Hur koncentrera A/D mätning inom en viss spänning?.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Fagge

Hur koncentrera A/D mätning inom en viss spänning?.

Inlägg av Fagge »

Jag skulle vilja göra en noggrann mätning & därmed koncentrera alla mina 10A/D bitar på spänningsområdet mellan 12-13V All annan spänningsnivå är ointressant.
Tanken var att mäta med en vanlig atmel µc & där man t.e.x kan slå på 1,1v referensen eller köra med en extern referensspänning.
Hur skulle man enklast & billigast kunna utföra detta urvalet...? Det står lite still i mitt huvud för tillfället. :)
Jag antar att man inte kommer undan med en mindre hög Op kopplingar, eller finns det andra alternativ, eller färdiga kretslösningar kanske?.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Hur koncentrera A/D mätning inom en viss spänning?.

Inlägg av Micke_s »

Du borde kunna köra genom en op amp med -12v offset. Dock så kanske du behöver negativ matspänningen
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Instrumentförstärkar-IC kostar från 10-20:-, då kan du mäta diff-spänningen mellan signalen och 12V från en spänningsdelare och lägga valfri förstärkning på det.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spänningsdelare torde väl ge \(\frac{1}{\sqrt{Hz}}\) brus?

En del A/D har väl Vref +/- som borde kunna låsas till bandgap som dioder mm?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Det borde väl ligga en bit under de mV han skall mäta och dessutom plockas bort väl av de LP-filter som finns på alla typkopplingar i databladen. Även bruset från de billigaste spänningsregulatorerna ser ut att vara 10-20 gånger under mV.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

För att kunna göra bättre designval skulle jag vilja ta ett steg tillbaka. Först och främst vad för signal ska mätas och vilken information ska tydas.

Framförallt finns det fallgropar med A/D-omvandlare integrerade med mikrokontrollers. För att spara kisel bygger dessa ofta på successiv approximation vilket kanske inte motsvarar de förväntningar användaren har.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Krille: Ja just det Instrumentförstärkare, får ta å sätta mig in i det träsket. Tackar för tipset.
Psynoise: Det är en vanlig DC-spänning från en switchad nätdel som är tänkt att övervakas, då nätdelen ska testas för avvikelse vid olika temperaturer.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du kommer också att behöva lågpassfiltrera (antialisingfilter) om du skall mäta på en switchares utgång då dessa ofta har en HF-rippel från flera 10-tal till 100-tals kHz från switchningen med en nivå av ca 100 mV eller så.

En del av dessa switchade omvandlare kan dessutom starta och stoppa på betydligt lägre frekvens om dessa arbetar med dellast (hörbart susar eller piper fast switchfrekvensen är långt ovanför hörbar frekvens) och den variationen kan också vara på 100 mV och högre.

En 10-bitars omvandlare har 60 dB dynamik och skall man vara noga så bör antialising-filtret har dämpat minst 60 dB innan din halva samplingshastighet för att inte få vikningstistorsion. Det här måste dämpas analogt _innan_ din A/D-omvandlares ingång.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo det är sant, tänkte i så fall filtrera & jämna till spänningen manuellt innan & sen sampla många gånger & räkna ut medelvärdet ifrån det.
Skriv svar