Fel på telefonen. [LÖST]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
klasg

Fel på telefonen. [LÖST]

Inlägg av klasg »

Hej.
Jag har nåt fel på telefonen här. Jag blir bara mer och mer förvirrad. Hoppas någon kan hjälpa.

Lite beskrivning av ledningsdragningen:
Jag har luftburen telefonlina. Linan kommer in på vinden och är därifrån dragen till husets andra våning till första-jaket, jack ett. Därifrån går linan tillbaka upp på vinden och tillbaka till våning två, jack två. Från det stället ner till nedervåningen, jack tre. I jack ett sitter DSL-splittern och en telefon. I jack två sitter det en telefon och i tredje uttaget sitter det en trådlös telefon.

Nu vidare till den fantastiska felbeskrivningen.
Vet inte hur eller när det började riktigt. Det har fungerat tills ganska nyligen, sedan började felen ploppa upp. Felen kommer och går, ibland flera av dem samtidigt, ibland ett och ibland funkar allt. Här är några av felen som jag har märkt.
# Går inte ringa in. (Oftast en ton och sedan "svarars" det med brus. Inga ringsignaler hörs.)
# Går att ringa in men blir bara en-två eller tre ringsignaler.
# När man lyfter på en lur kan det tuta upptaget/brusa/tyst/en röst kan säga att numret man söker inte kan nås (då har man inte ens slagit något nummer).
# Går att ringa in med det brusar och knastrar i luren.

Vad jag däremot har kunnat konstatera är att felet ligger efter jack ett. Inte i telefonerna/splittern utan i linan. Det är varken kortslutningen eller avbrott efter jack ett. Dock vet jag inte hur det "ska" vara. Hur ska det vara?

Och just det... Internet fungerar utmärkt.
Säg till om jag glömt nämna något.
Tack på förhand.
/Klas
Senast redigerad av klasg 7 januari 2006, 13:09:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Först: Jag vet att Telia har lite problem, trots att de inte redovisar detta till t.ex Tele2. Troligen är det överbelastning på telenätet. Jag vet flera som haft problem med att det är upptaget när man ringer till någon, trots att luren inte är lyft (hos den man ringer till) och allt annat är som det ska.

Men i ditt fall så är det nog något annat fel som är galet.

Jag vet inte hur mycket du har testat, men här är några tips:

## Kolla så att alla jack är kopplade likadant. (Gå efter hur det är kopplat från vinden och första jacket och se till att det är likadant på jack 2 och 3.) Lättast är faktiskt om man plockar bort alla anslutningar i jack 2 och 3 och börjar om.

## Från jack 1 går ju sladden upp till vinden igen och sedan ner. Vad händer med den sladden uppe på vinden? Är den ansluten till något, eller går den bara upp och vänder? Du kanske kan prova att koppla in en telefon där och testa?

## Koppla bort allt från telefonjacken. Gå runt med "icke-bärbar" telefon till varje jack och kolla om det är några skillnader.

## Det vore även intressant att ohm-mäta sladdarna. Jag skulle nog koppla bort sladdarna och koppla ihop ledarna två och två vid t.ex jack 2 och sedan gå upp på vinden och mäta. (Genom att koppla ihop den så behöver du inte ha ena mätsladden på vinden och andra på någon våning.)

Hur gammalt är huset/ledningarna?

Behöver du info om hur det ska vara kopplat så kan jag fixa det. (Min sambos pappa har jobbat med att installera såna här ledningar..)
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

Tja.
Jag vet hur man ska koppla, inga problem där.
Och som sagt så är det varken kortis eller avbrott efter jack ett. typ 1-2 ohm i förbindelse. Och ett par mega ohm mellan ledarna.

Alla jack är också kopplade som de ska. Har ju dessutom funkat innan.

Sladden kommer in på vinden, går ner till jack ett och vidare till jack två, via vinden. Någon extrasladd finns inte på vinden om det lät så.

På vinden och i skrubbar sitter det en näve sockerbitar, men jag har kikat på alla sockerbitar och de ser fina ut.

Går man runt med en telefon och testar jacken, som jag så klart har gjort kan man konstatera att det blir ton i alla uttag. Dock går det inte att ringa till telefonen när slingan efter jack ett är inkopplad.
/Klas
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

>Någon extrasladd finns inte på vinden om det lät så.

Tänkte mest på att sladden (efter jack 1) går upp till vinden och sedan ner igen till jack 2. Går den bara upp till vinden och vänder, eller sitter det någon apparat eller koppling där (på vinden)?

>Dock går det inte att ringa till telefonen när slingan efter jack ett är inkopplad.

Med "slingan", menar du bara telefonledningen mellan jacken, eller menar du när telefonerna är inkopplade till de övriga jacken?

Felet ligger någonstans mellan sladden som går från jack 1 till jack 2. Som jag förstod av ditt första inlägg så går sladden från jack 1 upp till vinden igen innan den går ner till jack 2. För att lokalisera felet så skulle jag koppla bort sladdarna ur jack 2 och 3 och koppla in telefonen uppe på vinden, i den sladden som kommer från jack 1.

>Har ju dessutom funkat innan.

Jepp, men sladdar kan ju haverera. Apparater/kopplingsboxar kan gå sönder (om det finns sådana till telefonnätet på vinden). Därför är det bra att koppla bort så mycket som möjligt och testa varje uttag och kablar var för sig. Debugging helt enkelt. :)
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

Sladden går bara upp på vinden och vänder...

Just det, jag syftar på telefonledningen när jag skriver slingan.

Ja felet måste ligga efter jack ett. Om det ligger mellan ett och två eller två och tre vet jag inte än.

Sladdar kan paja, visst. Men inte helt isf för internetet funkar ju. Det viktigaste :)

Det som gör mig så förvirrad är att enligt ohm-mätning så ser det bra ut...
Fiber, ja tack.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har varit med om att telefoner (speciellt trådlösa) kan uppföra sig konstigt om "polerna" in till kontakten är omkastade. Du har kollat allt sånt?

Ursäkta om jag är tjatig, :) men du skulle lättare kunna lokalisera felet om du kopplar in telefonen på sladden på vinden (den som sedan går ner till jack 2 alltså.) Men koppla bort sladdarna som går till jack 2 och 3 innan.
sprawl

Inlägg av sprawl »

DSL-splittern ska väl alltid sitta i första urtaget?
/a
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

Läser du lite noggrannare sprawl, så ser du att den gör det ;).
/Klas

EDIT:
Att byta plats på ledarna gör väl ingen nytta? (Hur kunde det isf ha funkat förut?)
Om jag inte har sagt det, eller varit otydlig så har jag ju så klart kopplat ur telefonerna och sprungit runt och testat ett uttag i taget. Plus hundra andra tester jag gjort. När du skrev att jag skulle testa koppla in telefonen på vinden trodde jag att du menade att jag skulle koppla in den före första-jacket (vilket inte skulle göra någon nytta), men att koppla in telefonen mellan jack ett och två har jag inte gjort än, kan kanske vara en bra idé. Då kanske man ser om någon skarvning är mongo. Men jag är ändå lite tveksam till att det kommer ge något svar efter som min ohm-mätning ser bra ut, eller tänker jag fel där?

Tack för hjälpen så länge. :)
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Felsöknings råd
Koppla ur inkommande trådarna på 1:a jacket mät med isolationsmätare eller ohmmeter. När samtlig utrustning är inkopplad bör lasten ej ligga under 1.5 MOhm. Detta eftersom telestationen i vissa fall kan börja detektera lyft lur när det kommer under 1 MOhm mätt i från stationen sett. Om du ligger under byt eventuell defekt utrustnig eller kablar.

Utrustning som ofta brukar lasta för mycket är nummerpresentatörer
och stationer till bärbara telefon. Kontrollera alla eventuella skarvar som INTE är inomhus. Har varit med om att djur( getingar, myror) bygger bon kring kopplings plintarna som sedan drar till sig fukt. Har du skarvar utomhus över mark(på vind eller liknande), så skall de vara regnskyddade och sedan dammtätade. Vanligt är nämligen att någon har tejpat med eltejp runt en sockerbit eller liknande vilket resulterar i att vid temperatur växlingar så fylls kopplingen med kondens vatten som aldrig kommer ut.

Hade du brus eller knaster ?

Knaster = Dålig kontakt i kopplins punkt på ledningen
Brus = fel i kundutrustning, dålig isolation mellan paren i telenätet, fel i stations utrustningen.

Alla symptom förutom bruset/knastret får man av en för stor last mellan paren.

varken kortis eller avbrott
God isolation har man när resistansen är över 50 MOhm mellan A och B samt gärna något högre mellan A-J och B-J. Detta mätområde behövs oftast en isolations provare till. Så med en standard multimeter bör man mäta avbrott mellan A och B om det skall vara riktigt bra.
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

BER:
Precis sån information jag var ute efter. Tack! :)
Man orkar ju inte upp på vinden nu, får mäta massa imorron istället.
/Klas.
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

Nu funkar det.
Kabeln på vinden är en två ledare, och är "klamrad" med spik mellan ledarna. Vid en sådan spik var det överledningen...

Tack för hjälpen alla.
/Klas

EDIT: Justja. En telefon va mongo, därav att det blev flera fel...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag hatar sån gammal dubbelledare som är spikad i mitten. Jag skulle ha bytt allt till vanlig kabelklammer i plast, för säkerhets skull. :)
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

Orka... ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

>Kabeln på vinden är en två ledare, och är "klamrad" med spik mellan ledarna. Vid en sådan spik var det överledningen...

Det var därför som jag (redan i första inlägget) frågade om du hade kollat kabeln på vinden. Då hade du hittat felet snabbare.................
Skriv svar