet.
Ja det är den 3meters långa kabeln jag köpte från Dustin..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

SeniorLemuren skrev:Hur har du ställt strömbegränsningen. Ställ upp den till max och ändra step till 8 (dip 1600 puls) och testa enligt mrfrenczy.

Edit: Detta för man kan misstänka att den tappar i starten om inte max-strömmen räcker till. Den kommer även att gå mjukare vid 1600. Om inte det går får du nog byta dator.
OK så jag ska enligt tabellen ändra från 400 till 1600 ? Inte helt säker på hur jag ändrar strömbegränsningen dock.. eller hur du menar var jag ska göra det ?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Perkla skrev:Ja det är den 3meters långa kabeln jag köpte från Dustin..
Så skrev du inte tidigare. :humm:
Perkla skrev:Nej, jag använder en billig kinesisk kabel som följde med i eletronikpaketet jag köpte i vintras när jag började bygga den här maskinen....
Senast redigerad av säter 4 september 2018, 17:47:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Perkla skrev:
SeniorLemuren skrev:Hur har du ställt strömbegränsningen. Ställ upp den till max och ändra step till 8 (dip 1600 puls) och testa enligt mrfrenczy.

OK så jag ska enligt tabellen ändra från 400 till 1600 ? Inte helt säker på hur jag ändrar strömbegränsningen dock.. eller hur du menar var jag ska göra det ?

FIXA DET GRUNDLÄGGANDE FÖRST
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

säter skrev:
Perkla skrev:Ja det är den 3meters långa kabeln jag köpte från Dustin..
Så skrev du inte tidigare. :humm:
Perkla skrev:Nej, jag använder en billig kinesisk kabel som följde med i eletronikpaketet jag köpte i vintras när jag började bygga den här maskinen....
Ja innan jag beställde en ny kabel eftersom jag fick tips om att det kunde vara kabelfel.. sen jag fick den nya kabeln från dustin så använder jag den och den är 3 meter lång..
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tjatar väl ytterligare en gång om det här.
säter skrev:Provade du "idle=poll"?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Perkla skrev:Ja innan jag beställde en ny kabel eftersom jag fick tips om att det kunde vara kabelfel.. sen jag fick den nya kabeln från dustin så använder jag den och den är 3 meter lång..
Hur lång är den andra kabeln?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

tecno skrev:
Perkla skrev:

FIXA DET GRUNDLÄGGANDE FÖRST
JAG STÄLLDE JUST EN FRÅGA OM DETTA, INTE HELT HUNDRA PÅ VILKA STRÖMBEGRÄNSNINGAR HAN MENAR ELLER HUR MAN ÄNDRAR DOM DOCK... OCH ÄR VÄL ALDRIG FEL ATT FRÅGA EN GÅNG FÖR MYCKET ÄN FÖR LITE ANG 400 TILL 1600, VARFÖR SKRIKER VI TILL VARANDRA.. ELLER RÄTTARE SAGT DU TILL MIG ? ÄR JAG TRÖG PÅ NÅT VIS.. ELLER KAN DET VARA SÅ ENKELT ATT DU VET BRA MYCKET MER OM DETTA ÄN MIG ? DU SA SJÄLV ATT DU HADE 20+ ÅR I BAGAGET MED CNC... GRATTIS TILL DET, JAG HAR DET INTE.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

säter skrev:
Perkla skrev:Ja innan jag beställde en ny kabel eftersom jag fick tips om att det kunde vara kabelfel.. sen jag fick den nya kabeln från dustin så använder jag den och den är 3 meter lång..
Hur lång är den andra kabeln?
Ca 1400mm lång är den...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Gör ett försök med den, det kostar ju inget.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

säter skrev:Jag tjatar väl ytterligare en gång om det här.
säter skrev:Provade du "idle=poll"?
Det minns jag inte om jag gjorde eller ej, har glömt vad det är för nåt också.. otroligt mycket att ta in här när det är 100 saker som diskuteras och ska kollas hela tiden... jag är helt ok med det men behöver nog påminna mig lite om vad det är och hur jag kollar det och om det är nödvändigt nu ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tecno blir nog lite frustrerad för att du försöker få det hela att funka med en dator som vi vet är för långsam.

Ungefär som att byta däck, hjullager och bromsskivor och tro att bilen ska gå fortare, fast man vet att två tändstift är trasiga.
Byt tändstiften först (det kända felet), innan man lägger en massa tid på annat som kanske kan vara fel.
Skriv svar